عیدامسال با کدام پرتغال از مهمانان پذیرایی کردید؟

به هرحال امسال هم به مردم می گذرد، اما باید دید که کارنامه مسئولین برای تنظیم بازار میوه چه نمره ای را از سوی مردم در خود ثبت خواهد کرد.

عیدامسال با کدام پرتغال از مهمانان پذیرایی کردید؟

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از «لاهیجان» ، بازار میوه و تره‌بار در نوروز ۱۳۹۴ با قیمت‌های متفاوت و بعضا نجومی مواجه شده که در این میان پرتغال با بیشترین نوسان، رکورددار قیمت‌هاست و موز وارداتی هم با کمترین نوسان قیمتی در سال جاری از بسیاری از میوه‌های ایرانی مورد نیاز شب عید مردم ارزان‌تر است.

حتما با خرید میوه متوجه شده اید که بازار میوه این روزها در لاهیجان و سایر نقاط گیلان حال و روز خوشی ندارد و اندکی ملتهب است.این بار دیگر تنها مصرف‌کنندگان ناراضی نیستند،بلکه برخی مغازه‌داران نیز شاکی از روند امسال قیمت میوه در میادین اصلی میوه و تره بار هستند.مغازه دارانی که تنها مشکلشان خرید میوه گران از میادین میوه و تره بار نیست، بلکه آنها به دلیل گرانی، مشتریان خود را نیز از دست داده اند.
آنها می گویند که خرید میوه برایشان دشوار است و حتی اگر دو برابر قیمت قبلی پرتغال یا سیب را هم بپردازند، باز هم میوه خوبی نصیبشان نمی شود.

اما از سویی دیگر مردم نیز از افزایش قیمت میوه های اصلی برای عید مثل سیب،پرتغال و کیوی ناراحت هستند، برخی مسئولین در حالی از پرتغال کیلویی ۲۹۰۰ تومان سخن می‌گویند که در بازار، این میوه با قیمتی مابین ۶۰۰۰ تا ۹۰۰۰تومان عرضه می‌شود و پرتغالی با این قیمت کیفیت مناسبی نداشته و فقط به درد آب گرفتن می خورد.

پره سری رئیس اداره صنعت و معدن لاهیجان در گفتگویی کوتاه با خبرنگار «لاهیجان» با بیان اینکه نظارت ها بر بازار و قیمت میوه ها همه روزه صورت می گیرد گفت:بازرسان اداره صنعت،معدن و تجارت به صورت شبانه روزی نظارت می کنند.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار لاهیجان که میوه پرتغال خونی تا ۱۰ هزار تومان هم به فروش می رسد گفت:اطلاعی در این زمینه ندارم،پرتغال در بازار کم است و شاید افزایش قیمت به همین دلیل است.

رئیس اداره تعزیرات لاهیجان نیز درخصوص برخورد با متخلفان بازار میوه در لاهیجان گفت: نظارت بر عهده صنعت و معدن است و تعزیرات حکومتی به عنوان مرجع رسیدگی به شکایات است. تاکنون پرونده ای برای رسیدگی به ما ارجاع داده نشده است.

حسن پورمحمدی رئیس اداره جهاد کشاورزی لاهیجان نیز در گفتگو با خبرنگار لاهیجان با بیان اینکه مسئول تامین میوه جهادکشاورزی است و نظارت بر عهده صنعت،معدن و تجارت است افزود: متولی عرضه میوه های شب عید در لاهیجان تعاون روستایی بود و جهاد کشاورزی بر امور ایستگاه های توزیع میوه نظارت می کند.

شریعت ناصری رئیس اداره تعاون روستایی در ارتباط با میوه های شب عید گفت: پرتغال به قیمت ۲۹۰۰ تومان در سطح شهر عرضه شد و در بازار بالای ۵۰۰۰ تومان عرضه می شود.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار لاهیجان که پرتغال در بازار پردسر که عمده ترین مرکز توزیع میوه می باشد تا ۹۰۰۰تومان هم به فروش می رسد گفت:درست است، پرتغال محلی خونی تا این قیمت هم عرضه می شود.

شریعت ناصری با بیان اینکه پرتغال های عرضه شده توسط تعاون روستایی تامسون و والنسیا وارداتی هستند که به قیمت های ۲۹۰۰ و ۳۴۰۰ عرضه می شوند افزود:سیب قرمز هم از ارومیه خریداری شده و به قیمت ۲۵۰۰ در بازار عرضه شد که قیمت فروش آن در بازار ۴۰۰۰ تومان به بالاتر عرضه می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سیب در سردخانه ها موجود است افزود:دومین روز فروردین نیز ۵ تن پرتغال در لاهیجان با قیمت ۳۴۰۰ تومان توزیع شد.

اما از سویی مردم که خریداران اصلی و مصرف کنندگان میوه هستند نظرات دیگری دارند.

حضور در میادین عرضه میوه در سطح شهر به خوبی نماینگر آن است که مردم از افزایش چند برابری میوه در این روزها ناراحت هستند.

میوه های عید (۳)

خانمی در بازار پردسر در حالی که مشغول جمع کردن پرتغال ۳۰۰۰تومانی بود با ابراز ناراحتی از این موضوع گفت:این پرتغال فقط به درد آب گرفتن میخورد.چون هم ریز است و هم برای پذیرایی نامناسب است. وی با بیان اینکه برای خرید ۳ کیلو پرتغال خوب برای پذیرایی ایام عید باید بیست هزار تومان پرداخت کنیم.

مرد جوان دیگری که از وضعیت گرانی اجناس بسیار ناراحت و کلافه بود با بیان اینکه ششصدهزار تومان عیدی به همراه یارانه را برای خرید لباس برای بچه هایم و خرید آجیل و میوه کنار گذاشتیم افزود:با این وضعیت گرانی کارگرانی مثل ما دیگر توان مهمان داری و پذیرایی از مهمان را ندارند.

وی با بیان اینکه پرتغال و کیوی میوه های منطقه شمال هستند افزود:بهترین پرتغال و کیوی در گیلان و مازندران پرورش داده می شود اما نمی دانم چرا قیمت پرتغال خوب تا این اندازه بالاست.

میوه های عید (۱)

به هرحال امسال هم به مردم می گذرد، اما باید دید که کارنامه مسئولین برای تنظیم بازار میوه چه نمره ای را از سوی مردم در خود ثبت خواهد کرد.

این مردم جوان در پاسخ به این سوال که چرا پرتغال ۳۰۰۰ تومانی را برای پذیرایی از مهمانان خریداری نمی کنید افزود:مثل اینکه از سالهای بعد باید همین کار را کنیم ولی آیا مسئولین هم با همین میوه های ۳۰۰۰تومانی از مهمانان خود پذیرایی می کنند؟

براساس گزارش میدانی خبرنگار«لاهیجان»، قیمت پرتغال در مغازه‌ها و دکه های نزدیک میادین عرضه میوه به ۶۰۰۰ تومان و پرتغال خونی به ۹۰۰۰ تومان رسیده، قیمت سیب قرمز ۴۵۰۰ تومان تا ۶۰۰۰، سیب زرد بین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان، کیوی ۴۰۰۰ تومان تا ۵۰۰۰ تومان و موز درشت و باکیفیت ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان و خیار رسمی ۴۰۰۰ تومان در فروشگاه های سطح شهر عرضه می شود.

میوه های عید (۲)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه