از حال و هوای سرد زمستان تا بازار گرم باقلا و لبو فروش ها در فومن!+تصاویر

هوا که سرد می شود بوی لبو و باقلای پخته در کوچه و بازار آدم را از خود بیخود می کند ، مخصوصا در کنار چهار راه معلم و نزدیک میدان چهاردختران حضور این عزیزان بیشتر به چشم می خورد و این شور و شیرین دو ماده ی غذایی مغذی گرم در هوای سرد زمستان، بسیار مورد توجه مردم است.

از حال و هوای سرد زمستان تا بازار گرم باقلا و لبو فروش ها در فومن!+تصاویر

به گزارش ۸دی نیوز، در روزهای سرد پاییز و زمستان بازار فروش آش داغ، باقلا و لبو در شهرستان فومنی که بدلیل نزدیکی به کوه ها سردسیر است رونق دوباره ای می‌گیرد.

هوا که سرد می شود بوی لبو و باقلای پخته در کوچه و بازار آدم را از خود بیخود می کند ، مخصوصا در کنار چهار راه معلم و نزدیک میدان چهاردختران حضور این عزیزان بیشتر به چشم می خورد و این شور و شیرین دو ماده ی غذایی مغذی گرم در هوای سرد زمستان، بسیار مورد توجه مردم است.

لبو و باقلا ایرانی است، اصالت دارند و بی‌اغراق، بخشی از خوشمزه‌ترین خاطر‌ات زمستانی هر ایرانی است و نیازی به دک و پز «ذرت مکزیکی» ندارند!

بهجت نیوز در روزهای سرد زمستان سری به کوچه و خیابان های شهر زد تا با دوتن از لبو و باقلا فروشهای با تجربه فومنی که ید طولائی در این شغل دوست داشتنی دارد گفتگویی نماید.

اقای شادمان فروشنده لبو و باقلا با بیان اینکه چندین سال است که این کار رادر سطح شهر انجام می دهد، گفت: تهیه و پخت لبو و باقلا مشکل است ولی وقتی مردم با شوق خریداری می کنند دیگر همه چیز فراموش می شود.

شادمان در حالی که داشت برای مشتریانش باقلا تهیه میکرد از آماده سازی و پخت لبوها برایمان گفت: سر و دم چغندر را جدا و آن را در آب سالم و روان می شویم تا قبل از استفاده، شن، خاک و گرد و غبار از روی آن‌ها پاک شود و بعد در قابلمه ای آنها را قرار می دهم و با کمی آب آنها را بخار پز می کنم.

شادمان با بیان اینکه فروشنده باید در تمامی مراحل تهیه و پخت باید وجدان کاری داشته و اصول بهداشتی را رعایت کند، افزود: رعایت اصول بهداشتی، میان وعده‌هایی را می‌توان به مردم عرضه کرد که بهتر از بسیاری از هله‌هوله‌های در دسترس امروزی باشند.

وی در پاسخ به این سوال ما که ایا از طرف ادارات مربوطه مورد تذکر قرار نمیگیرد پاسخ داد : خوشبختانه تا کنون هیچ نهاد یا اداره ی مزاحم من نشده و من کارم را بدون مشکلی انجام میدهم.

این لبو فروش در پایان گفت: خدمت به مردم وظیفه من است و از درآمدی هم که از این راه کسب میکنم بسیار راضی هستم.

در همین حال یکی از شهروندان که در حال خرید لبوی داغ و خوش رنگ و لعاب آقای شادمان بود به ما گفت : علاقه زیادی به لبو دارم و سعی می‌کنم در طول زمستان حتماً از آن استفاده کنم، چراکه می‌دانم خواص منحصربه فردی دارد و در جلوگیری از سرماخوردگی و گلودرد که بیماری‌های ویژه زمستان محسوب می‌شوند نیز مؤثر است.

وی با اشاره به فرهنگ غذایی مردم استان می‌افزاید: در گذشته این نوع محصولات غذایی در سبد غذایی خانوارها قرار داشت و در فصل زمستان به مصرف می‌رسید.

وی اضافه می‌کند: من و خانواده ام به طور متوسط هفته ای سه الی چهار مرتبه از آقای شادمان لبو و باقالا خرید میکنیم و این مسئله به نوعی برایمان تبدیل به یک سنت در این فصل شده است.

اما کمی جلوتر ، در نزدیکی میدان چهار دختران مردی خوش چهره و خندان در حالی که به مشتریانش میرسید با ما به گفتگو پرداخت.

اقای علیوند یکی از فروشندگان لبو و باقلا در فومن نیز اظهار می کند: هوای سرد زمستان، مردم را بسیار طرفدار این ماده غذایی داغ می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: بسیاری از خانواده‌ها دلشان می‌خواهد خودشان لبو را بپزند، اما چون تهیه و پخت آن کمی مشکل است، ترجیح می‌دهند لبوی پخته را به‌صورت آماده بخرند.

علیوند ادامه می‌دهد: باید فروشندگان را متقاعد کرد که با رعایت اصول بهداشتی، می‌توان میان وعده‌هایی مناسب و مقوی و سرشار از انواع ویتامین را به مردم عرضه کرد تا دیگر سراغ تنقلات امروزی نروند.

این فروشنده در پایان با اشاره به اینکه از شغلش کاملا راضی است گفت : در فصل زمستان فروشمان بیشتر میشود و الحمدلله بسیار از درآمدم راضی هستم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
محمد
آدمای با غیرت که میگن همینا هستن خدا بهشون برکت بده
در حاشیه