استاد دانشگاه علوم سیاسی در گفتگو با 8دی:

خط امام شخص مدار نیست بلکه اندیشه مدار است

روح الله منعم استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی، گفت: خط امام امروز در عالی ترین سطح قرار دارد به این دلیل که خط امام شخص مدار نیست، بلکه اندیشه مدار است.

خط امام شخص مدار نیست بلکه اندیشه مدار است

روح الله منعم استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی پیرامون مصادیق تحریف خط امام در گفتگو با خبرنگار هشت دی، اظهارکرد: این سؤال را در ابتدا اینگونه می شود مطرح کرد آیا مبانی فکری، نظری و عملی حضرت امام آن قدر ساده انگارانه و کم عمق است که براحتی بعد ارتحال ایشان یا بعد از طی زمانی از دوره حیات ایشان می تواند قابل تغییر یا قابل انعطاف باشد؟ یا اینکه ما بیاییم اینگونه سوال کنیم که آیا ما توانسته ایم به افق های فکری، نظری و عملی حضرت امام در این دوره ۳۰ ساله برسیم؟! که احساس می کنم این سوال دوم بهتر است.

وی تصریح کرد: امام خداباور، دینمدار و مردم محور بود این ۳ مؤلفه کلیدی ایشان بود، قائده فکری حضرت امام کاملا غیر فردی بود و لذا حضرت امام اصرار بر این موضوع داشتند که مطلبی که من می گویم از من نیست بلکه از قرآن و مکتب است پس با این اوصاف مکتب حضرت امام (ره) مکتب اسلام، قرآن و اهل بیت(ع) است.

این استاد دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی گفت: پس از رحلت پیامیر (ص) علی الظاهر مسیر پیامبر (ص) تغییر کرد و بعد از طول گذری از فوت پیامبر دو سلسله حکومتی بنی امیه و بنی عباس است که هیچ نزدیکی با پیامبر ندارند که حکومت بنام جهان اسلام را در اختیار گرفتند.

وی ادامه داد: آیا پیامبر اسلام، دین اسلام و احکام شرعی اسلام به فراموشی سپرده شد؛ نابود شد؟! یا در گذر زمان افراد در قالب بنی امیه و بنی عباس نابود شدند.

منعم افزود: بعد از فوت حضرت امام در شامگاه ۱۳ خرداد، و در ۱۴ خرداد با روی کار آمدن مقام معظم رهبری بعنوان ولی فقیه (به اسم ایشان کاری نداریم جایگاه ولایت امر و ولایت امت کار داریم)، مقام معظم رهبری نیز همچون امام  خدا باور، دین مدار و مردم محور رفتار کردند، ایشان مینیاتوری از اندیشه های حضرت امام را با این تفاوت که در دوره حضرت امام به ده ها دلیل و مشکل، شروع ابتدایی نهضت، تلاش برای پیروزی و تثبیت نهضت انقلاب اسلامی، این انقلاب جهان شمول نتوانست بشود و جنگ ۸ ساله، مباحث داخلی، بحران های سیاسی، تجزیه طلبی اجازه نداد.

این کارشناس سیاسی با طرح سؤلی بیان کرد: آیا امام امروز در نظام بین الملل زنده است یا مرده است؟ بعنوان کارشناس روابط بین الملل با قطعیت اعلام می کنم که امام زنده است چرا چون راه امام زنده است که آن راه را مقام معظم رهبری دارند دنبال می کنند.

وی اظهارکرد: اگر ظرف انقلاب را کوچک و محدود به قوه مقننعه، قضائیه، مجریه، چند وزیر و دکتر و مهندس و آیت الله کنید، ظرف وجودی تفکر حضرت امام را کوچک می کنید اما ظرف وجودی حرکت امام امت که امروز مقام معظم رهبری آن را دنبال می کند بسیار بسیط و بزرگ‌ است.

امام و انقلاب زنده اند؛ چون جایگاه ولایت زنده است

منعم ادامه داد: شما امروز نمی توانید در تحولات بین المللی ایران را نادیده بگیرید این یعنی خط امام زنده است، نمی توانید در هندسه قدرت آسیای جنوب غربی نقش ایران را نادیده بگیرید این یعنی امام‌ زنده است، امروز نمی توانید در تحولات ساختاری نظام بین الملل خط امام را نادیده بگیرید این یعنی امام زنده است.

وی بیان کرد: تفکر فکری حضرت امام محدود به شخص نبود که ما متاسفانه برخی اوقات تصور می کنیم عزیزی در اوایل انقلاب به شدت معتقد به مبانی انقلاب اسلامی بود حال نیست پس انقلاب تضعیف شده خیر انقلاب و امام را اینگونه نباید تفسیر کرد.

منعم خاطرنشان کرد: جایگاه قدرت حضرت امام در بهمن ۵۷ تا ۱۳ خرداد ۶۷ با امروز را باید در این دید که عمق فکری و اندیشه ای حضرت امام در عرصه بین المللی چقدر گسترش پیدا کرده پس امام و انقلاب کاملا زنده است چرا چون جایگاه ولایت زنده است.

خط امام شخص مدار نیست بلکه اندیشه مدار است

وی ادامه داد: قیاس برای ما جایگاه ولایت است افراد و موقعیت ها نیستند خیلی مطرح می کنند برخی ها با اشرافیت و فاصله گرفتن از اندیشه های امام باعث تضعیف منظومه فکری امام شده اند. اما باید پرسید منظومه فکری امام تضعیف می شود یا افرادی که از امام و خط آن و رهبری فاصله گرفتند، تضعیف می شوند؟ چرا خط امام تضعیف شده؟ خط امام امروز در عالی ترین سطح قرار دارد به   این دلیل که خط امام شخص مدار نیست بلکه اندیشه مدار است.

منعم اظهار کرد: منظومه فکری امام بر پایه مؤلفه های تایید شده فقه اسلامی است که قائل به شخص نیست که ۴ نفر در دستگاه اجرائیه یا قضائیه بخواهند تخلف انجام دهند ما تصور کنیم راه حضرت امام و اندیشه به فراموشی سپرده شده است.

وی تصریح کرد: راه امام امروز پر ثمر تر، گسترده تر و مسرت بخش تر در عرصه بین المللی و داخلی خود را نشان می دهد، در برخی حوزه ها که توجه به رهبری بیشتر بوده موفقیت مان بیشتر بوده و آن جاهایی که از ولی فقیه حاضر جدا شده و متمسک به باورهای رایج سیاست زمان یا بین الملل شدیم متاسفانه از آرمان ها قدری فاصله گرفتیم در مورد این میتوان بحث کرد، کرسی آزاد گذاشت و تحلیل کرد.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: امروز خط مقاومت و شهادت طلبی بسیار پر فروغ  است و در بحران کرونا نوعدوستی و توجه به مؤمنین و اقشار آسیب پذیر در عالی ترین مرحله بود.

وی ادامه داد: امروز از ایالت متحده آمریکا چه خبری می شنویم از و جمهوری اسلامی ایران چه خبری؟ کشوری که ابرقدرت نظامی و اقتصادی در جهان خود را می داند اعلام‌حکومت نظامی می کند جمهوری اسلامی که پیچیده ترین تحریم های تاریخ روابط بین الملل در مورد آن در حال اجراست و با بحران کرونا دست و پنجه نرم می کند مردم سر و دست می شکنند که بخواهند به همنوعان خود کمک کنتد این یعنی راه امام زنده است و امروز خط امام جاری و ساری در وجود ولی فقیه زمان است که باید با قدرت این راه را پر فروغ کنیم و به شدت از موضوعات حاشیه ای، کلیشه ای و موضوعاتی که هیچ فایده ای نه برای منافع ملی ایران نه برای منافع حکومت اسلام دارد، پرهیز کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: باید به حساسیت های اشخاص، گروه ها و جناح های سیاسی محدود و بی توجه شویم و به موضوعات و مبانی انقلاب اسلامی که امروز در کلام رهبری جاری و ساری است یعنی استقلال، آزادی جمهوری اسلامی توجه کنیم.

قدرتمندکردن خط امام مطالبه رهبری است

این کارشناس سیاسی ادامه داد: در خرداد ۹۹ باید در خصوص قدرتمند کردن خط امام برنامه ریزی کنیم، این را امروز مقام معظم رهبری مطالبه می کنند، باید نقاط ضعف خود را پوشش و نقاط قوت خود را تقویت کنیم و به جای توجه به اشخاص، گروه ها و موضوعات حاشیه ای و کلیشه ای داشته باشیم بر موضوعات اساسی انقلاب اسلامی توجه کنیم.

منعم افزود: انقلاب اسلامی زنده است چون اندیشه اسلام زنده است، امام زنده است چون جایگاه ولایت امر و امامت امت زنده است و ما می توانیم آرمان های عالی حضرت امام برسیم تا زمانی که در کنار جایگاه ولایت هستیم و همچون سربازان ۸ سال دفاع مقدس در حوزه سربازی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بتوانیم به وظیفه خود فکر کنیم نه رسیدن به نتیجه.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه