ذخیره‌سازی بیش از ۱۳ میلیون مترمکعب آب پشت سد شهر بیجار

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان از ذخیره‌سازی حجم قابل توجه آب پشت سد شهربیجار خبر داد و متذکر شد:تاکنون بیش از ۱۳ میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده است.

ذخیره‌سازی بیش از ۱۳ میلیون مترمکعب آب پشت سد شهر بیجار

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از زیتون خبر، مدیر عامل آب منطقه ای گیلان گفت: خرسند هستیم که به اطلاع گیلانیان عزیز برسانم با تلاش‌های انجام شده فرزندانشان در این شرکت و به استناد آئین‌نامه ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ تولیدی، خدماتی و عمرانی موضوع تصویب‌نامه هیات وزیران و با توجه به تصمیمات متخذه کارگروه ماده ۲ آیین‌نامه ارزیابی ،جهت صدور اجرای طرح سد مخزنی «گولک» بر رودخانه چکرود در شرق روستای زردرود در جنوب شرقی دیلمان از توابع شهرستان سیاهکل، سد دیلمان مجوز زیست‌محیطی احداث دریافت کرده است.

وی افزود: سد دیلمان با هدف ذخیره‌سازی آب در فصل پرآبی و تامین آب شرب شهرستان دیلمان، شهرک صنعتی سیاهکل و نیز آبیاری اراضی کشاورزی روستاهای منطقه و پایین‌دست احداث خواهد شد،تصریح کرد: آب قابل تنظیم سالانه این سد ۲٫۱ میلیون متر مکعب برای شرب، ۳٫۲۱ میلیون متر مکعب برای محیط زیست، ۰٫۶ میلیون متر مکعب برای صنعت و ۸٫۴۷ میلیون متر مکعب برای کشاورزی خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: عمر مفید این طرح ۵۰ سال خواهد بود که از نوع خاکی با هسته قائم رسی و با طول تاج ۲۲۱ متر و ۴۸ متر ارتفاع از بستر رودخانه اجرا خواهد شد.

مهندس آقابیگی یادآور شد: به جهت رعایت حقابه، تداوم حیات آبزیان و شرایط هیدرولوژیکی رودخانه نیز پس از اجرای طرح به همان شکل قبلی پس از آبگیری سد دیلمان حداقل بمیزان ۳٫۲ میلیون متر مکعب آب در رودخانه چکرود جریان خواهد داشت.

وی در ادامه از ذخیره‌سازی حجم قابل توجه آب پشت سد شهربیجار خبر داد و متذکر شد: به فضل پروردگار و با بارش‌های خوب انجام گرفته طی چند روز اخیر شاهد ورودی مناسبی پشت سد آیت‌الله بهجت(ره) شهربیجار هستیم و تاکنون در پشت این سد که بزرگ‌ترین ارمغان جمهوری اسلامی ایران برای گیلانیان است، بیش از ۱۳ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه سد مذکور تأمین آب شرب مورد نیاز شهروندان شهرستان‌های رشت، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشاء، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل، لنگرود و بندرانزلی به میزان ۱۶۵ میلیون متر مکعب در سال را بر عهده خوهد داشت، عنوان کرد: سد شهربیجار می‌تواند با تأمین آب شرب مورد نیاز شهروندان ساکن در شهرهای مذکور در آزادسازی سد سفیدرود در این بخش و کاهش فشار روی آن نیز نقش بسیار پررنگ و موثری ایفا کند.

گفتنی است، سد مخزنی شهربیجار در ۸ کیلومتری آبادی شهربیجار از توابع امامزاده هاشم(ع) واقع در حدود ۳۵ کیلومتری شهر رشت و بر روی رودخانه زیلکی احداث شده و بزرگ‌ترین سازه ساخته شده این‌چنینی در استان گیلان پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه