کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با ۸دی:

آمریکا برای حفظ بقای خود به حادثه ای نظیر ۱۱سپتامبر نیاز داشت/ دشمن درکی از مذاکره و منطق ندارد

“سید وحید کریمی” کارشناس روابط بین الملل، گفت: در شرایط عادی، مذاکره روشی مناسب برای حل مشکلات است که در طول ۴۰ساله انقلاب تلاش بسیاری در این راستا انجام دادیم اما از آنجایی که طرف مقابل ما درکی از علم، مذاکره و منطق ندارد تنها راه رهایی از مشکلات مقاومت همراه با آگاهی و بیداری حداکثری مردم است.

آمریکا برای حفظ بقای خود به حادثه ای نظیر ۱۱سپتامبر نیاز داشت/ دشمن درکی از مذاکره و منطق ندارد

سید وحید کریمی کارشناس روابط بین الملل در گفت وگو با خبرنگار هشت دی در تشریح حادثه ۱۱سپتامبر سال ۲۰۰۱، اظهار کرد: داستان های زیاد و متناقضی درباره این حادثه وجود دارد، از جنگ بین اسلام و غرب تا بُغضی که مسلمانان و مخالفان نفوذ و تجاوز آمریکا به کشورهای عربی داشتند و نیز داستانی که خود آمریکایی ها درست کردند.

وی ادامه داد: در هر حال در این حادثه در ظاهر تعدادی مسلمان از کشورهای عربستان به رهبری بن‌لادن به پایگاه و ساختمان های آمریکایی حمله می‌کنند.

آمریکا بعد از ۱۱سپتامبر تمام خاورمیانه را شخم زده و درگیر مشکلات مزمن کرد

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه امروز از خاورمیانه تنها ایران باقی مانده است گفت: تبعاتی که پس از حادثه ۱۱سپتامبر در خاورمیانه درگیر آن هستیم این است که اگر مرزهای خاورمیانه را از بخش غربی چین تا مدیترانه بدانیم، دیگر کشوری بجزء ایران باقی نمانده است، آمریکا همه جای خاورمیانه را شخم زده و درگیر گرفتاری های مزمن کرده است از افغانستان تا عراق و سوریه و این روزها که لبنان درگیر بحران است.

مداخله لیبرالیسم و تجاوز به کشورهای مسلمان؛ استراتژیک آمریکا از زمان بوش پسر

وی با اشاره به دکترین و تغییر استراتژیک آمریکا با عنوان مداخله لیبرالسیم گفت: در سال ۲هزار میلادی، ۷ماه پیش از اینکه آقای بوش در کاخ سفید رئیس جمهور شود، نخست وزیر سابق انگلیس آقای تونی بلر یک ایده ای با عنوان مداخله لیبرالیسم مطرح می کند که این دکترین یا نظریه بر این مبنا بود که تجاوز به کشورهای دیگر را در دستور کار خود قرار دهند.

کریمی تصریح کرد: این اقدام یک استراتژیک پیشگیرانه با منشاء و منبع از جانب انگلیس بود که روابط ویژه بین تونی بلر و جرج بوش پسر که تازه وارد کاخ سفید شده بود باعث شد این دکترین تبدیل به استراتژیک‌ جدید دولت آمریکا در واشنگتن شود.

p style=”text-align: justify;”>این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به فرصت طلبی آمریکا و تجاوز به عراق علاوه بر افغانستان گفت: در نهایت عده ای از عربستان به رهبری بن لادن از خاک افغانستان استفاده و به آمریکا حمله کردند، در مقابل آمریکایی ها ضمن اینکه افغانستان را کوبیدند و اشغال کردند به عراق نیز تجاوز کردند و به نوعی شرایط حاکم باعث فرصت طلبی و سوء استفاده آنها شد.

تجاوز ۱۹ساله آمریکا به خاورمیانه

وی تصریح کرد: بر مبنای دکترین مداخله لیبرالسیم که از انگلیس نشأت گرفته تجاوز به کشورهای اسلامی در خاورمیانه انجام می شود و حدود ۱۹سال است که این درگیری ها از حمله به افغانستان آغاز و به کشورهای عراق، سوریه، لبنان و…منتقل شده است.

وضعیت مردم آفریقا از خاورمیانه بهتر است

کریمی با بیان اینکه وضعیت و شرایط مردم آفریقا از خاورمیانه بهتر است افزود: در طول درگیری هایی که از سال ۲۰۰۱ آغاز شده است مشکلات فراوانی دامنگیر مردم خاورمیانه شده است، بسیاری از کودکان یتیم، آبادی ها ویران، مرگ و میر و نقص عضوهای بیشماری رخ داده است.

جمهوری اسلامی ایران خواستار خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه است

این کارشناس روابط بین الملل در ادامه بیان کرد: حضور نیروهای خارجی به رهبری آمریکا باعث مزمن، کهنه شدن و استمرار مشکلات مردم خاورمیانه شده است به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران قاطعانه و به شدت خواهان اخراج نیروهای خارجی از خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه نظریه ای بر این مبنا وجود دارد که آمریکا برای حفظ بقای خود به حادثه ای نظیر ۱۱سپتامبر نیاز داشت گفت: پس از فروپاشی شوروی، وزارت خارجه انگلیس اذعان دارد که تمام بودجه‌ای را که در رابطه با بخش شوروی داشتند به بخش خاورمیانه منتقل کردند، یعنی تمرکز انگلیس پس از فروپاشی شوروی بر روی خاورمیانه و اذیت و آزار کشورهای اسلامی قرار گرفت.

دشمن درکی از مذاکره و منطق ندارد

کریمی تنها راهکار و برون رفت خاورمیانه از مشکلات فعلی را مقاومت عنوان کرد و افزود: در شرایط عادی، مذاکره روشی مناسب برای حل مشکلات است که در طول ۴۰ساله انقلاب تلاش بسیاری در این راستا انجام دادیم اما از آنجایی که طرف مقابل ما درکی از علم، مذاکره و منطق ندارد تنها راه رهایی از مشکلات مقاومت همراه با آگاهی و بیداری حداکثری مردم است که این مقاومت از کارایی و تاثیر بیشتری برخوردار باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه