اقدام غیر قانونی چند محصول ایرانی در شبکه های ماهواره‌ای

پخش شبهه برانگیز و بی سابقه تیزرهای تبلیغاتی تعدادی از شرکت های تولیدی داخل کشور در شبکه های ماهواره موجبات تعجب خیلی ها رابرانگیخته است.

اقدام غیر قانونی چند محصول ایرانی در شبکه های ماهواره‌ای

به گزارش هشت دی نیوز به نقل از مشرق، پخش شبهه برانگیز و بی سابقه تیزرهای تبلیغاتی تعدادی از شرکت های تولیدی داخل کشور در شبکه های ماهواره موجبات تعجب خیلی ها رابرانگیخته است.آگهی هایی که با صراحت، چند برند معروف داخلی را در میان سریال های ترکیه ای تبلیغ می‌کنند و این روند اخیراً آغاز شده، همچنان نیز ادامه دارد.
ممنوعیت همکاری با شبکه های ماهواره ای فارسی زبان آنقدر آشکار و مبرهن است که اغلب هنرمندان و صاحبان کالا در فعالیت های خود آنرا منظور می‌کنند و این اقدام، تا چند هفته اخیر  به طور جدی دیده نشده بود.
ممنوعیت مذکور به ویژه در رابطه با شبکه هایی چون «من و تو» که اهداف سیاسی پررنگی را نیز دنبال می‌کنند، همواره از سوی مسؤولان و سیاستگذاران کشورمان پیگیری و اجرا شده است.
حالا گویا قواعد تغییراتی یافته اند و شاید شرایط برای همکاری با برخی از این شبکه ها مساعد شده است.

 
گواه این ادعا هم پخش تیزرهای تبلیغاتی چند محصول ایرانی از جمله شامپوهای لطیفه و صحت، آب معدنی دماوند، فرش مرینوس و … هستند. مدتی است تبلیغات این محصولات از شبکه های تحت اداره گروه تلویزیونی جم «Gem»  در حال پخش است و هر از گاهی سر و کله آنها در میان سریال های ترکیه ای، کلمبیایی و کره ای پیدا می‌شود.

قوانین تغییر نیافته اند
در مواجهه با این تبلیغات نخستین پرسشی که به ذهن متبادر می‌شود، این است که آیا تبلیغ این محصولات در ماهواره مجاز شده است؟ پرسشی که پاسخ آن با رجوعی ساده به سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی روشن می‌شود.

 

این دفتر از سال ۸۶ رصد تبلیغات بازرگانی را در شبکه های مذکور آغاز کرده است. یازده سازمان هم در برخورد با متخلفان در این زمینه همکاری دارند که عبارتند از: ۱ – دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی، ۲-  پلیس امنیت اخلاق ناجا،  ۳ – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۴ – سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران۵ – اداره کل بازرگانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ۶- مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ۷- وزارت صنعت، معدن و تجارت۸- شرکت مخابرات ایران ۹-  گمرک جمهوری اسلامی ایران، ۱۰- شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، ۱۱- ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز.
در مرحله اول پس از اخطارهای کتبی یا شفاهی، ۴۸ ساعت فرصت داده می شود تا پخش آگهی  از شبکه های مورد نظر متوقف شود. در غیر این صورت اخطار دوم پس از ۴۸ ساعت ارسال می‌شود و در صورت عدم توجه به اخطارها پلیس امنیت اخلاقی ناجا، تمامی شماره های تماس  شرکت متخلف را مسدود می کند و در صورتی که تبلیغات مربوط به یک محصول تولید داخل ایران باشد، کارخانه و دفتر مرکزی آن پلمب می شود.
با وجود این ممانعت های قانونی، مشخص نیست عمر این تبلیغات چطور چنین در شبکه های ماهواره ای به چند هفته رسیده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه