"یوسف حق شنو" مداح اهل بیت(ع) در گفتگو با ۸دی:

قیام سیدالشهدا(ع) برنامه ای مدون برای زندگی آگاهانه/ مداح نباید خود را جدا و متفاوت از مردم بداند

“یوسف حق شنو” مداح اهل بیت (ع) گفت: قیام سیدالشهدا(ع) با گذشت ۱۴۰۰سال برنامه ای مدون برای مردم  است، آگاهانه و هوشیار بودن و حق طلبی با سبک‌ و سیاق زندگی اهل بیت(ع)، امروز بر عهده همه ما است.

قیام سیدالشهدا(ع) برنامه ای مدون برای زندگی آگاهانه/ مداح نباید خود را جدا و متفاوت از مردم بداند

به گزارش ۸دی، یوسف حق شنو مداح اهل بیت(ع)، همزمان با ایام دهه اول ماه محرم در تحریریه پایگاه خبری تحلیلی هشت دی حضور پیدا کرد.

“یوسف حق شنو” مداح اهل بیت (ع) از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان فلسفه قیام عاشورا نام برد و اظهار کرد: در کتاب “کربلا مبارزه با پوچی ها” قیام سیدالشهدا (ع) را به جهت آگاهی رساندن به مردم همان زمانه و عصر حاضری که در آن قرار داریم عنوان کرده است، سیدالشهدا(ع) با قیام خود جایگاه کسانی که همگام با اُموی ها بودند و به پوچی و باطل رسیدند و آنهایی که با نبوی ها هستند و راه و مسیر آنها اهل بیت(ع) است را تعیین کرده است.

این مداح اهل بیت (ع) تصریح کرد: قیام سیدالشهدا(ع) با گذشت ۱۴۰۰سال برنامه ای مدون برای مردم  است، آگاهانه و هوشیار بودن و حق طلبی با سبک‌ و سیاق زندگی اهل بیت(ع)، امروز بر عهده همه ما است.

تأثیر رفتار و منش مربی مدرسه بر ورود به عرصه مداحی

وی در تشریح روزهای ائل زندگی اش به جامعه مداحی گفت: مداحی را ابتدا از قرائت قرآن و گروه تواشیح در مدرسه آغاز کردم که استاد “پور احمد” با اخلاق و رفتار خود باعث تشویق و پیشرفت من در این مسیر شد، بعد از مدتی در مسجد میرزا کوچک خان در سلیمانداراب کلاس مداحی برگزار کردند و حاج آقا “جواد کامرانی” صبح ها بعد از زیارت عاشورا حدود یک ساعت با ما کار می‌کرد.

این مداح اهل بیت(ع) ادامه داد: در مجموع پسر خجالتی بودم، یکسال نزدیک محرم بود، من یک شعر قشنگی داشتم که شاید ۵۰۰بار آن را برای خودم خوانده بودم، تمام ۱۵_۱۶نفر از بچه های کلاس شعر را از من گرفتند و خواندند و در پایان حاج آقا کامرانی از من هم خواست که این شعر را بخوانم، وقتی تمام شد خیلی از خواندنم تعریف و من را تشویق کرد.

حق شنو با اشاره به این موضوع که مداحی را ابتدا در دسته ها آغاز کرده است افزود: اوایل دنبال دسته ها می رفتم و می خواندم و کم کم میکروفن در اختیار ما قرار دادند، صبح های جمعه زیارت عاشورا و دعای ندبه می خواندم و حاج اقا کامرانی به ما میدان دادند و مداحی هم شروع کردیم.

دورهمی هیئتی ها برای تبادل اطلاعات و تشویق بچه های تازه وارد

وی با بیان اینکه هنوز با همان سبک و سیاق با رفقا و بچه های علاقمند پای منبر مداحان بزرگ دور هم برای تبادل اطلاعات جمع می شویم بیان کرد: در این دورهمی هیئتی ها اطلاعات شعری یا مقتلی به همدیگر می‌دهیم و الحمدلله یکی دوتا از بچه های این مجموعه که هدف خود را مداحی انتخاب کردند رو به پیشرفت خوبی هستند.

در جایگاه مداحی باید حرف خورد و سپر بود

این مداح اهل بیت(ع) با تأکید بر اینکه اگر صدبار به عقب بازگردد بازهم این مسیر را انتخاب می کند افزود: جامعه مداحان معمولا مورد هجمه های مختلفی نظیر خودنمایی قرار می گیرد؛ گاهی به مداحان توهین می شود و خیلی از بچه های مداح سپر قرار می‌گیرند ولی در این جایگاه به قول قدیمی ها باید حرف خورد گاهی اوقات بر سر آدم می زنند و باید سکوت کرد و من با تمام وجود از جایگاه فعلی خود در دستگاه امام حسین(ع) راضی هستم‌.

ذوق و علاقه پسرانم به مداحی

حق شنو با اشاره به علاقه فرزندانش به مداحی بیان کرد: من دو فرزند پسر دارم که هرگاه شعری را تمرین می کنم این بچه‌ها خیلی راحت‌تر از من شعر را حفظ و همراه با من تمرین می کنند، از شیرین کاری های دیگر پسرها این است که هر جایی مهمانی می رویم آنجا می شود مجلس شعار و روضه و حسین حسین این بچه ها.

جد پدری و مادری ام پیرغلام دستگاه امام حسین(ع) بودند

وی ادامه داد: در جایی خواندم، اگر یک مؤمنی در دستگاه امام حسین(ع) خدمت کرده باشد نوادگان و فرزندان آنها از برکت آن عمل بهره می‌برند، الحمدلله پدر بزرگم، جد پدری و مادری ام و پدربزرگ مادرم جز پیرغلامان، علما و مدرس دروس حوزه بودند و از نفس حق آنها قطره‌ای از دریای معرفتشان در دل من نیز چکیده است.

بزرگترین آرزویم زیارت امام حسن(ع) است

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به مظلومیت و غریت امام حسن(ع) بیان کرد: امام حسین(ع) با تمام مظلومیتی که دارد یاران وفاداری داشت و عشاق وی در اربعین حسینی خاری بر چشم دشمنان اهل بیت (ع) در سراسر جهان هستند اما غربت امام حسن(ع) بسیار دردناک است، تاکنون به مدینه مشرف نشدم و بزرگترین آرزویم زیارت امام حسن(ع) است، حاضرم از تمام دارایی و زندگی ام بگذرم تا حداقل یک آجر برای حرم ایشان بسازم.

حق شنو با بیان اینکه تمام نقشه و هجمه های دشمن با آمدن نام مبارک امام حسین(ع) بر آب می شود گفت: علاوه بر اینکه عشق امام حسین(ع) هیچگاه در دل ما کمرنگ نمی شود بلکه هرسال نمود بیشتری پیدا می کند، ۱۴۰۰سال است که یک عده با نگاه و سبک زندگی غرب زدگی و با هزینه های سنگین برای کم رنگ کردن اهل بیت(ع) تلاش می کنند و هرسال نقشه و توطئه های خود را بروزرسانی می کند ولی نام امام حسین(ع) تمام نقشه های دشمنان را بر آب می کند.

مسیر امام حسین(ع) مسیری پویا و امن برای ادامه زندگی است

وی با اشاره به پیاده روی جهانی اربعین بیان کرد: در جریان پیاده روی اربعین مردم زمان، مال، انرژی خود را برای زنده نگه داشتن مسیر امام حسین(ع) می گذارند، مسیر امام حسین(ع) مسیر پویایی و امن برای ادامه زندگی است و به شخصه زندگی و سلامت روحی و جسمی خود را مدیون حضرت هستم.

خدا نکند مداحی روضه فروشی کند

این مداح اهل بیت (ع)با تاکید بر اینکه خدا نکند مداحی روضه فروشی کند و انگار جریان عاشورا تکرار می شود افزود: در این دستگاه نباید دنبال کاسبی کردن بود، اگر کسی صله ای داد که الحمدالله و اگر نداد نباید حرف و گله ای زده شود، ما با امام حسین(ع) معامله می کنیم.

مداح نباید خود را جدا و متفاوت از مردم بداند

حق شنو درباره آسیب های احتمالی در قشر مداحان گفت: در درجه اول مداح نباید خود را جدا و متفاوت از مردم بداند
ما یک هنر و علمی را بلد هستیم و آن را به جامعه انتقال می‌دهیم، نباید از این جایگاه سوء استفاده کنیم و بر سر مردم عادی بزنیم.

لزوم رعایت تقوا در جایگاه مداحی

وی در ادامه با تشبیه تقوا به چراغ چشمک زن در چهارراه ها بیان کرد: تقوا مثل چراغ چشمک زن است، تقوا یعنی برو ولی با احتیاط حرکت کن، در مسیر مداحی باید تقوا پیشه کرد، تند روی باعث می شود به زمین بخوریم و آهسته برویم آسیب میبینیم.

رعایت اعتدال با رعایت پروتکل های بهداشتی و برگزاری مراسم عزاداری حسینی

این مداح اهل بیت(ع) با اشاره به شیوع ویروس کرونا و برگزاری مراسم عزاداری حسینی و رعایت تعادل بین این دو موضوع گفت: ما بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب گوش به دستورالعمل های ستاد ملی کرونا هستیم، جلسه سیدالشهدا(ع)یعنی شور و شعور، امام حسین(ع) امامِ منطق، عقل، شور، شعور و… است و رعایت تعادل را امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) به ما آموخته اند.

محرم امسال یک امتحان الهی است

حق شنو با بیان اینکه برگزاری مراسم های عزاداری و رعایت پروتکل های بهداشتی کار سختی نیست اضافه کرد: محرم امسال یک امتحان الهی است، رعایت اعتدال بین برگزاری مراسم و حفظ سلامت مردم تنها با ماسک زدن، برگزاری مراسم در فضاهای مناسب و رعایت فاصله اجتماعی امکان پذیر است و رعایت این اصول هیچ کاری با روضه سیدالشهدا (ع) ندارد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که در بسیاری از مکان های تفریحی، ادارات و سازمان ها تجمعات وجود دارد برگزاری مراسم عزادارای حسینی با رعایت پروتکل بهداشتی یک حرکت عقلانی، منطقی و شکیل است.

قدر بزرگان خود را تا وقتی که زنده هستند بدانیم

این مداح اهل بیت (ع) در پایان با تاکید بر حفظ احترام والدین و پیرغلامان دستگاه امام حسین(ع) خاطرنشان کرد: اگر امروز ما در دستگاه امام حسین(ع) هستیم به واسطه پدر و مادرمان است، باید احترام آنها را نگه داریم، چه بسا کسانی که پدر یا مادر خود را از دست دادند و زندگی شخصی آنها از هم پاشیده شده است، قدر بزرگان خود را تا وقتی که زنده هستند بدانیم، برای مداحان قدیمی که الان مریض هستند دعا کنیم و احترامشان را نگه داریم، متاسفانه در برخی جاها به این افراد احترام گذاشته نمی شود، حرمت این اساتید را باید نگه داشت.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه