"محمدحسین احمدی" مداح اهل بیت(ع) در گفتگو با ۸دی مطرح کرد

هیأت امام حسین(ع) یک کارگاه انسان سازی است/ کافی است جوان امروزی روضه امام حسین(ع) را بچشد

محمدحسین احمدی مداح اهل بیت(ع) با تأکید بر اینکه هیأت امام حسین(ع) یک کارگاه انسان سازی است، گفت: خیلی از جوان های امروزی بعد از حضور در هیئت امام حسین(ع)، پای ثابت هیئت می شوند.

هیأت امام حسین(ع) یک کارگاه انسان سازی است/ کافی است جوان امروزی روضه امام حسین(ع) را بچشد

به گزارش ۸دی، محمد حسین احمدی، مداح اهل بیت (ع)، مسئول بسیج مداحان سپاه رشت و نائب رئیس کانون مداحان استان همزمان با ایام عزاداری دهه اول محرم با حضور در تحریریه پایگاه خبری ـ تحلیلی هشت دی، اظهار کرد: در تاریخ می خوانیم هرگاه امت اسلامی از نگرش اعتقادی و معرفتی دور شود و از مبانی اعتقادی فاصله گیرد گرایش به اینکه جلوی امام بماند را پیدا می کند.

چه کسانی در کربلا مقابل امام حسین (ع)ایستادند

وی افزود: مرحوم “سید جعفر شهیدی” در کتاب قیام حسین(ع) که بعد از ۵۰ سال تحقیق نوشته شده معتقد است کسانی که در کربلا با سیدالشهداء به قتال پرداخته و سر آن حضرت را بریدند همه شان این زمینه در آن ها قبل از تولد بوجود آمد.

مداح اهل بیت (ع) ادامه داد: کسانی که خود را راضی کردند در کربلا و با امام حسین(ع) بجنگند همه آنهایی بودند که در زمان خلفا فضای جنگیدن برای آنها فراهم شد، اکثر اینها کسانی بودند در زمان بعد از امیرالمومنین(ع) یا حیات ایشان فضای تقابل با امام برای اینها وجود داشت که نتیجه آن شد که مقابل امام حسین(ع) در کربلا ایستادگی کنند.

وی افزود: مرحوم علامه تهرانی کتابی بنام لمعات الحسین (ع) دارد که در آن آمده سیدالشهداء ۷ خطبه در کربلا خواند اما اثر ندارد و بعد صدای امام بلند می شود که دلیل اینکه متوجه حرف من نمی شوید این است که در شکم شما لقمه حرام است.

احمدی در خصوص وظیفه هیئت ها در شرایط کنونی، گفت: هیئت ها بر اساس قائده و قانون سیر می کنند، یک زمانی کار هیئات و مداحان هدایت مردم به سمت انقلابی گری بود که در زمان قیام حضرت امام آن را مدیریت می کردند اما در ایام کرونا گوش و چشم ما به بیانات رهبری است.

هیئات مذهبی پایه کار مشکلات جامعه اند

وی بیان کرد: هیئت همواره پای کار جامعه در اتفاقاتی مثل سیل، زلزله و اکنون کرونا هستند و با کارهای جهادی مانند ساخت واحدهای مسکونی، تولید ماسک و …. پشت امام و ولی خود می مانند.

مسئول بسیج مداحان سپاه رشت در ادامه در پاسخ به این سؤال که اولین بار چه زمانی مداحی کردید، تصریح کرد: اولین بار ۶ سال داشتم مداحی کردم چون آبا و اجداد بنده نیز مداح بودند، بر روی شانه پدر بزرگ در مسجد زادگاه پدری ام شعر بحر طویل حضرت عباس (ع) که پدربزرگ می خواند را مداحی کردم.

وی افزود: اکثر شعرای قدیمی پای منبر می نشستند اما اکنون متأسفانه طوری شده که شعراء و مداحان ما از این فضا دور هستند.

این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه قاآنی یک شعر خیلی خوبی دارد که محتوای شعرش قرآنی است، گفت: اکثر شعرای قدیمی نگاه  شان بیشتر به قرآن و روایت معصومین (ع) بود، متأسفانه هر چقدر به سمت جلو می رویم از این نوحه ها و سبک های قدیمی دور شدیم و سینه زنی ها و مداحی های ما از نظر محتوایی محدود است.

احمدی افزود: چون اخوی بنده روضه خوان و مداح قهاری بودند، من شعرهای کتاب برادرم را پاک نویس می کردم و شعرها را می خواندم و بعد به سمت زیارت نامه ها، مناجات و دعاها رفتم و با تمرین و ممارست به مداحی پرداختم.

وی ادامه داد: چند استان صبقه مذهبی بودن دارند اما کار ریشه ای در بحث مداحی انقلابی انجام ندادند و متأسفانه عامل انحراف شدند و برخی آسیب ها و آفت ها در مداح های امروزی واقعا فراگیر شده است.

این مداح اهل بیت(ع) با بیان اینکه هیجان در روضه امام حسین(ع) برای جوانان مهم است اما گاهی بار محتوایی جلسات بسیار ضعیف است، اظهارکرد: باید در هیئت های مذهبی و انقلابی سبک ها و نوحه های قدیمی را نهادینه کنیم.

امام موسی صدر می گفت: «حسینیه ای را قبول دارم که سینه زنانی را برای جنگ با اسرائیل تربیت کند».

احمدی افزود: در بیانات رهبر انقلاب ما هیئت سکولار واقعا نداریم، “امام موسی صدر” در این باره می گوید: «حسینیه ای را قبول دارم که سینه زنانی را برای جنگ با اسرائیل تربیت کند».

وی افزود: امام حسین(ع) در جمله ای می فرمایند: «مثل من هیچ وقت با مثل یزید بیعت نمی کند» یعنی هزاران سال بعد هر کسی مثل منِ امام حسین(ع) آزاد و آزاد اندیش باشد مثل یزیدی که همچون آمریکا، اسرائیل و وهابیت است کنار نمی آید، با رسانه های ضد انقلاب کنار نمی آید.

 

کافی است جوان امروزی روضه امام حسین(ع) را بچشد

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه هیئت امام یک کارگاه انسان سازی است، افزود: کافی است جوان امروزی روضه امام حسین(ع) را بچشد، در هیئت خودمان جوانی بود که هر جور دعوت می کردیم راضی به حضور در جلسه نمی شد. بلاخره یک بار آمد و اکنون بیشتر از من مداح پایه کار هیأت است. خیلی ها وابسته به امام حسین(ع) هستند خیلی ها در حوزه رفاقت برای دوستان خود پیش آمده که کم بذارند اما در جلسه امام حسین (ع) این را لمس می کند که امام برای او کم نمی گذارد.

 

هیأت امام حسین(ع) یک کارگاه انسان سازی است

احمدی با تأکید بر اینکه هیأت امام حسین(ع) یک کارگاه انسان سازی است، بیان کرد: خیلی از جوان های امروزی بعد از حضور در هیئت امام حسین(ع)، پای ثابت هیئت می شوند.

مسئول بسیج مداحان سپاه رشت در خصوص تعداد مداحان در شهر رشت، گفت: از حدود یکسال که بسیج مداحان را تحویل گرفتم جداسازی انجام گرفت که در حوزه نوگلان، جوانان، پیشکسوتان و پیرغلامان اقداماتی انجام شد و در بحث کادر سازی مداح انقلابی با رویکرد تربیتی کلاس هایی با استفاده از اساتید شهر رشت، هر هفته در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: در حوزه مداحان جوان چند دوره نشست های سیاسی، عقیدتی و پیشکسوتان روضه برگزار شد.

وی در خصوص پیرغلامان گیلانی گفت: در حال ساخت مستندی در مورد پیرغلامان و مداحانی که سبقه خیلی خوبی دارند هستیم.

احمدی ادامه داد: بسیح مداحان در ایام کرونا هیئت هاب مذهبی را راه اندازی کرد و جلسات مجازی را پوشش داد و بصورت لایو پخش شد و در حال حاضر پیگیر حسیینیه سیار هستیم که در محلاتی که شهید دارند روضه خانگی برگزار می شود.

وی بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا و اعلام ستاد مقابله با کرونا و تأکید رهبری هیئت ها مراسم عزاداری را در فضای باز برگزار می کنند.

احمدی اظهار کرد: سال ها بود که روضه خانگی در استان و کشور دچار فراموشی شده بود که در شرایط کرونایی امروز احیا شد.

وی در خصوص اینکه روضه تعطیل بردار نیست، افزود: جایی اعلام کردند محرم را از شیعیان بگیرید همه چیز را از آنها گرفتید برای ما فرقی نمی کند مراسم کجا برگزار شود مهم این است که روضه خط قرمز ما است و در هر خانه ای پابرجاست.

بزرگترین آفتی که جلسات امام حسین (ع) را تهدید می کند توجه بیش از حد مداحان و سخنرانان به ظواهر جلسه است!

این مداح اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد: به برکت این بیماری بود که سبک های قدیمی دوباره احیاء شد بزرگترین آفتی که جلسات امام حسین (ع) را تهدید می کند توجه مداحان و سخنرانان به ظواهر جلسه است! اینکه دوربین خوب و سیستم صوتی و کتیبه خوب مورد توجه قرارگرفته که این تکیه به این ظواهر و از اصل دور افتادن روضه امام حسین(ع) را تهدید می کند.

وی تصریح کرد: باید از ظواهر خارج شویم و به اصل توجه داشته باشیم.

این مداح اهل بیت (ع) ادامه داد: رهبر انقلاب در کتاب “اشک باید راز دار باشد”  فرمودند: “یک مداح با چند دقیقه خواندن می تواند کار چند ساعت منبر را انجام دهد”.

مداحان سفیران فرهنگی ائمه هستند

وی افزد: مداحی مثل میثم مطیعی اصل مبانی انقلاب را در ۲۰ بیت شعر خلاصه می کند، گفت: پس بیاییم به موضوع و محتوا بیشتر توجه کنیم.
احمدی با تأکید بر اینکه مداحان سفیران فرهنگی ائمه هستند و اگر این اعتقاد ماست باید مردم را از این جهت هدایت کنیم، گفت: خانومی می گفت با مداحی “منم می خوام برم آره برم سرم بره” چادری شدم پس وقتی این ظرفیت وجود دارد باید مداحان ما از آن استفاده کرده و ویژگی های شخصیتی امام حسین(ع) را خوب به مردم معرفی کنیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
حسین
عالی بود
بابک فلاح طالمی
فدای تو حاجییییییی . خیلی میخوامت
در حاشیه