اسد: سخنان اوباما پر از دروغ و ادعا بود/احتمال تجاوز به سوریه

رئیس‌جمهور سوریه با دروغ و ادعا خواندن اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که احتمال تجاوز به سوریه همچنان وجود دارد.

اسد: سخنان اوباما پر از دروغ و ادعا بود/احتمال تجاوز به سوریه

به گزارش۸دی نیوز به نقل از فارس، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «تیلی سور» ونزوئلا تاکید کرد: سخنرانی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل را مملو از دروغ و ادعا خواند و گفت: سیاست واشنگتن تغییری نکرده است و این یعنی اینکه احتمال تجاوز به سوریه همچنان وجود دارد.

وی افزود: در اغلب اظهارات مقامات مسئول آمریکایی در نهادهای مختلف این کشور، کمترین صداقتی دیده نمی‌شود. سیاست واشنگتن در قبال سوریه از همان آغاز بحران بر اساس دروغ بنا نهاده شد و با طرح موضوع سلاح شیمیایی در سوریه دغل‌بازی آنها به اوج رسید. این دولت هیچ ادله‌ای برای اثبات این ادعا ارائه نمی‌کند. سخنان اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل نیز مانند سخنرانی‌های گذشته آن، مملو از ادعا و مبتنی بر دورویی و دروغ بود.

بند هفت منشور سازمان ملل ما را نگران نمی‌کند

رئیس‌جمهور سوریه در ادامه تاکید کرد: سخن گفتن از بند هفت منشور سازمان ملل، ما را در سوریه نگران نمی‌کند زیرا سوریه به تمام توافقنامه‌های امضاشده پایبند است..از سوی دیگر در شورای امنیت نیز توازن وجود دارد که این مسئله دیگر مانند گذشته به آمریکا اجازه نمی دهد از این شورا به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خاصش استفاده کند.

احتمال تجاوز به سوریه همواره وجود دارد

وی در ادامه به سیاست‌های آمریکا اشاره کرد و گفت: این کشور از یک تجاوز به تجاوز دیگر می‌رود.سیاست کنونی آمریکا نیز تغییر نکرده است..این یعنی اینکه احتمالات تجاوز به سوریه همچنان وجود دارد..یک بار این بهانه، [استفاده از سلاح] شیمیایی است..و هر بار بهانه‌های جدید مطرح می‌شود لذا باید ما همواره به این احتمال تجاوز توجه داشته باشیم.

اسد تاکید کرد: اقدامات آمریکا طی این سالها قطعا به ضرر منافع آن تمام می‌شود..آمریکا یک کشور بزرگ و ابرقدرت است که می‌تواند با احترام متقابل و روابط خوب به جای تروریسم، رعب آفرینی و نابودی دیگر، منافع خود را تامین کند. سوریه کشوری مستقل است و نمی‌توان تصور کرد که آمریکا برای ملت آن تعیین و تکلیف کند که چه کسی در قدرت بماند و چه کسی برد..این مسئله مربوط به خواسته‌ و اراده ملت سوریه است…حتی کشورهای دوست نیز هیچ نقشی در این مسئله ندارند.

رئیس‌جمهور سوریه افزود: من می‌گویم بهتر است ایالات متحده مشکلات جهان را حل نکند زیرا در هرجایی می‌خواهد کاری کند تا اوضاع در منطقه را از بد به بدتر تبدیل کند. ما از آمریکا می‌خواهیم که در امور کشورهای جهان دخالت نکند.

تاکید بر موضع منطقی ایران در قبال بحران سوریه

اسد تاکید کرد: موضع ایران در قبال بحران سوریه کاملا واقعی و منطقی است زیرا این کشور به خوبی از آنچه که در سوریه روی می‌دهد آگاه است. ضمن اینکه اگر آتشی در سوریه شعله ور شود به کشورهای همسایه و سپس کشورهای دورتر نیز منتقل خواهد شد.

تاکید بر ضرورت حضور بازرسان سازمان ملل در سوریه

رئیس‌جمهور سوریه گفت که به نفع کشورش است هیئت بازرسان سازمان ملل در آن حضور یابند و به همین دلیل نیز از اقدامات آنها برای مشخص شدن حقیقت استفاده از مواد شیمیایی در سوریه حمایت می‌کند.

وی افزود: دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد در خان‌العسل از گازهای سمی استفاده شده و دولت سوریه نیز از خاک این منطقه و خون زخمی‌ها و موشک‌های شلیک شده نمونه‌بردار کرده است. ارتش سوریه نیز چندین مخفی‌گاه و انبار مواد شیمیایی و یا ابزار تولید آنها کشف کرده است. ما این مدارک را به دولت روسیه ؛ حتی پیش از ورود ناظران سازمان ملل ارائه کردیم.

عربستان و قطر از تروریست‌های سوریه حمایت می‌کنند

اسد در پاسخ به سوالی درباره نقش عربستان و قطر در رساندن سلاح‌های شیمایی به گروه‌های مسلح در سوریه گفت: ما هیچ مدرکی مبنی بر انتقال این سلاح‌ها از سوی قطر و عربستان به تروریست‌ها نداریم..اما مشخص است که این دولت‌ها از همان ابتدای بحران سوریه از تروریست‌ها حمایت می‌کردند.. انواع سلاح‌های مدرن و پیشرفته بدون هیچ استثنایی در اختیار همین تروریست‌ها قرارگرفته است. این مسئله کاملا ثابت‌شده است.

وی در ادامه به حمایت اسرائیل از تروریست‌ها به طور مستقیم و در مناطق نزدیک به جبهه سوریه و ارائه حمایت‌های لجستیکی، اطلاعاتی، تسلیحاتی و پزشکی از سوی آنها اشاره کرد.

کنفرانس ژنو فرصت گفت‌وگو را محقق می‌کند

بشار اسد تاکید کرد که اقدام سیاسی مستلزم توقف تروریسم و نفوذ افراد مسلح از طریق کشورهای همسایه به سوریه است. در عین حال باید میان سوری‌ها درباره نظامی سیاسی در کشور گفت‌وگو صورت گیرد و از طریق همه‌پرسی این مسئله دنبال شود. کنفرانس ژنو نیز یکی از محورهای سیاسی مهم است که فرصت گفت‌وگو میان طرف‌های مختلف در سوریه را فراهم می کند اما این کنفرانس نمی‌تواند جایگزین گفت‌وگوی داخلی در سوریه باشد.

راهی جز ایستادگی نداریم

رئیس‌جمهور سوریه گفت: ما هیچ گزینه‌ای جز ایستادگی و مقاومت نداریم..زیرا آینده سیاسی این منطقه به اتفاقات سوریه منوط است. این منطقه قلب جهان است و خاورمیانه پرتنش به ضرر ثبات و امنیت جهان خواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه