برای اولین بار/ آموزش تفکیک زباله ها به کودکان با بازی

سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت خبر داد برای اولین بار یک بازی فکری برای کودکان طراحی کرده است تا به آنها تفکیک زباله ها را از کودکی آموزش دهد.

برای اولین بار/ آموزش تفکیک زباله ها به کودکان با بازی

به گزارش ۸دی، سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت خبر داد برای اولین بار یک بازی فکری برای کودکان طراحی کرده است تا به آنها تفکیک زباله ها را از کودکی آموزش دهد.

اگر میخواهیم آینده روشن تری در انتظار شهرمان باشد باید نگاه ویژه ای به کودکان داشته باشیم. نارضایتی امروز ما از شرایط شهر ناشی از عدم فرهنگ سازی صحیح برای کودکان دیروزمان است.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت بر این باور است که قبل از انتظار از شهروندان باید آنها را در پروسه آموزش قرار داد تا دلایل انجام درخواست های مدیریت شهری برایشان مشخص شود.

در این بین کودکان به عنوان شهروندانی که مدیریت فردای شهرمان به دست آنان خواهد بود مخاطبان خاص ما محسوب میشوند.

صادق رجبی مسوول امور فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت میگوید: سازمان پسماند در ادامه کارهای فرهنگی خود یک بازی فکری برای کودکان طراحی کرده است.

photo_2016-01-20_08-28-40

وی با اشاره به اینکه این بازی بعد از چندین جلسه کارشناسی مورد تایید قرار گرفته است بیان میکند: این بازی در مدارس و مهد کودک های رشت به طور هدفمند توزیع خواهد شد.

رجبی با بیان اینکه سازمان پسماند شهرداری رشت نگاهی ویژه به کودکان دارند میگوید: این بازی فکری با تمرکز بر موضوع مهم تفکیک زباله تهیه شده است.

مریم فرهادی روانشناس و مدرس دانشگاه در همین رابطه با بیان اینکه بهترین شیوه نهادینه کردن عادتهای مثبت، آموزش است میگوید: بهترین زمان آموزش این عادتها دوران کودکی است.

فرهادی بازی را یکی از مهمترین عوامل در آموزش و تربیت اخلاقی کودک میداند و بیان می کند: مهمترین وسیله آموزش کودک، استفاده از وسایل بازی مناسب است.

وی که دبیری انجمن بهداشت روان و سلامت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت را نیز بر عهده دارد ادامه میدهد: کودک از طریق وسیله طبیعی خود یعنی بازی به بیان خود می پردازد و موجب بر انگیختن شدن افکار، تجربیات و هیجاناتش می گردد. بنابراین از طریق جهت دادن به تمایلات و انگیزه های کودک می توان او را در مسیر صحیح هدایت کرد.

این روانشناس شروع شش- هفت سالگی را مرحله جدیدی از زندگی کودک میداند و میگوید: در این ایام همزمان با بازی و فعالیتهای گروهی به یادگیری مطالب جدیدی مشغول میگردد و سعی می کند تا کنجکاوی خود را در مورد پدیده های طبیعی ارضا کند.

وی اضافه می کند: می توان توانایی درک کودک را برای پیوند با دیگران، پریشانی، سختی، محدودیتهای اجتماعی، پرخاشگری، درک کودکان از دیگران، آرزوها و ادراکهایش را از طریق بازی مشاهده نمود و در جهت اصلاح آنها گام برداشت.

بزرگ شدن و کنار گذاشتن خود محوری نیز دیگر نتیجه مثبت انجام بازی است که فرهادی به آن اشاره می کند و بیان می کند: کودک بزرگ و بزرگتر می شود، وبه تدریج کمتر خود محوری را از خود نشان می دهد و بیشتر تمایل دارد، در بازی و مسابقات گروهی شرکت کند.

وی می گوید: بازیهای گروهی که اغلب کودکان نقش بزرگترها را به عهده می گیرند، بهترین روش برای افزایش مهارتهای اجتماعی کودک است.

فرهادی همچنین با اشاره به نقش کودکان در حفظ محیط زیست می گوید: نگهداری از محیط زیست هم مهارتی است که باید از کودکی آموخته شود تا به یک باور ذهنی تبدیل شود. این باور کودک را موظف می کند تا از محیط و زمینی که در آن زندگی می کند به بهترین وجه ممکن حفاظت کند.

فرهادی معتقد است: کودکان از طریق بازی میتوانند بدون دخالت دیگران، تجربه بیاموزند و بهترین روشها را برای رسیدن به هدف کسب کنند.

وی کمترین عملکرد بازی را نقش انجام وظیفه ای می داند که هریک از کودکان در بازی های گروهی عهده دار میشوند و میگوید: حتی ساده ترین شکل بازی به کودک نکات مهمی مانند رعایت نوبت، همکاری، رقابت عادلانه و برد و باخت منصفانه و آموزش نکات خانوادگی و اجتماعی می آموزد.

فرهای با اشاره به رشد، تکامل علایق و رغبت های کودک در بازی می گوید: بازى در ایجاد الگوى رفتارى مطلوب و خاموش سازى رفتار نامطلوب مؤثر است.

وی اضافه می کند: بازی در واقع نوعی یادگیرى است که کودک آن را به زندگی روزمره خود منتقل می نماید و از تجارب کسب شده در زندگی آینده اش نیز سود می جوید.

این روانشناس همچنین بازی فکری را کمک کننده رشد ذهن کودک می داند و می گوید: این نوع بازی ها با رشدشناختی و فکری فرد مرتبط هستند و کودک در خلال بازی به کشف محیط اطراف خود می پردازد و از طریق بازی، نخستین گامها را برای اجتماعی شدن بر میدارد.

اسباب بازی های مناسب به کودکان کمک می کند تا رفتارهای اجتماعی مطلوب را بیاموزند. اینگونه بازی ها، توانمندی های ذهنی کودک را افزایش داده و روش های حل مساله را به او آموزش میدهد. بازی های سازنده، مهارت های عملی و روش های کاربردی و استفاده از اشیا را به کودک آموزش می دهد.

گفتنی است؛ این بازی فکری که با ۴ نفر بازی می شود  و کودکان با مباحث تفکیک زباله آشنا میشوند. کودکان در این بازی یاد می گیرند که چه زباله هایی پسماند خشک نامیده میشوند و قابل تفکیک هستند. آنها شیوه صحیح برخورد با پسماند را ابتدا در بازی یاد می گیرند و این نکته در ذهنشان نقش می بندد که اگر بخواهند زباله تر و خشک را در یک سطل زباله بیاندازند امروز یک کارت منفی در بازی و فردا در زندگی واقعی خواهند گرفت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه