دست یافتن به توافق جامع در زمان باقی مانده بعید است/ توافق بر سر کلیات و یا تمدید توافقنامه ژنو؛ محمتل‌ترین گزینه‎ها

بااینکه درخواست‎های غیرقابل پذیرش امریکا در این نشست، موجب شده است تا شکاف‎های موجود در مذاکرات عمیق‎تر از پیش شود، یک دیپلمات ایرانی احتمال دست یافتن به توافق جامع را در شرایط کنونی بعید دانست.

دست یافتن به توافق جامع در زمان باقی مانده بعید است/ توافق بر سر کلیات و یا تمدید توافقنامه ژنو؛ محمتل‌ترین گزینه‎ها

به گزارش ۸دی نیوز، در حالی که سایه سنگین نشست مسقط همچنان بر سر مذاکرات وین باقی‎مانده و درخواست‎های غیرقابل پذیرش امریکا در این نشست، موجب شده است تا شکاف‎های موجود در مذاکرات عمیق‎تر از پیش شود، یک دیپلمات ایرانی احتمال دست یافتن به توافق جامع را در شرایط کنونی بعید دانست.

به گزارش رجانیوز، یک دیپلمات ایرانی با بیان این که همه تلاش ها بر تفاهم سیاسی متمرکز است، به واحد مرکزی خبر گفت: تاکنون مذاکره‎ای برای تمدید صورت نگرفته است.

این عضو تیم مذاکره کننده ایرانی، امکان دست یافتن به توافق جامع و کامل را با توجه به محدودیت زمان و حجم زیاد جزئیات و ضمایم توافق احتمالی بعید دانست و گفت تلاش می کنیم بر روی کلیات که اصول توافق را شامل می‎شود به تفاهم برسیم.

این درحالی است که خبرگزاری‎های داخلی نیز به نقل از یک دیپلمات‎های ایرانی اعلام کردند: در حال حاضر همه تلاش‌ها بر تفاهم سیاسی متمرکز است و تا این لحظه مذاکره‌ای برای تمدید صورت نگرفته است. در صورتی که یکشنبه شب به تفاهم نرسیم و چشم‌انداز روشن نباشد، در خصوص احتمال تمدید توافق ژنو صحبت خواهد شد که مدت این تمدید ۶ ماه تا یکسال خواهد بود.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‎ای افزوده است: طبیعی به نظر می‌رسد، در صورت عدم تفاهم سیاسی، به منظور عدم بازگشت به گذشته و جلوگیری از تخاصم، تمدید توافق ژنو در دستور کار قرار گیرد و طرفین این توافق را برای دوره‌ای دیگر تمدید کنند.

وی ادامه داد: تا این لحظه همه طرف‌های مذاکره‌کننده سعی بر رسیدن به تفاهم سیاسی داشته‌اند و دارند و باید منتظر ماند و دید که در ادامه مذاکرات چه اتفاقی می‌افتد.

آنچنان که اخبار غیر رسمی از وین حکایت دارد، بدلیل اصرار طرف ایرانی بر حصول توافق در گفتگوها و با توجه به شرایطی که طرف امریکایی در مذاکرات بوجود آورده و علاوه بر تلاش برای عقیم کردن برنامه هسته‎ای ایران، عملا چشم‎انداز خاصی را نیز برای رفع تحریم‎ها روشن نکرده است، محتمل‎ترین حالت برای نتیجه مذاکرات وین حفظ وضع موجود که به عبارتی تمدید توافق ژنو است و یا در احتمالی دیگر، توافق بر سر کلیات و باقی گذاشتن جزئیات مذاکرات باشد.

این در حالی است که فرض دوم یعنی توافق بر سر کلیات که در ساعت‎های اخیر فضاسازی رسانه‎ای گسترده‎ای بر روی آن شده است، به عنوان یک برد قطعی برای طرف مقابل محسوب خواهد شد که بدون دادن امتیازی ویژه، ایران را ملزم به پذیرش کلیاتی در باب برنامه هسته‎ای خود خواهد کرد و عملا دست ایران را برای مذاکره در آینده خالی خواهد کرد.

با این وجود آنچنان که دیپلمات ایرانی اعلام کرده است، همچنان امکان ارائه نظری قطعی درباره روند و آینده مذاکرات وجود ندارد، اما آنچه غیرقابل خدشه است آن است که با وجود اعتمادسازی فراتر از انتظار تیم ایرانی در یکسال گذشته، باز هم  امریکا حاضر به ارائه حداقلی‎ترین امتیازات ممکن نیز نشده است، موضوعی که پس از نشست مسقط، به عنوان یک شوک بزرگ برای تیم ایرانی تحلیل و تفسیر شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه