سلیمی نمین: تحت هر شرایطی باید روزهای پایانی دولت تدبیر را تحمل کنیم!

سلیمی نمین با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به دنبال ساقط کردن دولت باشیم با وجود اینکه انتقادات جدی بر آن وارد است، گفت: باید حتماً این دولت را تحمل کنیم تا فرصت قانونی آن به پایان برسد، بر این اساس مجلس یازدهم به گونه‌ای باشد که کارکرد دولت را در روزهای باقیمانده عمر قانونی آن افزایش دهد.

سلیمی نمین: تحت هر شرایطی باید روزهای پایانی دولت تدبیر را تحمل کنیم!

به گزارش خبرنگار ۸دی،، عباس سلیمی نمین، کارشناس رسانه و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران شامگاه یکشنبه در نشست “شاخص های مجلس کارآمد و فسادستیز” در مسجد امام موسی بن جعفر(ع) با بیان اینکه بر عملکرد مجلس بویژه مجلس دهم هیچگونه نظارتی وجود نداشت و همین امر باعث تضعیف مجلس شد اظهار کرد: باید یک قدرت بالادستی جهت نظارت در عملکرد مجلس وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در یک نظام سیاسی هرگاه مجلس دچار یک مشکل جدی و ویژه ای شود توسط قدرت بالادستی منحل میشود و زمینه انتخابات مجدد توسط مردم ایجاد می شود ولی در ایران هیچ جایگاه مافوق مجلس نداریم و نظارتی بر مجلس وجود ندارد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به نظارت درون مجلسی، مدنی و احزاب بیان کرد: در نظارت درون مجلسی هر گاه نماینده ای دچار لغزش و آفت شود دستگاه های داخلی مجلس به این آفت میپردازد که در این رابطه رهبر معظم انقلاب سه بار این ضعف را به هیئت رئیس مجلس متذکر شدند که مجلس باید نظارت خود را بر نمایندگان تقویت کند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: هیئت رئیسه بدلیل اینکه با رأی نمایندگان ابقاء می شود نمی تواند به طور جدی خود را با نمایندگان درگیر کند زیرا به نوعی محتاج رأی نمایندگان است.

سلیمی نمین با اشاره به نظارت مدنی که در ادوار گذشته وجود داشت ولی مجلس دهم فاقد این نوع نظارت بود افزود: در ادوار گذشته شخصیت های وزینی در مجلس بودند که شخصیت آنها هیمنه و شرایطی ایجاد میکرد که نمایندگان کم وزن کارهایی که شایسته مجلس نیست انجام ندهند.

سلیمی نمین با تاکید بر اینکه نظارت بر مجلس مانع قربانی کردن منافع کشور در مقابل منافع جناح ها، گروه ها، احزاب و افراد می شود ادامه داد: عدم نظارت احزاب نسبت به عملکرد نامزدهایی که خود به جامعه عرضه می کنند و از طرفی نامه نگری مجلس با دولت باعث معامله گری های سیاسی بین مجلس و دولت شد و در نتیجه عملکرد ضعیف مجلس شد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به نقش شورای نگهبان در تایید صلاحیت افراد گفت: شورای نگهبان تنها به تایید حداقلی صلاحیت افراد در زمینه عدم فساد سیاسی، اقتصادی و… می پردازد و مابقی شرایط انتخاب بر عهده سلایق و نوع نگاه مردم نسبت به نامزدها است.

کارشناس رسانه ادامه داد: مردم در یک دوره کوتاه زمانی با سیلی از تبلیغات مواجه میشوند که در این روزها علاوه بر تکیه بر مطالعه و شناخت خود، افراد رسانه‌ای، نخبگان فرهنگی، سیاسی و دینی دارای تریبون هستند باید اطلاعات لازم جهت ارتقاء سطح آگاهی ملت نسبت به سیاستمدارانی که مدعی بهبود جامعه هستند روشن کنند.

جریان اصلاح طلب و اصولگرا از سرمایه های انقلاب اسلامی

سلیمی نمین با بیان اینکه جریان اصلاح طلب و اصولگرا از سرمایه های انقلاب اسلامی هستند و خدماتی را به کشور عرضه داشتند که نمیتوان انها را نادیده گرفت افزود: برخی از نیروهای این جناح ها افرادی بسیار ارزنده هستند و در صحنه های دشوار و در آزمون های مختلف سربلند بودند.

وی با بیان اینکه همه جریان اصلاح طلب عموماً افرادی ناسالم و جدا از انقلاب نیستند ادامه داد: ضعف ها نباید باعث شود که سرمایه های انسانی خود را کنار بگذاریم و حتی برای جوانگرایی باید تلفیقی از افراد باتجربه و جوانان را داشته باشیم زیرا این افراد خودشان تضمینی به جامعه می دهند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: اصولگرها و اصلاح طلبان دارای مختصات، تفکر و نگرش در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و… هستند که می توانند عده ای را به سمت خود متمایل کنند.

این کارشناس رسانه از محمدباقر قالیاف بعنوان یک فرد اصولگرا نام برد و گفت: قالیباف قطعاً یک اصولگرا است و آنهایی که می‌گویند اصولگرا نیست به این دلیل است که نگاه بسته ای دارند در صورتی که در مسئله حکومتداری باید از هر سرمایه برای پیشبرد حکومت استفاده کرد.

لیستی رأی دادن قطعا اولین اولویت در انتخابات نیست

سلیمی نمین با تاکید بر اینکه لیستی رأی دادن را قبول ندارد و افزود: وحدت باعث پیشبرد اهداف جامعه می شود و اینکه عده ای در جامعه با یکدیگر نیروهای مناسب را مورد ارزیابی قرار می دهند و نام افرادی را در جامعه بصورت لیست اعلام کنند باعث شناخت بیشتر جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: با این وجود لیستی رأی دادن قطعا اولویت من در انتخاب نیست، مردم حتماً باید یک شناخت و اعتماد اولیه نسبت به کسانی که عرضه میشوند باید داشته باشند.

اتحاد تشکیلات اصلاح طلبان قوی تر از اصولگرایان است

این کارشناس رسانه با اشاره به وحدت هرچه بیشتر اصلاح طلبان نسبت به اصولگرایان گفت: در جریان اصلاح طلب تشکیلات بسیار قوی تر، تعداد رأی زیاد و‌ نیز اعمال قدرت تشکیلاتی وجود دارد لذا می توانند در نهایت برخی کسانی که تن به وحدت نمی‌دهند را به آنها بفهماند که نپذیرفتن تشکیلات برای آنها هزینه خواهد داشت.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: در بین تشکیلات اصولگرایان چنین اعمال عقوبتی نیست بارها شده نمایندگان اصولگرا با هم توافق داشتند اما در زمان مقرر به آن توافق تن ندادند و قدرتی هم وجود نداشت که آنها را وادار به پذیرفتن این توافق کند.

انقلابی کسی است که در دشواری ها و تنگناها دارای تدبیر و پایبند به مبانی اسلام باشد

سلیمی نمین در تشریح یک فرد انقلابی گفت: انقلابی کسی است که منافع ملت را به منافع خود ترجیح دهد، در سختی ها، دشواری ها و تنگناها دارای تدبیر و پایبند به مبانی اسلامی باشد و نگاه کلان نسبت به حاکمیت داشته باشد، دارای سابقه درخشان در کارنامه امور مدیریتی و اجرایی و موضع گیری انقلابی نسبت به مسائل سیاسی در سطح بین‌المللی و در منطقه داشته باشد.

استیضاح رئیس جمهور نقشه دشمن جهت انشقاق و دو دستگی در نهادهای داخلی کشور

این کارشناس رسانه با اشاره به مسئله استیضاح حسن روحانی گفت: کسی که انقلابی باشد تشخیص می‌دهد که استیضاح رئیس جمهور تنها باعث اختلاف و درگیری در درون کشور است و دشمن از این درگیری سوء استفاده کرده و نظام را در داخل و در منطقه مورد تهاجم قرار می دهد.

وی تصریح کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در یافته اند که نمی توانند در مقابل ملت ایران قرار گیرند و به همین دلیل به دنبال تفرقه افکنی، چنددستگی و ضعیف کردن جامعه و نهادهای داخل کشور هستند که مسئله استیضاح رئیس جمهور یکی از روش‌هایی است که دشمن در جهت منافع خود در جهت ضربه به نظام‌ جمهوری اسلامب در پیش گرفته است.

تحت هر شرایطی باید روزهای پایانی دولت تدبیر را تحمل کنیم!

سلیمی نمین با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به دنبال ساقط کردن دولت باشیم با وجود اینکه انتقادات جدی بر آن وارد است افزود: باید حتماً این دولت را تحمل کنیم تا فرصت قانونی آن به پایان برسد، بر این اساس مجلس یازدهم به گونه‌ای باشد که کارکرد دولت را در روزهای باقیمانده عمر قانونی آن افزایش دهد.

وی با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم در عبور از روزهای تحریم و تحمل یک سال دیگر از این شرایط سخت نقش بسزایی دارد بیان کرد: مجلس یازدهم نباید به دنبال نقطه ضعف گیری یا دادو ستد با دولت باشد تا آن را به زمین بزند بلکه با وضع قوانین و نظارت باعث افزایش کارایی دولت شود.

کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه نباید به عده ای ضعیف النفس که بر اثر خودخواهی عامل دشمن شدند نام فتنه گر نهاد افزود: دشمن و استکبار، فتنه‌گر اصلی علیه ماست این افراد ضعیف النفس در یک مقطع کوتاهی یک به‌هم‌ریختگی ایجاد کردند و عامل دشمن شدند، که دشمن پس از سوءاستفاده از آنها این افراد را کنار گذاشته است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خاطرنشان کرد: با فتنه گر نامیدن این افراد هم شأن آنها را بالا میبریم و هم شأن انقلاب اسلامی پایین می آید و نباید این بازیچه های ضعیف النفس را بزرگ کرد.

احمدی‌نژاد نه مولد فکر بود؛ نه تابع قانون!

سلیمی نمین از محمود احمدی‌نژاد به عنوان یک آدم متوهم یاد کرد و گفت: احمدی‌نژاد نه مولد فکر بود و نه تابع قانون، در مسائل سیاسی هم از نظر فکری خیلی عقب بود و خود را علنا بزرگتر از دیگران میدانست.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: کسی که می‌خواهد علاوه بر جامعه داخل ایران جامعه بین الملل را هم اداره کند نیاز به تولید فکر دارد اما احمدی نژاد مولد نبود و توان تولید فکر برای اداره جامعه را نداشت اما یک فرد اجرایی بود.

هاشمی رفسنجانی خود را فراتر از قانون می دانست

وی درباره مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: هاشمی رفسنجانی مولد فکر بود ولی چون خود را مبدأ قانونگذاری کشور می‌دانست زیر بار قانون نمی رفت و احساس می‌کرد فراتر از قانون است و خیلی از نسل اولی های دهه اول انقلاب هم دچار این مشکل می شوند که چون خودشان مبدأ تحول هستند خود را فراتر از قوانین کشور می دانند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره حسن روحانی با بیان اینکه روحانی شخصبت پرتحرکی ندارد و عادت ندارد خود را به سختی بی اندازد افزود: روحانی شخصیتی نیست که بخواهد در مقابل مشکلات قرار بگیرد و به خود سختی بدهد می خواهد همه راه ها برای او هموار و فراهم باشد و زندگی آرامی داشته باشد وگرنه به شدت به هم می ریزد.

بازنگری قانون انتخابات و ساختار داخلی مجلس

سلیمی نمین با اشاره به رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس در انتخابات یازدهمین شورای اسلامی بیان کرد: باید در مورد قانون انتخابات و قانون ساختار داخلی مجلس تجدید نظر شود

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حتی اگر قوه قضاییه فساد یک نماینده را تشخیص دهد باید از طریق هیئت رئیسه عمل کند و غالباً هیئت‌رئیسه مدافع نمایندگان است و از خطای آنها چشم پوشی می کند‌.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه