استاد علوم سیاسی در گفتگو با ۸دی مطرح کرد

اسرائیل زاده ی جنگ و به دنبال تنش افروزی است/ صبر استراتژیک راهبرد فعلی حزب الله و ایران در منطقه

“مجید روحی” کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اسرائیل زاده جنگ است و برای حفظ موجودیت خود بعنوان یک کشور رسمی بدنبال تنش آفرینی و جنگ افروزی است، گفت: حسن نصرالله در جایی خطاب به دشمنان می گوید تحرکات را رصد می کنیم و آنها را بی پاسخ نمی گذاریم؛ در این رابطه در یک سایت روسی از این عمل با عنوان صبراستراتژیک یاد می شود‌.

اسرائیل زاده ی جنگ و به دنبال تنش افروزی است/ صبر استراتژیک راهبرد فعلی حزب الله و ایران در منطقه

مجید روحی، کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار هشت دی در تشریح مسائل اخیر خاورمیانه، تحرکات و درگیری اسرائیل با لبنان، حماس و غزه اظهار کرد: از پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۵میلادی درگیری ها و آتش افروزی هایی از جانب اسرائیل وجود دارد که در طول سال های اخیر حماس و حزب الله اقدامات رژیم صهیونیستی را بی پاسخ نگذاشتند.

صبر حزب الله و حماس هم اندازه ای دارد

روحی با بیان اینکه حسن نصرالله دبیرکل حزب الله اعلام کرده است که صبر حزب الله و حماس اندازه ای دارد ادامه داد: در روزهای اخیر عنوان شده است که نیروهای امنیتی اسرائیل توسط حزب الله مورد حمله قرار گرفتند و اسرائیل در مقابل تهدید کرده است که حزب الله پاسخ این اقدام خود را خواهد دید.

اسرائیل زاده ی جنگ و بدنبال تنش آفرینی و جنگ افروزی است

این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه اسرائیل زاده جنگ است و برای حفظ موجودیت خود بعنوان دکترین سیاست خارجی خود به تنش آفرینی و جنگ افروزی نیاز دارد، افزود: اسرائیل برای اینکه بعنوان یک کشور به رسمیت شناخته شود و موقعیت خود را حفظ کند، دست به تنش آفرینی و جنگ افروزی در جهت اهدافی نظیر حملات، پیروزی در انتخابات، تصویب یک حزب‌ مثل جریان نتانیاهو و اینگونه موارد است.

وی با بیان اینکه اسرائیل دشمن بالفطره و بالفعل حزب الله است و تمام اهداف سیاسی، ایدوئولوژی، نظامی و استراتژیک حزب الله مقابله با این رژیم است ادامه داد: حماس و حزب الله معتقدند تا زمان نابودی اسرائیل تنش و درگیری های منطقه فروکش نخواهد کرد.

روحی با اشاره به تحولات اخیر لبنان بیان کرد: عده ای محل انفجار مهیب بیروت را انبار موشکی و تجهیزات حزب الله نام بردند، اما جمهوری اسلامی ایران و حزب الله با صبری که از خود بروز دادند تا حد زیادی این اتهامات را علیه خود برطرف کردند.

وی با یادآوری ترور رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ در لبنان گفت: انگشت اتهام این قتل به سمت حزب لله و حافظ اسد بود که در نهایت منجر به پیمان و قطعنامه شورای امنیت شد و بر این اساس نیروهای سوریه از لبنان بیرون رانده شدند، پس از گذشت سال ها در هفته های گذشته، دادگاهی این ترور را بررسی و اعلام شد که حزب لله، حافظ اسد و بستگانش دخالتی در این ماجرا نداشتند.

این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: امروز هم در سطح منطقه اسرائیل با این جنگ افروزی هایی که انجام می دهد بدنبال این است که جریان را به سمت حزب لله و حماس بکشاند و اینها را عامل مشکلات لبنان تلقی کند.

وی با اشاره به هدف کلیدی اسرائیل که موازنه قوای منطقه ای در سطح دیپلماتیک، موازنه به نفع ایران در شورای امنیت و در سطح اروپا گفت: اسرائیل در تلاش است که در آخرین سال دولت ترامپ جنگی را بین آمریکا و ایران ایجاد کند و از طرفی دیگر ایران و حزب الله را بعنوان عامل اصلی مشکلات لبنان معرفی کند.

وی درباره تلاش اسرائیل در جهت ایجاد جنگ امریکا با ایران گفت: اسرائیل از دوره دولت های بوش پسر، اوباما و همچنین دولت ترامپ که ادعای بیشترین خدمت به اسرائیل را دارد، تمام تلاش خود را در راستای ایجاد جنگ بین آمریکا و ایران انجام میدهد.

تلاش اسرائیل در جذب کشورهای امارات، اردن، مراکش، عربستان، بحرین در جهت مقابله با ایران

این کارشناس سیاسی با اشاره به جنگ افروزی و فرافکنی اسرائیل، فروش سلاح به غرب و ناامن نشان دادن منطقه ادامه داد: اسرائیل با ایجاد تحرکات و ناامنی، حزب الله و ایران هراسی در منطقه تحرکاتی را انجام می دهد و بدنبال جذب کشورهای امارات، اردن، مراکش، عربستان، بحرین در جهت مقابله با ایران است.

اسرائیل با ایجاد جنگ فرسایشی در منطقه بدنبال ضربه به حزب الله و ایران است

روحی با بیان اینکه بسیاری از صاحب نظران به ایجاد جنگ در هر ۱۰ سال یکبار در خاورمیانه اعتقاد دارند، گفت: حزب لله پس از جنگ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ قوی تر و استراتژی، سلاح جدید و به موقعیت اقتصادی بهتری دست پیدا کرده است و اسرائیل با ایجاد جنگ فرسایشی بدنبال ضربه به حزب الله است.

وی تصریح کرد: اسرائیل می داند در صورت آسیب به حزب الله ایران در راستای بازسازی حزب الله بخشی از انرژی، اقتصاد و ظرفیت های خود را هزینه می کند، اسرائیل این جنگ فرسایشی را با کمک انگلیس و آمریکا در خاورمیانه دنبال می کند.

صبر استراتژیک راهبرد فعلی حزب الله و ایران در منطقه

این استاد دانشگاه درباره صبر استراتژیک گفت: در جایی حسن نصرالله خطاب به دشمنان می گوید تحرکات را رصد می کنیم و آنها را بی پاسخ نمی گذاریم؛ در این رابطه در یک سایت روسی از این عمل با عنوان صبراستراتژیک یاد می شود‌.

روحی درباره راهبرد و استراتژیک ایران در منطقه گفت: راهبرد امروز جمهوری اسلامی ایران با توجه به جریان و اتفاقات اخیر لبنان صبر استراتژیک است و از این طریق در دام جنگ داخلی صهیونیست‌ها نخواهد افتاد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایران در سطح منطقه ای با دیپلماسی خود در شورای امنیت ملی و از طریق هم پیمانانش در روسیه، چین و ترکیه اوضاع را فعلاً مدیریت کند که مبادا جنگی دیگری شروع شود، هرچند که برخی معتقدند خود اسرائیل هم نمی خواهد وارد جنگ شود و بیشتر رویارویی های لفظی و تنش های نظامی که از ۳_۴سال از قبل بوده ادامه دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه