موضوعِ حجاب، یک نمونه ازقربانیانِ سیاست های تکنوکراتی درکشوراست

استاددانشگاه پیام نورفومن با تصریح براینکه فرهنگ درهمه ی مسائل مختلف جامعه زیربناست،گفت:موضوعِ حجاب، یک نمونه ازقربانیانِ سیاست های تکنوکراتی درکشوراست.

موضوعِ حجاب، یک نمونه ازقربانیانِ سیاست های تکنوکراتی درکشوراست

به گزارش ۸دی نیوز، شیوا آب آذردرگفتگو با خبرنگار پرنیان گیل با اشاره به زیربنا بودن فرهنگ درمسائل مختلف، اظهارکرد: تا وقتی که زیربنا درست نشود، حتی اگر مسائل جامعه به ظاهر حل شده باشند، مشکل ازجایی سردرمی آورد که به دلیل آماده نبودن زیرساخت فرهنگی،پیچیده می شود.

وی با بیان اینکه اگریک مسئله مطرح می شود باید ازلحاظ علوم انسانی، جامعه شناسی و روانشناسی بررسی شود، عنوان کرد: بنابراین سیاست گذاری ها به لحاظ اثرگذاری درجامعه، درموضوع عفاف و حجاب تاثیردارد.

استاد دانشگاه پیام نوربه نمونه ای از رفتارها واظهارنظرات دولت های مختلف درباره قانون عفاف وحجاب اشاره کرد وافزود: طرح عفاف و حجاب درسال ۸۳ودر دوره اصلاحات درشورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که درپی آن یکی از وزرا مخالفت کرد و گفت نمی شود به زور این کار را انجام داد.

آب آذر با بیان اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درتابستان سال ۷۱ دردیدار با مسئولان، بد حجابی را یک پدیده منکر وبد دانستند، گفت:در دولت سازندگی، تکنوکرات ها حضور داشتند وبه این موضوع که اصل درمسائل جامعه، فرهنگ است توجه نکردند وتصور می کردند که تکنولوژی نتایج خوبی برای ایران به بار می آورد وبه اینکه مذهب چه اثری می تواند داشته باشد، توجه نمی کردند.

وی با تصریح براینکه دولت سازندگی برعکس کارکرد وبه اقتصاد ودر درجه دوم به سیاست اولویت داد، خاطر نشان کرد: فرهنگ درکارهای دولتِ سازندگی، اولویت آخر را داشت، چنانکه برای مثال این دولت روی سرمایه داری تمرکز کرده وبه مسائل فرهنگی مانند عفاف وحجاب بی توجه بود.
استاددانشگاه پیام نور فومن به اظهارات احمدی نژاد دردولت اصولگرایی درمورد حجاب اشاره وبیان کرد:احمدی نژاد درعین اینکه دردوره اول، تند روی هایی انجام داد، اما دردوره دومِ ریاست جمهوری، در یک مصاحبه تلویزیونی می گوید که دولت نباید درمورد حجاب نظری داشته باشد.

آب آذر دولت فعلی را دارای ظرفیت بالایی برای بازگشت به دوره تکنوکرات ها عنوان کرد و افزود: ازآنجائیکه درمورد مسائل فرهنگیِ مردم، دولتِ جامعه اسلامی مسئولیت و وظیفه دارد، مجری پیاده کردن ونهادینه سازی حجاب نیزهست واینکه توانایی این کار را ندارد، صحیح نیست.

وی بیم ازدست دادن طرفدارانِ دولت ها را یکی از دلائل اجرایی نشدن قانون عفاف وحجاب درهمه دولت ها دانست و گفت:هرچقدر کارگزاران اجرایی، قانون گذاری، قضایی وانتظامی کوتاه بیاید مردم هم همان روش را درپیش می گیرند.

این استاددانشگاه موضوعِ حجاب را یک نمونه ازقربانیانِ سیاست های تکنوکراتی درکشوردانست وابرازکرد:در دوره تکنوکرات ها، تلاش کردند همه بخش ها را برای کشور دگرگون سازی کنند وبه مدرنیته سوق دهند وساختن فرهنگسراها درجنوب تهران یکی از سیاست هایی بود که مردم را با فرهنگ غربی آشنا می کرد.

آب آذر تصریح کرد: دریک نظر سنجی درسال ۶۵ معلوم شد که درنظر۸۰ درصد مردم، عدم رعایت حجاب، یک عیب بود اما درسال ۷۱ به ۵/۴۱ درصد رسید.

وی عملکرد وهدف مدیران کشور را برآمده ازافکارشان عنوان کرد وافزود: چیزی که در رفتارمسئولان به ظهور می رسد تئوری آنهاست وگاهی اوقات مدیران همه موضوعات را می بینند به غیر ازموضوع عفاف و حجاب که توجهی به آن نمی شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه معماری، شهرسازی، ترافیک، ورزش، هنر، سینما وسیاست ازجمله عللی هستند که فرهنگ را می سازند، گفت: درهمه این ها باید جایگاه دین، معنویت و عبادت درنظر گرفته وگنجانده شودوگرنه همچنان دست به گریبان مشکلات فرهنگی هستیم وعفاف و حجاب یکی ازاین موضوعات است.

آب آذرآشنا کردن جامعه با مضرات بی حجابی را مفید دانست وبیان کرد: بی امنیت شدن جامعه برای دختران و زنان، نا امنی اخلاقی برای همه آحاد جامعه، مادیگرایی، مدگرایی وطلاق ازعواقب خطرناک بد حجابی و بی عفتی است.

وی به عواقب شوم بد پوششی درجوامع غربی اشاره وتصریح کرد: اندیشمندان غربی اعتقاد دارند، راهی برای آنها به جز رفتن به سمت معنویت باقی نمانده است.

استاد دانشگاه پیام نورفومن،شخصیت دادن به زن و احترام گذاشتن به او را یکی از فلسفه های حجاب عنوان کرد وافزود: غربی ها در تحقیقات خود دریافته اند که هرچقدر زنان ودختران عریان تر باشند دررشد شخصیت، شکل گیری هویت وعزت نفس آنان تاثیر منفی دارد.

آب آذرگفت: بنا براین ما نمی توانیم نسبت به یافته های تحقیقاتی وتجارب جوامع دیگر بی تفاوت باشیم وباید ازآن استفاده کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه