فعال گیلانی حوزه لوازم التحریر ایرانی در گفتگو با ۸دی مطرح کرد:

مسئولین اراده ای برای حمایت از نوشت افزار ایرانی ندارند/ استقبال دانش آموزان از دفتر منقش به شهید مدافع حرم گیلانی

“مهدی سیمایی” فعال گیلانی حوزه لوازم التحریر ایرانی ـ اسلامی با اشاره به بی توجهی مسئولان نسبت به تولیدات داخلی، گفت: در طرحی مانند طرح مؤمنانه مسئولین مربوطه می توانستند نوشت افزار ایرانی تهیه و در اختیار کودکان قرار بدهند اما این کار را انجام ندادند، در حال حاضر گروه‌های جهادی بصورت خودجوش با ما در ارتباط هستند و ما نوشت افزارهایی را با حداقل قیمت در اختیار آنها قرار می دهیم در مقابل هم خیلی از نهادهای دولتی هستند که نوشت افزار با نقش و طرح خارجی خریداری و در اختیار کودکان نیازمند و…قرار می دهند!

مسئولین اراده ای برای حمایت از نوشت افزار ایرانی ندارند/ استقبال دانش آموزان از دفتر منقش به شهید مدافع حرم گیلانی

به گزارش خبرنگار هشت دی، نوشت افزار ایرانی اسلامی مجموعه ای از نوشت افزارهایی هستند که بر اساس شخصیت های دینی و میهنی طراحی و ساخته می شوند.

“مهدی سیمایی” فعال گیلانی حوزه لوازم التحریر ایرانی و اسلامی با تجربه ای ۶ساله در کار تهیه و توزیع نوشت افزار ایرانی در استان گیلان در گفت وگو با خبرنگار هشت دی در تشریح روند این اقدام فرهنگی، اظهار کرد: چندین سال پیاپی است که کار توزیع، پخش، خرده و کلی فروشی نوشت افزار ایرانی را بر عهده دارم، در شروع کار دفاتر مشق با طرح شهدای مدافع حرم استان گیلان را برای فروش بصورت امانی در اختیار مساجد، پایگاه های بسیج و…می گذاشتیم؛ از سال ۹۶ تصمیم گرفتیم که نوشت افزارهایی با طرح و تصویری از شهدا و مشاهیر استان گیلان را به جهت معرفی هرچه بیشتر و فرهنگ بومی، اسلامی و انقلابی انجام دهیم.

این فعال حوزه لوازم التحریر ایرانی و اسلامی ادامه داد: شروع کار ما با تصویر شهدای مدافع حرم سعید مسافر و حامد کوچک زاده با تیراژ مجموعا ۲هزار عدد دفتر و دفترچه بود، با کلی استرس از بابت عدم استقبال مردم این کار را شروع کردیم و از طرفی برای اینکه قیمت خرید برای مردم مناسب باشد و بتوانیم تقاضای بازار را جواب بدهیم دفاتر خود را کمتر از قیمت سایر شرکت ها یا برابر با آنها عرضه کردیم و خوشبختانه با استقبال زیادی مواجه شدیم و ظرف دو هفته تمام ۲هزار تیراژ به فروش رفت.

وی با بیان اینکه برای انتقال مفهوم موردنظر از تولید و توزیع دفاتری منقش به تصاویر شهدای مدافع حرم بر ایجاد جذابیت و علاقه برای سنین کودکان و نوجوانان باید بشدت دقت شود افزود: برای دفاتری با عکس شهدای مدافع حرم اینگونه نیست که تنها یک عکس از شهید را برداریم و روی دفتر کپی کنیم.

سیمایی درباره طراحی و تولید دفاتری با جلد شهید مدافع حرم سعید مسافر گفت: هدف ما ایجاد جذابیت هرچه بیشتر برای دانش آموزان است، بعنوان مثال شهید مسافر علاوه بر نظامی بودن عضو هیئت موتور سواری بود و موتور حرفه‌ای و مسابقه ای داشت اما عکس مناسبی از وی با موتور در دسترس نبود به همین دلیل عکسی از یک فرد نظامی که سوار بر موتور بود را به تصویرساز دادیم و گفتیم همرنگ و هم شکل با موتور وی و با چهره و لباسی شبیه به لباس شهید مسافر طراحی و تصویرسازی کند.

دفتر منقش به شهید “سعید مسافر” جذاب و پرفروش ترین کار

این فعال حوزه لوازم التحریر ادامه داد: موتور مسابقه ای برای بچه ها جذاب و هیجان انگیز است، بعد گفتیم این تصویر نیاز به چیزی دارد که عرق ملی را نشان دهد، آمدیم روی لباس آن پرچم ایران را زدیم، سپس برای اینکه به بچه ها بگوییم این فرد یک شهید مدافع حرم است روی دوشش یک‌اسلحه، روی پیشانی وی سربند و پشت سرش گنبد حرم حضرت زینب(س) را کار کردیم که جزء پرفروش ترین کار دفاتر شهدای مدافع حرم گیلان شد.

وی از دفتری با تصویر شهید “سعید مسافر” این مدافع حرم گیلانی را بعنوان جذاب ترین تصویر برای دانش آموزان نام برد و گفت: خیلی اعتراضات به ما شد و گفتند که شما از سوی دولت حمایت می شوید و چرا برای سایر شهدای مدافع حرم چنین کاری انجام را نمی دهید؟ تمام این هزینه های طراحی این دفتر به دلیل ارادت شخصی که به این شهید بزرگوار داشتیم بصورت شخصی پرداخت شد و متأسفانه عدم توان مالی کافی مانعی شد که نتوانیم برای سایر شهدای مدافع حرم چنین مانوری دهیم.

سیمایی با بیان اینکه برای تهیه نوشت افزارهایی با تصاویر سایر شهدای استان گیلان، میرزاکوچک خان، ساختمان شهرداری رشت، ماسوله، قلعه رودخان و…نیاز به سرمایه گذار و حمایت مسئولین داریم افزود: برای اینکه قیمت تمام شده این دفاتر پایین باشد و نسبت به کارهای دیگری که در بازار وجود دارد حالت رقابتی داشته باشد باید در تیراژ بالا چاپ شود، از طرفی تیراژ ۲هزار تا حاشیه سود آنچنانی ندارد و انجام این کار برای ما با نیت اعتقادی است تا نیت اقتصادی هرچند که به برکت شهدا فروشگاه ما بین مردم شناخته شده است.

از حمایت فوق العاده و غیر قابل تصور مردم تا بی توجهی مسئولین

این فعال حوزه لوازم التحریر با اشاره به حمایت فوق العاده مردم و در مقابل عدم حمایت مسئولین از نوشت افزار ایرانی گفت: در چند سال اخیر استقبال مردم غیرقابل تصور بود، از طرفی در فروشگاه ما فقط نوشت افزار ایرانی وجود دارد مگر اینکه مشابه داخلی آن وجود نداشته باشد، گاه برای این هدف خود هزینه های زیادی هم پرداخت کردیم اما حمایت مردم باعث ترغیب بیشتر ما می شود‌.

دلیل گرانتر بودن لوازم تحریر ایرانی نسبت به خارجی

وی در تشریح دلیل گرانتر بودن لوازم تحریر ایرانی نسبت به خارجی گفت: در تولید نوشت افزار خارجی، عکس شخصیت های کارتونی که بسیار متنوع هستند را بدون هیچ هزینه ای از اینترنت دانلود و روی لوازم تحریر چاپ می کنند و این امر باعث می شود قیمت تمام شده آن کمتر و در نهایت با قیمت ارزانتری در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد اما برای تهیه نوشت افزار ایرانی شخصیتی مانند ململ، تولیدکننده نوشت‌افزار امتیاز آن عروسک یا کارتون را باید از سازنده و طراح آن شخصیت برای گرفتن مجوز بخرد و این یک پروسه هزینه بردار است به همین دلیل قیمت تمام شده لوازم تحریر ایرانی گاه گرانتر است.

شخصیت های کارتونی ایرانی به حال خود رها و کنار گذاشته می شوند

این فعال حوزه لوازم التحریر ادامه داد: از طرفی دیگر شخصیت های کارتونی ایرانی عموما ادامه دار نیستند، مثلا بچه ها کارتون فیلشاه را رفتند سینما و دیدند و بعد کلا این کارکتر کنار گذاشته شد در صورتی که شخصیت هایی مثل بن تن و هری پاتر با تنوع بسیار زیادی وجود دارد، برای اینکه یک شخصیت با فرهنگ ایرانی اسلامی وارد دنیای بچه ها شود تا با آن ارتباط برقرار کنند باید تنوع داشته باشد، بچه ها معمولا دوست ندارند دوسال پشت سر هم دفتری با یک شکل و شخصیت کارتونی داشته باشند.

 کیفیت نوشت افزار ایرانی به مراتب از نوشت افزار خارجی مرغوب تر است

سیمایی با تأکید بر اینکه کیفیت نوشت افزار ایرانی به لحاظ نوع کاغذ، جلد و موادی که در آن استفاده می شود به مراتب از نوشت افزار خارجی مرغوب تر است افزود: شرکت های بزرگ ایرانی هستند که لوازم تحریر را با طرح و نقش شخصیت و قهرمان های پوشالی خارجی تهیه می کنند که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایران اسلامی ندارد یا دفترهایی با عکس هنرپیشه های ایرانی و خارجی که الگوی مناسبی برای سن حساس کودکان و نوجوان نمی باشند تولید می شود.

این فعال حوزه لوازم التحریر با بیان اینکه نمی توانیم به تنهایی کار طراحی، تولید، تبلیغ و فروش را انجام دهیم و جای خالی حمایت مسئولین بشدت احساس می شود گفت: از سال ۹۶ تا آخرین سال چاپ دفاتر ما به دلیل بالارفتن هزینه ها تیراژ ما پایین تر و مبالغ چاپ افزایش پیدا کرده است، در این بین مسئولین فقط در زمان رونمایی یا در نمایشگاه پاییزه برای گرفتن عکس و مصاحبه به غرفه ما که تماما ایرانی اسلامی بود می آمدند اما حمایتی از جانب آنها دیده نشد.

نهادهای دولتی لوازم تحریری با طرح و نقش خارجی در اختیار دانش آموزان قرار می دهند

وی تصریح کرد: در طرحی مانند طرح مؤمنانه مسئولین مربوطه می توانستند نوشت افزار ایرانی تهیه و در اختیار کودکان قرار بدهند اما این کار را انجام ندادند، در حال حاضر گروه‌های جهادی بصورت خودجوش با ما در ارتباط هستند و ما نوشت افزارهایی را با حداقل قیمت در اختیار آنها قرار می دهیم در مقابل هم خیلی از نهادهای دولتی هستند که نوشت افزار با نقش و طرح خارجی خریداری و در اختیار کودکان نیازمند و…قرار می دهند!

سیمایی با بیان اینکه در این کار با خاطرات شیرین و اشتیاق زیادی از جانب مردم مواجه شدیم بیان کرد: گاهی مردم سایر استان ها به شهدای مدافع حرم ما علاقمند هستند و اینترنتی سفارش می دهند و برایشان کار را می فرستیم یا پدر و مادری تعریف می کردند در پایان سال فرزندشان عکس شهید را از روی جلد دفتر خود جدا کرده و به دیوار اتاق خود چسبانده است، و این نشان دهنده مهر شهید بزرگوار است که در دل بچه ها افتاده است.

مردم با هر اعتقاد و شخصیتی عِرق ملی دارند

این فعال حوزه لوازم التحریر در ادامه افزود: استفاده از کالای ایرانی بین خانواده ها جا افتاده است و مربوط به اعتقاد و عقیده خاصی نیست، حتی در فروشگاه پاییزه مردم عادی بیشتر از قشر مذهبی از ما خرید می کردند، مردم ما با هر اعتقاد و شخصیتی عرق ملی دارند.

مسئولین اراده ای در جهت حمایت و سرمایه گذاری از تولید داخلی ندارند

وی با بیان اینکه متأسفانه مسئولین اراده و اعتقاد کافی در جهت حمایت و سرمایه گذاری از تولید داخلی ندارند بیان کرد: اگر در راسته نوشت افزار بازار رشت، لوازم تحریر ایرانی البته لوازمی که بطور کامل ایرانی باشد از جنس گرفته تا طرح و نقش که انتقال دهنده فرهنگ‌ایرانی اسلامی باشد قطعا فروش آنها بیشتر خواهد شد و کارشان برکت پیدا می کند.

در ادامه این گزارش خبرنگار هشت دی به گفتگو با تعدادی از خریداران نوشت افزار ایرانی پرداخت.

دانش آموزان حداقل برای یکبار لوازم تحریر ایرانی را امتحان کنند، پشیمان نمی شوند

“محمدحسین” ۱۳ ساله کلاس هشتم متوسطه با بیان اینکه ۶سال است که کیف و سایر لوازم تحریر مورد نیاز مدرسه خود را از کالاهای تولید داخلی تهیه می کند اظهار کرد: کلاس اول تا سوم ابتدایی از نوشت افزار خارجی استفاده می کردم تا اینکه یک بار پدرم برایم دفتر و مداد ایرانی خرید و بعد از آن خودم به لوازم تحریر ایرانی علاقمند شدم.

وی ادامه داد: شاید تنوع و عکس دفتر همکلاسی هایم متنوع و رنگی تر باشد یا شخصیت های کارتونی روی دفتر آنها را دوست داشته باشم اما ترجیح میدم از دفترهایی استفاده کنم که شخصیت های روی جلدش واقعی باشند نه کارتون ها و شخصیت های تخیلی که ریشه واقعیت ندارد و فکر می کنند ما این داستان های ساختگی ذهنشان را واقعا باور می کنیم.

محمدحسین درباره کیفیت لوازم تحریر ایرانی گفت: در طول این چندسالی که از کالاهای ایرانی در مدرسه استفاده کردم هیچ وقت نشده که پشیمان شوم، کالای خارجی بد نیست اما من از داشتن دفتری که عکس شهدای مدافع حرمی که در همین شهر خودمان زندگی می کردند احساس عشق و غرور می کنم چون اینها قهرمانان واقعی دنیا هستند.

وی در پایان تأکید کرد: به نظر من دانش آموزان برای یکبار هم که شده از لوازم تحریر ایرانی استفاده کنند نه تنها پشیمان نمی شوند بلکه نظر آنها در ارتباط با کیفیت و جذابیت همه تولیدات ایرانی تغییر پیدا می کند و بازهم می خرند.

تولیدات داخلی در صورت وجود مشکل و ایراد قابلیت پیگیری دارند

مژده ۲۰ساله دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه قیمت کالاهای ایرانی هر چقدر هم که باشد ارزش خرید و اعتماد کردن دارد، اظهار کرد: اشتغال جوانان و رونق اقتصادی کشور حاصل تولیدات داخلی کشور است.

وی ادامه داد: حدود ۵سال است که علاوه بر نوشت افزار، پوشاک، کفش و… از تولیدات داخلی تهیه میکنم و به صرفه است چون تولیدات داخلی در صورت وجود مشکل و ایراد قابلیت پیگیری دارند اما اجناس وارداتی عموما قابلیت پیگیری ندارند.

این دانشجوی ترم دوم دانشگاه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در حمایت از کالا و تولیدات داخلی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که شما وقتی که یک جنس داخلی را به جای جنس خارجی خریداری می کنید به همان اندازه کار و اشتغال ایجاد و ثروت ملّی را افزایش پیدا می کند.

با خریدن کالای ایرانی در حد خودم از کشورم حمایت می کنم

مائده ۱۱ساله کلاس پنجم ابتدایی نیز در این گفتگو اظهار کرد: خودم خریدن دفتر و لوازم تحریر ایرانی را دوست دارم و می دانم که با خریدن کالای ایرانی در حد خودم از کشورم حمایت می کنم.

 

گفتگو از زینب شهبازپور

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه