دخیل بستن به درخت ،یادگار فرهنگ جاهلیت است

رئیس اداره اوقاف لاهیجان گفت:دخیل بستن به درخت و ضریح بقعه یکی از مشکلات فرهنگی موجود است که از فرهنگ جاهلیت باقی مانده است

دخیل بستن به درخت ،یادگار فرهنگ جاهلیت است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از «لاهیجان» ، حجت الاسلام حسین یوسف زاده در نشست خبری که به مناسبت هفته وقف برگزار شد با بیان اینکه واقفان خیراندیشانی هستند که دغدغه شان در زمان حیات وقف مالی است که مشکل جامعه را برطرف کنند افزود:واقف به ارزش باقیات و صالحات پی برده است.

وی در ادامه با بیان اینکه درشهرستان لاهیجان و سیاهکل تعداد چهارصد و ۲۵ فقره موقوفه منفعتی و انتفاعی داریم افزود : تعداد ۶۰ فقره از این موقوفات مثل بیمارستان شفا لاهیجان دارای متولی خاص هستند.

رئیس اداره اوقاف لاهیجان با بیان اینکه شفاف سازی مالی باعث ترویج فرهنگ غنی وقف می شود افزود:با طراحی سامانه جامع موقوفات تمامی هزینه های مالی سازمان اوقاف معین و مشخص است.

وی در ادامه با بیان اینکه تعداد دوهزار و هفتصد رقبه در شهرهای لاهیجان و سیاهکل ثبت شده که ۶۰ فقره از آن عرصه و عیان است افزود:هرموقوفه به شکل تفکیکی به شکل آموزشی،تجاری و مسکونی به تعدادی رقبه تقسیم می شود.

اوقاف (۲)

یوسف زاده با اشاره به زمین های اوقافی رودبنه با بیان اینکه ۳ و نیم دانگ از زمین های این شهر اوقافی هستند در تشریح این موضوع افزود: یک و نیم دانگ از این زمین ها توسط احمد قوام و ۲ دانگ دیگر توسط مریم وثوق وقف کارهای بهداشتی و درمانی شده است.وی افزود:در وقف تسلط بر مال مهم است و این اموال پلاک ثبتی به اسم این افراد خورده است.

وی در ادامه با اشاره به موقوفات و واقفین شاخص شهرستان لاهیجان گفت:موسی معتمد شریعت نزدیک به سیصد رقبه دارد که نیاتش برای حوزه علمیه لاهیجان،قم و نجف می باشد. همچنین برای بیمارستان ۲۲آبان و برگزاری روضه در مسجد امیرصادق نیز موقوفاتی داشته است.

وی در ادامه افزود: حسن تاجر،احمدقوام و تقی کریم از واقفین شاخص شهرستان لاهیجان می باشد.

حجت الاسلام یوسف زاده بااشاره به اینکه موقوفات جدیدی در ۹ ماهه سال جاری به ثبت رسیده است افزود:وقف هفتصد متر زمین در بین کلایه برای توسعه وادی و هزینه های مسجد توسط محمدعلی محقق منتظری یک وقف شاخص شهرستان است.

وی با بیان اینکه وقف هزار و سیصد متر زمین برای توسعه قبرستان و صرف درآمد حاصله برای مسجد توسط سیماصدیقی پاشاکی وقف دیگر شهرستان لاهیجان می باشد.

یوسف زاده با بیان اینکه راشد صفری گوکه یک دستگاه آمبولانس به ارزش تقریبی ۲۰ میلیون تومان و علی داوطلب یک تکه زمین به متراژ ۲۵۰ متر در منطقه رودپشت وقف کرده است افزود: سال گذشته ۸ وقف در لاهیجان ثبت شده و در ۹ ماهه ابتدای سال ۴ وقف به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۳ وقف هم در حال ثبت نهایی شدن است افزود: چندروز گذشته فردی از سیاهکل ۴ دانگ مغازه اش را به ارزش تقریبی دویست و ۵۰ میلیون تومان وقف امور خیریه کرد.

رئیس اوقاف لاهیجان با اشاره به تهیه نقشه برای موقوفات،بقاع متبرکه و مساجد افزود:هشتصد مورد نقشه UTM و هفتاد مورد نقشه GISبه ثبت رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به نیات شاخص در شهرستان لاهیجان افزود: کمک به فقرا،ایتام و مستمندان ،برگزاری تعزیه داری و روضه خوانی، کمک به طلاب دینی و حوزه های علمیه مهمترین نیات واقفان بوده است.

رئیس اداره اوقاف لاهیجان با اشاره به نیاز جامعه امروز در زمینه وقف افزود: اشتغال و ازدواج جوانان ، تهاجم فرهنگی و فرهنگ سازی ، بیماری های خاص و حفظ قرآن نیازهای جامعه امروز برای حضور واقفان است.

وی در ادامه با بیان اینکه اجرای طرح های عمرانی با نظارت دفتر فنی اوقاف استان گیلان در سطح بقاع متبرکه و مساجد شهرستان نود مورد بوده که حدود صد و ۸۸ میلیون تومان از درآمد بقاع متبرکه صرف درآمد های عمرانی شد افزود: هزینه های مدیریتی بقاع ۹۷ میلیون تومان و هزینه فرهنگی بقاع متبرکه ۳۰ میلیون تومان شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری مبلغ سی و هفت میلیون تومان هزینه تعزیه داری ،روضه داری و اطعام عزاداران شد در ادامه گفت: مبلغ ۱۰ میلیون تومان کمک به مستمندان از محل نیات واقفین صورت پذیرفته است.

حجت الاسلام یوسف زاده با اشاره به اینکه تعداد سیصد و ۳۲ سند اجاره به روز انجام شده است افزود: درخواست صدور گواهی مصرف برای موقوفات فاقد وقف نامه از اداره کل تحقیق استان گیلان نیز داشته ایم.

رئیس اداره اوقاف لاهیجان با اشاره به اینکه در لاهیجان و سیاهکل نزدیک به چهارصد و ۵۰ بقعه و مسجد وجود دارد که تعداد بقاع وارد شده در سامانه اوقاف صد و ۳۰ مورد می باشد افزود:البته تعداد بقاع متبرکه از این مقدار بیشتر است و درآینده بقاع متبرکه دیگری در سامانه اوقاف کشور به ثبت خواهند رسید.

حجت الاسلام یوسف زاده در پایان با بیان اینکه یکی از مشکلات فرهنگی موجود در بقاع متبرکه دخیل بستن به درخت و ضریح بقعه است که از فرهنگ جاهلیت باقی مانده است افزود : مشکل دیگر اعتماد کردن به خواب دیگران و پیروی از خرافه و به انحراف کشیدن افراد برای زیارت اماکن است که هیچ سندی برای این کار وجود ندارد.

اوقاف (۳)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه