انفجار بین نتانیاهو و اوباما بر سر ایران

آسوشیتدپرس در گزارشی به قلم “جوزف فدرمن” نوشت:در حالی که تنها چند روز از دور نخست مذاکرات هسته ای با ایران می گذرد، شکافی بین تل آویو و نزدیک ترین متحد آن یعنی آمریکا ظاهر شده است.

انفجار بین نتانیاهو و اوباما بر سر ایران
به گزارش ۸دی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از آمریکا خواست فشار بر ایران را افزایش دهد. این در حالی است که مقامات آمریکایی به احتمال کاهش فشار اقتصادی شدید اشاره کردند.
در همین حال روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی مدعی شد رئوس مذاکرات ژنو و عقب گرد غرب در قبال ایران را می داند.
این رویکردهای متفاوت آنهم در صورتی که مذاکرات ایران و قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) طی چند ماه آینده پیشرفت داشته باشد ، نمی تواند به سود رژیم صهیونیستی باشد.
مذاکره کنندگان دو طرف پس از پایان مذاکرات هفته گذشته ، درمورد این مذاکرات ابراز خوش بینی کردند و دور بعدی مذاکرات نیز قرار است هفتم نوامبر آغاز شود.
نتانیاهو که مدعی است ایران در تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای است، ادعا کرده است ایرانی ها در تلاش برای نزدیک شدن به غرب به منظور کاهش تحریم های اقتصادی علیه ایران هستند و در همین حال برای پیشبرد برنامه هسته ای خود زمان به دست آورند. وی طی چند هفته اخیر بارها از جهان خواسته است فشار بر ایران را افزایش دهند.
نتانیاهو در سخنانی در کابینه این رژیم گفت: من فکر می کنم در شرایط فعلی جامعه بین المللی باید فشار بر ایران را ادامه دهد و حتی این فشارها را افزایش دهد.
وی مدعی شد: افزایش فشار باعث خواهد شد تا شانس برچیده شدن واقعی برنامه هسته ای نظامی ایران نیز افزایش یابد. اگر فشار کاهش یابد، شانس برچیده شدن واقعی چنین برنامه ای نیز کاهش خواهد یافت.
نتانیاهو گفت: من فکر می کنم رویکرد صحیح در قبال ایران باید محتاطانه و با افزایش فشار همراه باشد.
نتانیاهو می گوید تا زمان متوقف شدن همه فعالیت های این کشور در زمینه غنی سازی اورانیوم، خارج شدن ذخایر اورانیوم غنی شده از ایران و تعطیلی تاسیسات غنی سازی، فشار بر تهران باید ادامه یابد.
این در حالی است که برغم اینگونه هشدارهای نتانیاهو، جهان تمایلی روزافزون به تعامل با ایرانی ها نشان می دهد و به نظر می رسد هرگونه موافقتنامه بین المللی با ایران فاقد چنین درخواست هایی خواهد بود.
مقامات آمریکا اواخر هفته اعلام کردند کاخ سفید در حال بررسی این مسئله است که آیا پیشنهاد بازگردانده شدن میلیاردها دلار توقیف شده ایران را به این کشور در صورت کاهش برنامه هسته ای تهران مطرح کند یا خیر. در این طرح از اشاره به لغو تحریم ها علیه ایران خودداری شده است اما با این حال می تواند تا حدی گره گشا باشد.
جک لو وزیر خزانه داری آمریکا در مصاحبه ای که روز یکشنبه از طریق شبکه تلویزیونی ان بی سی پخش شد گفت بحث درباره کاهش تحریم ها زود است. اما وی از تایید رویکرد سرسختانه اسرائیل خودداری کرد و اینگونه نشان داد که آمریکا در واکنش به اقدامات واقعی ایران ، رویکردی فزاینده تر را در پیش خواهد گرفت.
نتانیاهو در پاسخ به این پرسش که آیا وی نگران کاهش ناگهانی تحریم های آمریکا علیه ایران است در مصاحبه با ان بی سی تاکید کرد : من با یک موافقتنامه ناقص با ایران مخالفم و انجام دادن چنین کاری را توصیه نمی کنم.
روزنامه هاآرتص اسرائیل در شماره روز یکشنبه خودبه نقل از یک مقام بلندپایه اسرائیل نوشت مذاکره کنندگان آمریکایی اطلاعات ژنو را در اختیار وی قرار داده اند.
دفتر نتانیاهو از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرده است.
روزنامه یدیعوت آهارونوت نیز نوشت انفجار بین نتانیاهو و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اجتناب ناپذیر است.
این روزنامه نوشت : پیشنهاد ایران کنجکاوی مقامات اسرائیل را برانگیخته است. مقامات در محفل داخلی نتانیاهو از آن نگرانند که رئیس جمهور آمریکا قصد کاهش تحریم ها علیه ایران را حتی پیش از تکمیل شدن روند مذاکرات داشته باشد.
افرائیم عسکولای از مقامات سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل و از تحلیلگران موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل گفت: اکنون خیلی زود است که در مورد شکاف بین اسرائیل و آمریکا سخن به میان آوریم زیرا موضع آمریکا درخصوص مصالحه هنوز مشخص نیست. در حال حاضر مهم ترین مسئله جلوگیری از مانع تراشی ایران و پیشبرد برنامه تسلیحاتی خود است.
اما یوئل گازانسکی کارشناس مسائل ایران در موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل و دستیار سابق امنیت ملی دفتر نخست وزیری اسرائیل گفت همیشه بین آمریکا و اسرائیل شکاف وجود داشته و علت آن توانمندی های نظامی متفاوت و سطح تهدیدی است که آنها با آن روبرو هستند.
وی افزود مقامات اسرائیلی می دانند که هر آنچه را که می خواهند به دست نخواهند آورد و چشم انداز حداکثر تقاضا را دنبال می کند به این امید که بتواند تا آنجایی که امکان دارد امتیازهای بیشتری برسر ایران بگیرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه