آنانیکه‌ موقوفه‌خواری‌ اوقاف‌ را‌ مطرح‌ می‌کنند‌ سوادی‌ در‌ زمینه‌ وقف‌ و‌ مدیریت‌ شرعی‌ ندارند

معاون سازمان اوقاف کشور گفت: اینکه برخی موقوفه خواری را مطرح می کنند الفاظ و واژگان را بلد نیستند و مشکل این است که برخی سواد وقف و انفال و مدیریت اوقاف با نگاه شرعی را ندارند، باید بروند یاد بگیرند و بعد حرف بزنند.

آنانیکه‌ موقوفه‌خواری‌ اوقاف‌ را‌ مطرح‌ می‌کنند‌ سوادی‌ در‌ زمینه‌ وقف‌ و‌ مدیریت‌ شرعی‌ ندارند

به گزارش خبرنگار سرویس مذهبی ۸دی نیوز، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی در نشست مسئولان اوقاف کشور و گیلان درباره اهمیت وقفت برای حوزه‌های علمیه با بیان اینکه وقف سرچشمه ماندگاری است، اظهار کرد: وقف هدیه‌ای است که خداوند به انسان عنایب کرده که پس از مرگ وی، ارتباط آن با دنیا قطع نشود.

وی با اشاره به وجود ۱۲۷ هزار موقوفه در کشور افزود: وقف معامله‌ای ماندگار و جاودان با خداوند است که می‌تواند جزو میراث فرهنگی ناملموس باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تاکید بر اینکه سرچشمه ترویج فرهنگ وقف، عاشورا و قرآن در حوزه‌های علمیه است، گفت: بنابراین برنامه‌ریزی در حوزه وقف برای منبع و ریشه اصلی ترویج فرهنگ اسلام مورد توجه قرار گرفته است.

IMG_20141019_130552

شرفخانی با تصریح بر اینکه بهترین وقف برای حوزه علمیه بوده چرا که ماندگاری تشیع مدیون علما و حوزه‌های علمیه است، تصریح کرد: با این نگاه ضرورت ترویج فرهنگ وقف در ارتباط با حوزه علمیه در فعالیت کمیته مشترک قرار گیرد.

وی، ساماندهی درآمد موقوفات، اجرای نیات واقفان خیراندیش، احیای موقوفات و سرمایه‌گذاری و به روزرسانی موقوفات حوزه علمیه و ترویج فرهنگ وقف در راستای حوزه‌های علمیه را از مواردی عنوان کرد که در کمیته مشترک مورد بررسی قرار گرفت و خاطرنشان کرد: نشست مشترک بین حوزه و مجموع اوقاف ایجاد می‌شود تا همایش‌های تبلیغی جهت وقف در حوزه‌های علمیه انجام شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه وقف بدون حوزه‌های علمیه در جامعه نهادینه می‌شود، افزود: در کل کشور یک‌هزار موقوفه داریم که در ارتباط با حوزه علمیه است، در شش ماه اول امسال یک‌هزار و ۸۰۰ وقف جدید در کشور رخ داد.

وی با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند در موقوفات دخل و تصرف داشته باشد و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به عنوان یک  مدیریت کار آمد  وروز آمد فعالیت می کند افزود: این سازمان با تلاش جهادی  در راستای احیای موقوفات گام بر می دارد

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه وقف در کشور ما سابقه دیرینه دارد گفت: در دوره پهلوی بیشترین ظلم و ستم به موقوفات ایجاد شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل فتویی صادر کردند که باید نسبت به موقوفات عمل شود

شرفخانی  با اشاره به برخی از اتفاقاتی که در گذشته  رخ داده است خاطرنشان کرد: امروز مقابله با موقوفه خواری انجام می شود و این امر باعث ناراحتی عده ای می شود.

وی با بیان اینکه به روز کردن اجارات هم ناراحتی های را ایجاد می کند تصریح کرد: تعجب ما از اظهار نظر کسانی است که باید در مسائل شرعی و قانونی اطلاع بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه برخی موقوفه خواری را مطرح می کنند الفاظ و واژگان را بلد نیستند و مشکل این است که برخی سواد وقف و انفال و مدیریت اوقاف با نگاه شرعی را ندارند، باید بروند یاد بگیرند و بعد حرف بزنند.

شرفخانی با اشاره به برنامه‌های محرم اوقاف کشور، تصریح کرد: بیشتر برنامه‌ها در موقوفات در حول محور روضه خوانی، تعزیه و اطعام عزاداران امام حسین(ع) در ایام محرم و صفر است.

وی ایجاد فضای حسینی در جامعه و بهره‌گیری از درس‌ها و عبرت‌های عاشورا را در جامعه مورد تاکید قرار داد و گفت: در بیش از سه هزار از آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه طرح بصیرت عاشورایی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه در عصر روز دوم محرم تجمع بزرگ ” لبیک یا حسین” در سراسر کشور در آستان مقدس امامزادگان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در مراکز استان‌ها امامزادگان شاخص در نظر گرفته می‌شود و در گیلان این تجمع بزرگ در خواهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود تا شعار” لبیک یا حسین” را در جهان طنین‌انداز کنیم.

IMG_20141019_130556

شرفخانی با اشاره به اینکه شعار روز عاشورا در کل کشور در آستان مقدس و امام‌زادگان “هیهات منّ الذلهّ ” است، افزود: این شعار به دلیل تقارن روز استکبار ستیزی با روز عاشورا شعار محوری عزاداران حسینی است.

حجت الاسلام  ولی عادلی مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز در این جلسه با تصریح بر اینکه  در گیلان ۳۵ موقوفه در ارتباط با حوزه های علمیه وجود دارد تصریح کرد: سازمان اوقاف به صورت کارامد و روز آمد و براساس نیات واقفین برنامه ریزی می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
جمشید مهدوی
احسنت به جناب شرفخانی جواب بعضی ها را خیلی خوب دادند
هادی
جمشید خان،چی گیر تو میاد.از حال و روز موقوفات استان خبر داری؟!
در حاشیه