بهانه رسانه‌ آمریکایی برای دوقطبی‌کردن مردم ایران

توافق ساختاری سوئیس خوشبینی محتاطانه ای را به همراه مجموعه ای از لطیفه ها با خود داشته که از راه پیامک رد و بدل می شوند.

بهانه رسانه‌ آمریکایی برای دوقطبی‌کردن مردم ایران

به گزارش دی نیوز به نقل از جام نیوز، خبرگزاری “آسوشیتدپرس” (AP) در گزارشی از به حاشیه رفتن آنچه “افراطیون” عنوان کرده، به سبب ساختار توافق هسته ای ایران خبر داد.
این خبرگزاری آمریکایی که با عناوین “مخالفان” و “موافقان” تفاهم لوزان تحلیل خود را ارائه داده، می نویسد: «مذاکره کنندگان ایرانی در حالی که متن و بیانیه ای از یک توافق با قدرت های جهانی را در دست داشتند، به کشورشان بازگشتند. در حالی که عده ای به بهانه توافق در حال جشن و پایکوبی بودند و خوشحالی می کردند؛ اما افراطیون خندان نبودند.»

 

آسوشیتدپرس که همچون برخی از رسانه های غربی تلاش خود را برای دوقطبی کردن مردم ایران بکار گرفته است، می افزاید: «با تلاش ایران برای رسیدن به یک توافق دائمی با قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای که دیرزمانی است به “غرور ملی” تبدیل شده، افراطیون با بحران روبرو هستند.
از سوی دیگر توافق هسته ای که از دید مخالفان، تسلیم شدن فاجعه بار در برابر غرب متخاصم و سنگدل است، به عنوان یک نقطه عطف و آغاز دورانی جدید، مورد خوشامدگویی اعتدالگرایان قرار گرفته که مشتاق فضای باز بیشتری هستند.»
این خبرگزاری می افزاید: «صادق زیباکلام تحلیلگر برجسته گفته است: “این اولین گام بزرگ در راه تنش زدایی پس از ۳۶ سال است. یک نقطه عطف است، یکی از دلایلی که مخالفان افسرده هستند.”
آیت‌الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران که در همه مسائل اصلی از جمله برنامه هسته ای حرف آخر را می زند، از مذاکره کنندگان حمایت کرده است و بیش از پیش  فشار را بر افراطیون بالا برده است.»
آسوشیتدپرس با اشاره به بازرسی های سختگیرانه غرب از مراکز هسته ای و حتی نظامی ایران که بعد از این به بهانه تفاهم لوزان انجام خواهد شد، و همچنین با نام بردن از “سپاه پاسداران” به عنوان مخالف توافق هسته ای می نویسد: «هنوز نامشخص است که نهاد قدرتمند “سپاه” با درخواست های احتمالی برای افزایش بازرسی های بین المللی از سایت های هسته ای و مکان های مربوطه موافقت کند. این مسئله می تواند بیش از این تلاش ها برای تنظیم  ساختار هفته گذشته در قالب یک توافق نهایی را پیچیده کند.»
این خبرگزاری آمریکایی با بیان اینکه “سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به صورت زنده از تلویزیون ایران پخش شد” در خصوص انتقاد مخالفان به تفاهم یا توافق لوزان نوشت: «به خاطر اجازه ندادن به منتقدان برای نقد توافق در تلویزیون ایران، آن ها برای بیان دیدگاه هایشان به وب سایت ها و روزنامه های محافظه کار محدود شده اند.

 

کوچک زاده نماینده محافظه کار روز یکشنبه با بالا گرفتن یک پلاکارد که در آن نوشته شده بود “هر توافقی که سلطه خارجی را با خود بیاورد… ممنوع است”  دعوا را به مجلس برد.»
آسوشیتدپرس می افزاید: «احساسات ضدآمریکایی در ایران حداقل به دهه ۱۹۵۰ بازمی گردد، زمانی که آمریکا به برکناری یک رهبر منتخب و نصب دوباره سلطنت شاه مورد حمایت غرب کمک کرد. اما در این کشور مدت هاست میان طیف های اصلی سیاسی جدایی افتاده است.

اما باید گفت توافق که باعث جشن های خیابانی برخی شد و رشد ۶.۹ درصدی بورس را تنها در دو روز گذشته در پی داشت می تواند بیش از این بخت و اقبال آنها را بالا ببرد.»

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در پایان آورده است: «در صورت رسیدن ایران به توافق نهایی هسته ای با قدرت های جهانی که به کم شدن تحریم ها می انجامد، فضای باز اقتصادی می تواند برای اعتدالگرایان در آستانه انتخابات پارلمانی فوریه آینده کمک مهمی باشد.

اما برای الآن، توافق ساختاری سوئیس خوشبینی محتاطانه ای را به همراه مجموعه ای از لطیفه ها با خود داشته که از راه پیامک رد و بدل می شوند.
یکی از از این پیام ها با توجه به نهایی نبودن توافق، در توصیه ای می گوید: “توافق فقط به برنامه هسته ای مربوط میشه، توی خیابون با لباس زیر راه نروید!”»

ap(6)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه