نمایشگاهی با عمری نزدیک به بیست سال در رشت+ تصاویر

علاوه بر اسناد، عکس ها و وسایل ارایه شده با توجه به رویدادهای هر ماه نمایشگاه ماهیانه ی ویژه ای در طبقه ی فوقانی خانه ی میرزا کوپک خان برگزار می شود.

نمایشگاهی با عمری نزدیک به بیست سال در رشت+ تصاویر

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی ۸دی نیوز، مهران اشراقی که از سال ۱۳۵۸ با جمع آوری تمبر حرفه ی مجموعه داری خود را آغاز کرده است. هم اکنون ثمره ی سال ها تلاش وی در نمایشگاه های ماهیانه که در خانه ی میرزا کوچک خان برگزار می شود موجب شگفت بازدیدکنندگان شده است.

اشراقی در گفتگو با خبرنگار ۸دی نیـوز در خصوص چگونگی برگزاری نمایشگاه های متنوع از فروردین امسال تا کنون در خانه ی میرزا کوپک خان گفت: از فروردین امسال با همکاری سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری رشت خانه ی میرزا کوچک خان برای برگزاری نمایشگاه های متنوع به من واگذار شد.

وی افزود: خانه ی میرزا کوچک خان که شامل طبقه ی هم کف و یک طبقه ی فوقانی می باشد. طبقه ی هم کف آن به منظور ارایه ی نمایشگاه مردم شناسی که شامل اسناد و وسایلی نظیرچراغ گردسوز، چرخ ریسندگی، رشتی دوزی و…  که مربوط به یک سده ی گذشته و یا بیشتر می باشند در نظر گرفته شده و در طبقه ی فوقانی اسناد و عکس های مربوط به نهضت جنگل به نمایش گذاشته شده است.

وی در ادامه گفت: علاوه بر اسناد، عکس ها و وسایل ارایه شده با توجه به رویدادهای هر ماه نمایشگاه ماهیانه ی ویژه ای در طبقه ی فوقانی خانه ی میرزا کوپک خان برگزار می شود. برای مثال از فروردین امسال که کار نمایشگاه آغاز شد با توجه به آغاز سال جدید و عید نوروز نمایشگاه کارت پستال و در اردیبهشت ماه با توجه به روز اسناد ملی نمایشگاه دست خطها و پاکت نامه های تجار گیلانی برگزار گردید.

وی هم چنین افزود در شهریور ماه  نمایشگاه اسناد استان گیلان که شامل وصیت نامه ها، استشهاد نامه ها، اعتراف نامه ها و…برگزار شد، استقبال بازدیدکنندگان را به همراه داشت و در مهر ماه نمایشگاه تمبر های مربوط به زمان قاجار و دوران نهضت جنگل در حال برگزاری است.

اشراقی هم چنین اذعان داشت: با توجه به مجموعه ی گردآوری شده، برنامه ی ریزی برای ارایه ی آنها در قالب نمایشگاه،  برنامه ای نزدیک به بیست سال را در بر می گیرد.

وی افزود ضمن گرد آوری مجموعه ی حاضر با هزینه ی شخصی خود هزینه ی برگزاری نمایشگاه ها از طریق فروش بلیط های ورودی تامیین می شود که گاهی مجبور به صرف هزینه های شخصی برای ارایه ی نمایشگاه می شوند.

وی در بخش پایانی سخنانش ضمن اینکه انجام پذیری چنین کار فرهنگی را بدون حمایت سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری رشت غیر ممکن دانست از مسوولان خواست تا به میرزا کوچک خان به عنوان نماد و سنبل ایثار و مقاومت مردمان گیلان زمین بیشتر بها دهند و از این رویداد ابراز خرسندی کرد که درب خانه ی میرزا کوچک خان از آغاز امسال همه روزه حتی در روزهای تعطیل به روی مشتاقان عرصه ی فرهنگ و هنر و تاریخ گیلان باز بوده است .

mirza (7)

mirza (2)

mirza (1)

mirza (6)

mirza (3)

mirza (5)

mirza (4)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه