موشک‌های ایران، مرزهای آمریکا را نشانه رفته است

دولت اوباما و شرکایش پس از آنکه تهران اعلام کرد در صورت درج بحث برنامه موشکی در لیست موارد مذاکره هسته ای، از گفتگوها خودداری می کند، پذیرفتند بحث درباره موشک های بالستیک این کشور، جزء مذاکرات هسته ای نباشد.

موشک‌های ایران، مرزهای آمریکا را نشانه رفته است

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از جام نیوز، نشریه “واشنگتن اگزمینر” (Washingtonexaminer) در مقاله ای عنوان کرده است که «برنامه موشکی بالستیک ایران می تواند مذاکرات هسته ای را از مسیر خود خارج کند.»

 

این مقاله به قلم “چارلز هاسکینسون” می نویسد: «متخصصان بر این باورند که در صورت ادامه پیشرفت های موشکی ایران بخصوص موشک های بالستیک؛ تا اواخر این دهه، موشک های ایران علاوه بر اروپا قابلیت پاسخ موشکی به مرزهای آمریکا را نیز خواهند یافت.»

 

این نشریه می افزاید: «ایران می گوید برنامه هسته ای اش صلح آمیز است اما موشک هایش چیز دیگری می گویند.»

 

این نشریه نوشت: «در حالیکه مذاکره کنندگان بین المللی تلاش می کنند به ضرب الاجل اول ژوئیه برای معامله ای برسند که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می دارد، برنامه موشکی فزاینده این کشور، این معامله را تهدید می کند.
دولت اوباما و شرکایش پس از آنکه تهران اعلام کرد در صورت درج بحث برنامه موشکی در لیست موارد مذاکره هسته ای، از گفتگوها خودداری می کند، پذیرفتند بحث درباره موشک های بالستیک این کشور، جزء مذاکرات هسته ای نباشد. در عین حال مقامات دولت آمریکا گفتند ایران را درباره این موضوع، در خارج از بحث های هسته ای، تحت فشار قرار خواهند داد.»

 
واشنگتن اگزمینر در ادامه با ادعای تعامل ایران و کره شمالی در خصوص همکاری های تسلیحاتی افزود: «اما نگرانی ها درباره بزرگترین و متنوع ترین زرادخانه خاورمیانه و نقش کره شمالی در کمک به توسعه آن، یک نگرانی عمده برای کنگره و مردم آمریکا است و ممکن است بر حمایت از هر معامله هسته ای تاثیر بگذارد. این نگرانی ها بر توانایی فزاینده ایران برای استفاده از این زرادخانه برای حمله نه فقط به اسرائیل، که به اروپا و نهایتا آمریکا، متمرکز است؛ توانایی که چنانچه تهران تصمیم بگیرد از آستانه هسته ای هر معامله ای عبور کند، ممکن است به سرعت حالت بحرانی بیابد.»

 

مقاله نویس این نشریه اضافه می کند: «کارشناسان بر این باورند که ایران پیش از این موشک هایی را که قادرند اروپا را هدف قرار دهند، ساخته است و چنانچه روند توسعه این برنامه ادامه داشته باشد، ممکن است تا پایان این دهه، موشک های بالستیک قاره پیمایی داشته باشد که می توانند اهدافی در آمریکا را نیز تهدید کنند.»

 
در همین رابطه “ربکا هینریچ” کارشناس موسسه مارشال در ماه مارس به کمیته جانبی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «موشک ها، یک راه مقرون به صرفه برای کشوری مانند ایران است تا تهدیدی نامتقارن برای کشورهایی نظیر آمریکا ایجاد کند که از نظر نظامی بسیار پیچیده ترند. اینها تسلیحاتی برای ارعاب هستند و از این رو ایران برای حفظ و ارتقای زرادخانه خود، انگیزه دارد… ایران چیزی بیش از یک سلاح هسته ای را می خواهد. ایران می خواهد بتواند دشمنانش را با یک موشک هسته ای تهدید کند. هر معامله ای که بر برنامه هسته ای ایران متمرکز باشد، باید شامل برنامه موشکی این کشور نیز باشد!»
“دیوید کوپر” استاد دانشکده “جنگ دریایی” نیز می گوید: «موشک ها به طور معمول بخشی از اقدامات برای جلوگیری از تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای به شمار نمی روند. اما اثبات شده است توسعه موشک های بالستیک میان برد یا دوربرد، یک معیار سنجش صحیح درباره نیات هسته ای یک کشور است و این امر درباره پاکستان و کره شمالی مصداق داشت.
وی افزود: «این موضوع به احتمال قوی، قطعی ترین شاخص برای تعیین این مسئله است که آیا برنامه های هسته ای یک کشور صلح آمیز است یا با بلندپروازی های تسلیحات هسته ای آمیخته است. ایران عملا می گوید برنامه های هسته ای اش صلح آمیز است اما موشک هایش داستان متفاوتی را می گویند.

 

 

 

 

۵۰۱

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه