جزییات جدیدی از دستاورد بزرگ موشکی سپاه پاسداران/ فتح مدار ۳۶هزار کیلومتری توسط شهید طهرانی مقدم و همرزمانش

پروژه جدیدی که سپاه پاسداران آن را عملیاتی کرده است و به نام پروژه شهید طهرانی مقدم نامگذاری شده، همان پروژه ای است که این شهید بزرگوار برای تست سوخت آن دچار سانحه شد و به همراه برخی ازهمرزمانش به شهادت رسید.

جزییات جدیدی از دستاورد بزرگ موشکی سپاه پاسداران/ فتح مدار ۳۶هزار کیلومتری توسط شهید طهرانی مقدم و همرزمانش

به گزارش ۸دی نیوز، دستاورد اخیر موشکی سپاه پاسداران کمتر مورد توجه رسانه های خبری داخلی قرار گرفته است، این در حالی است که اقدام جدید سپاه در حوزه فضایی به عنوان یک نقطه عطف در صنعت موشکی و هوا و فضا ایران به حساب می آید.

به گزارش رجانیوز،  سردار رمضان شریف، مسؤول روابط عمومی سپاه پاسداران روز یکشنبه در نشست خبری برنامه سالگرد شهادت شهید طهرانی‌مقدم از به سرانجام رسیدن پروژه این دانشمند شهید خبر داد و گفت: «خدا را شاکریم که در آستانه گرامیداشت سومین سالگرد شهادت شهید طهرانی‌مقدم شاهد به ثمر نشستن پروژه‌ای هستیم که آن شهید ارجمند در روند تست و آزمایش فرآیند آن جان خود را اهدا کرد. این دستاورد حائز اهمیت، بی‌تردید در عرصه اقتدار دفاعی و ارتقای بازدارندگی جایگاه تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت». مسؤول روابط عمومی سپاه افزود: «قدرت بازدارندگی موشکی امروز ایران اسلامی مرهون مجاهدت و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شهید طهرانی‌مقدم و یاران حماسه‌ساز آن شهید گرانقدر است. شهید طهرانی‌مقدم، دشمن فرامنطقه‌ای را در منطقه‌ای محدود و در برد موشکی سپاه قرار داد و دشمن دوردست ما امروز در دسترس رزمندگان اسلام قرار دارد».

پروژه جدیدی که سپاه پاسداران آن را عملیاتی کرده است و به نام پروژه شهید طهرانی مقدم نامگذاری شده، همان پروژه ای است که شهید تهرانی مقدم برای تست سوخت آن دچار سانحه شد و به همراه برخی ازهمرزمانش به شهادت رسید.

پروژه شهید طهرانی‌مقدم، یک موشک با سوخت جامد است که برای قرار دادن ماهواره در مدار «ژئو» طراحی شده است. براساس اظهارات فرماندهان سپاه یکی از ماموریت‌های مهم این پروژه بزرگ، مربوط به ارتقای دستاوردهای ایران در صنعت فضایی است. ارسال ماهواره به مدار ژئو نیازمند طراحی و در اختیار داشتن یک سوخت جامد با توانایی حمل طولانی است. ارسال ماهواره به مدار ژئو یکی از برنامه‌های مهم فضایی ایران است. طی سال‌های اخیر بارها و بارها درباره این پروژه اظهارنظر شده بود اما کسی اطلاع نداشت اقدام اساسی و ریشه‌ای برای تحقق این هدف بزرگ فضایی که تنها چند کشور دنیا توانایی و تکنولوژی آن را در اختیار دارند؛ توسط دانشمند شهید طهرانی‌مقدم دنبال می‌شد.

در همین حال سردار سید مجید موسوی، جانشین نیروی هوافضای سپاه در گفتگویی به جزییات جدیدی از ساخت ایت موشک اشاره کرده است.

وی در گفتگو با ویژه نامه ۳۰ سال اقتدار موشکی سپاه که توسط سپاه پاسداران منتشر شده، درباره این پروژه گفته است:

وقتی در حوزه بُرد، محدودیت‌هایی ایجاد شد، شهید مقدم برای اینکه این مسیر کماکان رو به جلو باشد و ارتباط با دانش روز دنیا قطع نشود، مسیر فضایی را انتخاب کرد و ابتدا پژوهشکده فضایی و بعد هم سازمان جهاد سپاه با ماموریت ساخت حامل ماهواره‌های کلاس سوخت جامد شکل گرفت. این مسیر، همان مسیری بود که حضرت آقا از آن به نام «راه روشن» یاد می کنند.

سردار موسوی ادامه داد: شما در این پروژه قرار است ماهواره ای را در فضا قرار بدهید که از جهت قیمت و ارزش بسیار گران و پر هزینه است لذا تمام استانداردها بالاتر می‌رود. کار در حوزه دقت افزایی خود موشک‌ها و حامل ماهواره انجام گرفت. در زمینه تجهیزاتی هم نیاز به سامانه‌هایی بود که بتواند علاوه بر هدایت و اصلاح مسیر طولی موشک، رول موشک را با تراسترهای کم پیشران کوچک تامین بکند که اینها زمینه‌های جدید و نویی در مجموعه فعالیت‌های موشکی در آن دوره بود.

این حرکت در جهادخودکفایی سپاه با عنایت فرمانده کل سپاه و تایید حضرت آقا، با مدیریت مستقیم خود شهید مقدم انجام گرفت که با صنعت متفاوت بود.

صنعت در حوزه سوخت مایع وارد عرصه فضا شده بود اما شهید مقدم در عرصه سوخت جامد ورود به این موضوع کردند.

جانشین نیروی هوافضای سپاه در بیان تفاوت سوخت پروژه جدید با پروژه های قبلی گفت:

«تفاوت در نوع پیشران‌هاست. هر کدام از پیشران‌ها علم و دانش خاص خود را دارد. اینجا کار در ظاهر از لحاظ اجزا ساده‌تر است اما پیچیدگی‌هایش در ترکیب سوخت و مواد سوختی بود. استفاده از سوخت جامد کمک می کند به اینکه شما با سامانه‌های فضایی و حامل ماهواره‌های کوچک‌تر، محموله‌های سنگین‌تری را در فضا قرار بدهید.

با توجه به محدودیت‌ها و ملاحظات فنی که ما در کشور داریم، شاید برای لایه های فراتر از لایه پایین مدار که لایه‌های مِئو و ژِئو می شود، این محصول کارآمدتر است و می‌تواند ما را زودتر به موفقیت برساند.

در واقع ما در فضا با ۳ لایه روبرو هستیم. لایه لِئو که لایه کوتاه است و موشک سفیر ما ماهواره امید را در آن مدار قرار داد تا ما وارد باشگاه فضایی شویم.

لایه مئو لایه میانی جو است که ارتفاع مشخصی دارد و برای ماهواره‌هایی است که تعیین مختصات می‌کنند، عکس برداری هوایی و به نوعی تصویربرداری از سطح زمین و پردازش داده‌های سطح زمین را انجام می‌دهند.

ژئو بالاترین مدار هست که تقریبا ۳۶هزار کیلومتر است. در این ارتفاع، ماهواره‌های مخابراتی یا رادیو تلویزیونی قرار می گیرند که به نوعی سطح پوشش بیشتری را ایجاد می‌کنند.

هدف گذاری شهید مقدم، رسیدن به حامل ماهواره‌هایی برای رسیدن به مدار ژئو بود که بتواند بالاترین سطح از حامل ماهواره‌ها را داشته باشد.»

حال ۳ سال از شهادت شهید طهرانی مقدم می گذرد و برکتی که خون شهید از خود به جا گذاشت دستاوردهای بزرگی برای کشور داشته است.

مرحله جدیدی از تولیدات و توانمندی های شاگردان شهید طهرانی مقدم آغاز شده است. مرحله ای که یقینا افتخارات بیش از این برای ایران اسلامی به همراه دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه