کسی که صلاحیت ریاست یک دانشگاه را نداشته، حتما صلاحیت وزارت علوم را هم ندارد

در مورد آقای دکتر محمود نیلی احمد آبادی سرپرست فعلی دانشگاه تهران که اخیرا به عنوان وزیر علوم معرفی شده گله جدی از آقای رییس جمهور مطرح است، چرا که گویا نمیخواهند با مجلس همکاری داشته باشند و میخواهند با نماینده ها لج بازی کنند.

کسی که صلاحیت ریاست یک دانشگاه را نداشته، حتما صلاحیت وزارت علوم را هم ندارد

به گزارش ۸دی نیوز، چندی قبل حجه الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس با حضور در رجانیوز، به پرسش های متعدد ما در زمینه های مختلف و موضوعات مهم روز پاسخ داد.

به گزارش رجانیوز، روز یکشنبه بخش اول این گفتگو با محور سیاست خارجی دولت یازدهم و توافق ژنو منتشر شد و هم اینکه بخش دوم این گفتگو با محور تحرکات اصلاح طلبان تندرو در وزارت علوم، چرایی استیضاح فرجی دانا و معرفی محمود نیلی به عنوان وزیر علوم جدید را از نظر می گذرانید:

 

نظرتان درباره معرفی آقای نیلی به عنوان گزینه جدید وزارت علوم پس از استیضاح فرجی دانا چیست؟

در مورد آقای دکتر محمود نیلی احمد آبادی سرپرست فعلی دانشگاه تهران که اخیرا به عنوان وزیر علوم معرفی شده گله جدی از آقای رییس جمهور مطرح است، چرا که گویا نمیخواهند با مجلس همکاری داشته باشند و میخواهند با نماینده ها لج بازی کنند.

آنچه که چندی قبل مجلس را وادار کرد آقای فرجی دانا را استیضاح کند و رای اعتمادی که به او داده بودد را پس بگیرد، این بود که نزدیک به هشت ماه الی یک سال هم اعضای کمیسون آموزش و هم دیگر نمایندگان مجلس به ایشان گفته بودند که آنچه که مایه پیشرفت کشور است تولید علم و پژوهش در دانشگاه ها است و این امر تنها در سایه آرامش در دانشگاه انجام خواهد شد.

پس منافع ملت و پیشرفت صنعتی و تکنولوژی کشور نیاز به آرامش دارد. اگر ما مسئولینی برای وزرات علوم انتخاب کنیم که خود سردمداران اغتشاش و فتنه در دانشگاه ها بودند، این در واقع خیانت به منافع مردم است. خیانت به منافع دانشگاهیان است زیرا جلوی روند صعودی پژوهش در دانشگاه ها را با ناآرامی و مشغول کردن ذهن اساتید و دانشجویان میگیرد و در نهایت اگر دانشگاه ها در پیشرفت کشور نقش نداشته باشند، مردم ضربه آن را خواهند دید.

لذا نمایندگان از اول به آقای فرجی دانا تذکر دادند اما ایشان معاون آموزشی خود را آقای میلی منفرد قرار دادند. کسی که خود اعتراف میکند من در فتنه ۸۸ حضور داشتم و دستگیر شدم. آقای توفیقی را به عنوان مشاور انتخاب کردند. کسی که در سخنرانی سال ۸۸ خود در تحصن تندروهای دانشگاه تهران علیه نظام شرکت کرده و دروغ بزرگی به نظام نسبت داده و هیچ وقت هم حاضر نشده که به بگوید ما اشتباه کردیم.

لذا نمایندگان برای صیانت از منافع مردم و حفظ فضای علمی در دانشگاه ها در طول نزدیک به یک سال تذکرات جدی در خصوص استفاده نکردن از این افراد به آقای فرجی دانا دادند ولی ایشان با لجاجت تمام بر ادامه این رویه اصرار کرد. حتی هیات ریسه مجلس با ایشان صحبت کردند و حتی شخص آقای لاریجانی دو جلسه با ایشان صحبت کردند اما هیچ اثری نداشت و چاره ای باقی نماند جز استیضاح. (مشروح اقدامات مجلس قبل از استیضاح فرجی دانا را اینجا بخوانید)

لذا نمایندگان مجلس با استیضاح فرجی دانا نشان دادند هیچگاه از حفظ حقوق ملت و دانشجویان در حفاظت از فضای علمی در دانشگاه ها کوتاهی و عقب نشینی نخواهند کرد.

حالا جا دارد بعد از اینکه آقای فرجی دانا استیضاح شد و آقای نجفی به عنوان سرپرست انتخاب شد این سوال را باید از آقای روحانی بپرسیم که دلیل علت استیضاح آقای فرجی دانا غیر از این بود که فتنه گران را به وزارت علوم وارد کرده بود؟

این لجاجت نمی دانم برای چیست؟ همین مساله را در جناب آقای نیلی هم که به تازگی برای این سمت معرفی شده می بینید. نمایندگان مجلس از رییس جمهور این سوال را دارند که چرا لجاجت؟ چرا میخواهید نسل جریان های آشوب طلب و با این رویکرد را در دانشگاه ها حفظ کنید؟

سابقه آقای نیلی در دوره ای که در دانشکده فنی دانشگاه تهران بودند را نگاه کنید. به لحاظ اخلاقی در دوران ایشان کار به جایی رسید که دختر و پسر باهم فوتبال بازی میکردند، بسکتبال بازی میکردند. معاون ایشان خانمی بود که با آقایان و مردان نامحرم خیلی راحت دست میداد و هنگامی که از طرف طیفهای ارزشی اعتراض میشود آقای نیلی مطلقا توجهی نمیکند.

از طرفی هم در سال ۸۴ اقدام به تعطیلی کلاس های درس و تحریک دانشجویان در اعتراض به انتخاب مرحوم آیت الله عمید زنجانی به عنوان ریاست دانشگاه نمود. در جلسه  معارفه ریس فقید دانشگاه تهران آیت الله عمید زنجانی، دانشجویان افراطی را تحریک میکند و کار به درگیری کشیده میشود و کلاس های درس برای چند روز تعطیل میشود.

در سال ۸۸ ایشان به طور جدی در جهت تحریک دانشجویان نقش داشتند که در یکی از برنامه ها و در جمع اقلیت دانشجویان اغتشاش طلب حاضر میشود و آنها را تحریک میکند و به سر در اصلی دانشگاه تهران جهت میدهد و در آنجا منجر به درگیری میشود. در همان سال ایشان به اتفاق برخی دیگر از اساتید در نامه ای به مقام معظم رهبری به شدت از آشوبهای دانشگاه دفاع می کنند و خواستار عذر خواهی نظام از اینها میشوند! لذا سوال ما از آقای روحانی  این است که آیا با این رویکرد میخواهید فضای آرامش و پیشرفت را به دانشگاه بیاورید؟

درباره معرفی ایشان به عنوان رییس دانشگاه تهران هم ظاهرا شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالف بوده است. در این باره شما اطلاعی دارید؟

بله. هنگامی که میخواهند در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایشان را برای ریاست دانشگاه تهران معرفی کنند اکثریت مخالفت میکنند و حتی آن افرادی که قصد معرفی ایشان را داشتند متقاعد شدند که ایشان را معرفی نکنند. کسی که صلاحیت ریاست یک دانشگاه را ندارد چگونه میخواهد یک وزارت خانه را مدیریت کند؟

لذا توصیه ما این است که ایشان به همان کارهای پژوهشی خودشان بپردازند و با همان کارها به نظام خدمت بکند و تقاضای ما از دولت این است که دست از لجاجت بردارد و آدرس های غلط به مردم ندهد و نگویند که استیضاح فرجی دانا به علت بورسیه بود چرا که  در این باره دولت فقط آبروی حدود سه هزار نفر را برده است. خودشان هم معترف اند که از این تعداد فقط ۳۶ نفر مشکل بورسیه داشته اند، یعنی کمتر از یک درصد ۳۷۰۰ نفری که اسامیشان اعلام شد. لذا  در قبال خیانت و جنایتی که علیه این جوانها شده است رییس جمهور باید به افکار عمومی پاسخگو باشد.

در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید.

آقایان در دولت باید دست از این لجاجت بردارند. در روایت داریم که آبروی مومن از کعبه بالاتر است . وقتی که میگوییم اسامی افرادی که هشت هزار ملیارد تومان معوقات بانکی در دستشان هست را بدهید با بهانه حفظ آبرو استنکاف میکنند اما برایشان بردن آبروی سه هزار جوان نخبه به اسم بورسیه غیر قانونی! ایرادی ندارد و همه چیز را ملعبه سیاست بازی خود قرار میدهند.

ابتدا میگویند ۳۷۰۰ بورسیه مشکل دارد بعد میگویند ۳۶ بورسیه مشکل داشته است و استیضاح را به بورسیه ها ارتباط میدهند! در حالی که خودشان می دانند استیضاح به خاطر حضور فتنه گران بود و دانشگاه قرار نیست باشگاه سیاسی شود.

این رویکرد متاسفانه در آقای نیلی هم هست و تقاضا میکنیم که آقای ریس جمهور از لجاجت دست بردارند و مشاوران آقای ریس جمهور نیز درست مشاوره دهند و اخبار غلط به ایشان ندهند. از جمله اینکه نگویند استیضاح به خاطر بورسیه ها بود. این دو هیچ ارتباطی با هم ندارد.  بورسیه ها حدود دو ماه است مطرح شده در صورتی که استیضاح فرجی دانا را  از حدود شش ماه قبل به مجلس ارائه دادیم و قبل از آن هم از ایشان به خاطر سمت دادن به فتنه گران در وزارت علوم سوال شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه