ظرفیت بزرگ اقتصادی در بازارهای محلی و هفتگی گیلان وارتباط آن با توسعه اقتصادی گیلان

بازار بندرانزلی بازاری سنتی در بندرانزلی که ظرفیت رقابت با هایپرمارکتها و بازارهای مدرن را دارد

ظرفیت بزرگ اقتصادی در بازارهای محلی و هفتگی گیلان وارتباط آن با توسعه اقتصادی گیلان

به گزارش ۸دی، این روزها شهرهای بزرگ و یا گردشگر پذیر برای رونق اقتصاد و همچنین جذب سرمایه گذار از هایپرمارکتها و بازارهای مدرن استفاده می کنند ، بازارهایی که خاستگاه آنها جامعه غرب و به صورت مشخص ایالات متحده امریکا است.

اما کارشناسان علوم انسانی بر این باورند که هر جامعه را باید با توجه به ساختارهای خاص خودش سنجید و برای آن برنامه های اقتصادی و توسعه را مطرح نمود و اساسا کپی برداری بدون در نظر گرفتن زیرساختها و جوانب فرهنگی نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه می تواند آثار مثبتی را نیز داشته باشد.

بازار سنتی بندرانزلی یا شنبه بازار ، بیش از ۸۰ سال قدمت دارد و در طول این سالها هیچگاه مشتریان خودش را از دست نداده است ، حتی کسانی که به بازارهای مدرن علاقه مندند و بیشتر وقتشان را در هایپرمارکتها می گذرانند ، سالی چندین مرتبه پایشان به این بازار سنتی باز می شود.

 

 

شنبه بازار انزلی

اما چرا از اهمیت این بازار سنتی سخن می گویم؟

پر واضح است که شما هایپر مارکتها و بازارهای مدرن را در همه جای دنیا می توانید ببینید ، این روزها هایپر مارکتها از رونق خاصی برخوردار هستند ، اما اگر شهری مثل انزلی که در زمینه های مختلف در سطح کشوری به عنوان شهر برندها شناخته شده است بخواهد به جای بازاری سنتی مانند شنبه بازار از هایپرمارکتها و بازارهای مدرن استفاده نماید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

طبیعی است که پس از مدتی انزلی برای گردشگران با دیگر شهرهای توریستی فرقی نخواهد داشت و آنها شهر دیگری را برای سفر انتخاب می نمایند ، چرا که این هایپر مارکت در شهرهای دیگر هم یافت می شود.

بازار سنتی بندرانزلی با محصولاتی مانند ماهی روز ، پنیر ، شیر ، کره ، و انواع لبنیات محلی ، چای و برنج محلی و ایرانی ، لباسهای محلی و دست دوز ، صنایع دستی ، سبزیجات تازه حاصل ،کیک و شیرینی محلی می تواند با مدرن ترین بازارهای روز دنیا در جذب گردشگر رقابت نماید ، چرا که این محصولات تنها در استان گیلان و بعضی از آنها به صورت مشخص تنها در بندرانزلی یافت می شوند.

گردشگری که از شهر دیگر به بندرانزلی سفر می کند ،انواع هایپر مارکت را در شهرهای مختلف ایران دیده است ،انواع بازار مدرن را در سطح کشور دیده است ،اما آن چیزی که ممکن است ندیده باشد یک بازار سنتی است که ریشه در تاریخ شهرستان بندرانزلی و استان گیلان دارد.

 

 

شنبه بازار انزلی

آیا چنین ظرفیت مهمی ارزش سرمایه گذاری و برند سازی ندارد؟

با کمی هزینه می توان اینگونه بازارها را در سطح ملی و بین المللی به ثبت رساند تا گردشگران نه تنها از تمام ایران بلکه از نقاط مختلف کشور به بندرانزلی سفر نمایند و برای این شهر ارز آوری نمایند.

به نظر می رسد باید در شهر زیبای بندرانزلی به اینگونه بافتهای سنتی که علاوه بر جذابیت و تاثیر در جذب گردشگر ریشه در تاریخ و فرهنگ این شهرستان دارند اهمیت بیشتری داده شود.

برنامه ریزی برای توسعه اینگونه بازارها ضمن کمک به تولید داخلی و ایجاد اشتغال می تواند میزان صادرات صنایع دستی از بندرانزلی به استانهای دیگر و همچین کشورهای خارجی را افزایش دهد و می تواند انزلی را در سالهای آینده به عنوان الگویی برای اقتصاد مقاومتی معرفی نماید.

امید است با عنایت مسوولان ذی ربط چاره ای در خصوص راهکارهای جذب سرمایه و تولید اشتغال و افزایش گردشگر در شهر توریستی بندرانزلی توسط مسوولان ذی ربط اندیشیده شود.

در پایان لازم به ذکر است که ؛ تغییر مکان این بازار و عدم جانمایی نامناسب آن ضمن محمدود کردن مشتریان بافت تاریخی خود را نیز  از دست داده است ، با توجه به فعالیت گسترده کمیسیون گردشگری در شورای شهر و وجود مشاورینی در زمینه گردشگری که شهردار بندرانزلی را همراهی می کنند انتظار می رود شاهد فعالیتهای چشمگیرتری در این زمینه باشیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه