آیا ظریف فیلم و صوت اظهارات با البرادعی را هم تکذیب می‌کند؟/ منافع هسته‌ای ملت در گرو بازی سیاسی برای تصاحب مجلس!

وزیر خارجه مدعی شده است که برداشت رسانه ها از اظهارات وی در شورای روابط خارجی آمریکا براساس ترجمه غلط منتشر شده است.

آیا ظریف فیلم و صوت اظهارات با البرادعی را هم تکذیب می‌کند؟/ منافع هسته‌ای ملت در گرو بازی سیاسی برای تصاحب مجلس!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از رجانیوز، محمد جواد ظریف در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، در واکنش به انتشار اظهاراتش در شورای روابط خارجی آمریکا درباره رابطه مذاکرات با انتخابات مجلس در سال آتی اظهار داشت:‌ این خبرها بر اساس ترجمه غلط است.

هر چند ظریف با بیان این جمله درصدد است گفته های خود را کتمان کند با این حال انتشار فیلم اظهاراتش در این جلسه نشان می دهد که او  چنین جملاتی را به زبان آورده است.

محمد جواد ظریف در پاسخ به هاله اسفندیاری در شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید که اگر غربی ها قدر فرصت ایجاد شده را ندانند و با دولت آقای

 

نکته جالب توجه اینجاست که ظریف در پاسخ به سئوال یکی از اعضای شرکت کننده در جلسه اشاره می کند که در سال ۲۰۰۴،۲۰۰۵ به دلیل کارشکنی های صورت گرفته در مذاکرات ، مردم به رئیس جمهوری متفاوت (احمدی نژاد) رای دادند و در واقع به ما پاداش دادند و که مرا هم زود بازنشسته کرد!

 

ظریف در حالی به دنبال آن است که این اظهارات را تکذیب کند که مشابه این اظهارات را نیز پس از مذاکرات وین ۴ (در خرداد ماه سال جاری) به زبان آورده است.

محمد جواد ظریف پس از مذاکرات وین در صفحه شبکه غیرقانونی توئیتر نوشت: “بازگشت از وین پس از مباحثات سخت. توافق شدنی است. نیاز است که توهمات کنار گذاشته شود. نباید مانند سال ۲۰۰۵ فرصت از دست برود.”

اما در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۳) چه اتفاقی افتاده است که محمد جواد ظریف از آن با عنوان «فرصت از دست رفته» یاد می کند؟

برای پاسخ به این سئوال باید به دو سال قبل از این تاریخ یعنی به اکتبر (مهر ماه) سال ۲۰۰۳ بازگردیم.

یعنی زمانی که سه وزیر امور خارجه کشورهای  اروپایی E3 به ایران آمدند تا توافقی که بعدها توافق سعدآباد نام گرفت را به امضا برسانند.

توافقنامه سعد آباد آغاز روندی بود که در سال ۲۰۰۵ با روی کار آمدن دولت نهم به پایان رسید و به گفته آغاز ظریف «فرصت ها از دست رفت».(+)

اما این سخنان آقای ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا یادآور انتشار فیلمی از گفتگوی غیررسمی او با محمد البرادعی، رئیس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که او موضوع ملی هسته ای را وجه المصالحه حفظ اعتبار غرب و متقابلاً حفظ اعتبار و موقعیت جریان سیاسی متبوع خود در داخل کشور می‌خواند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه