لیست تحریم‌های جدید آمریکا علیه ملت ایران پس از توافق ژنو + جدول

تیم مذاکره کننده ایرانی براساس متن توافق ضعیف ژنو در چند مرحله می توانست این توافق را باطل دانسته و میز مذاکرات یکجانبه را ترک کند اما همچنان بر ادامه این مسیر نامعلوم، اصرار می ورزد

لیست تحریم‌های جدید آمریکا علیه ملت ایران پس از توافق ژنو + جدول

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خیبر، توافق ضعیف ژنو که با عنوان “برنامه مشترک اقدام” شناخته می شود، علاوه بر تحمیل پرداخت امتیازات نقد از جانب ملت ایران به غربی ها، در کسب وعده های نسیه از طرف ۱+۵ و به ویژه ایالات متحده کمترین دستاوردی را برای کشورمان به همراه نداشته است.

درحالی که تا پیش از این برخی مسئولان دولت یازدهم علت اصلی اصرار خود بر مذاکره با غربی ها را از بین بردن تحریم های ناجوانمردانه استکبار علیه ملت ایران اعلام کرده بودند و حتی در مرقومه شیخ حسن روحانی پس از اعلام توافق ضعیف ژنو خطاب به امام خامنه ای از “برداشته شدن بخشی از فشارهای غیرقانونی در تحریم‌های یک‌جانبه” و “آغاز فروپاشی سازمان تحریم” خبر داده شده بود، اما واقعیات از مسایل متفاوتی حکایت می کنند.

براساس این گزارش، برخلاف تصور بعضی ها(!) و اعلامی که داشته اند و طی ۸ ماه اخیر پس از توافق ژنو تلاش کردند بر روی آن مانور دهند، سازمان تحریم نه تنها فروپاشیده نشد، بلکه غرب، به ویژه آمریکا، با سوءاستفاده از متن ضعیف “برنامه مشترک اقدام” و عدم دقت لازم در آن، علاوه بر موارد قبلی، تحریم های جدیدی را علیه ملت ایران به تصویب رساندند.

اگرچه تیم مذاکره کننده در برابر اعلام هر تحریم جدید کوشید ضمن انتقاد تلویحی از آن، بر ادامه مذاکره(!) بیشتر اصرار بورزد و این تحریم ها را جدید ندانسته و بر اجرای بی چون و چرای تعهدات داوطلبانه(!) ایران براساس توافق ضعیف ژنو تاکید نماید، اما در برخی موارد، اعلام تحریم های جدید علیه ایران حتی اعتراض خود اعضای ۱+۵ را نیز به همراه داشته است.

برای نمونه، وزارت خارجه روسیه در تاریخ ۱۹ بهمن ۹۲ با صدور بیانیه‌ای، از اقدام آمریکا در تحریم تعداد بیشتری از شرکت‌ها به اتهام همکاری با ایران انتقاد کرده و آن را نقض مستقیم توافق ژنو اعلام کرد. (اینجا)

با این همه، تیم مذاکره کننده همچنان به خوش بینی و یا عدم بدبینی نسبت به حریف عهدشکن و غیرقابل اعتماد آمریکایی اصرار می ورزید و تلاش می کرد این مسایل و گستاخی های روزافزون سران کاخ سفید را تنها برای مصرف داخلی در کشورشان قلمداد کند.

اگرچه طی این مدت رسانه های انقلابی با درنظرگرفتن منافع ملی و زیر شدیدترین فشارها تلاش کردند تا به وظیفه خود عمل کرده و هشدارها و دغدغه هایشان را به گوش مسئولان دولت یازدهم برسانند، اما متاسفانه انتقادهای آنان و سایر کارشناسان، اساتید دانشگاه، حقوقدانان، دیپلمات های کارکشته و باتجربه و سایر نیروهای متخصص و متعهد کشور با بی توجهی دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم مواجه شد و بعضا از برخی منتقدان نیز به محاکم قضایی شکایت رسمی صورت گرفت.

علاوه بر این، توهین های چندباره حسن روحانی علیه منتقدان و بی سواد نامیدن آنها از یکطرف و بزدل، ترسو و “بروید به جهنم” خواندن آنها در سخنرانی اخیر خود از سوی دیگر، حکایت از آن داشت که دولت یازدهم، برای رسیدن به هدف نهایی مذاکرات (که این هدف همینک برای افکار عمومی در هاله ای از ابهام قرار دارد) برخلاف آیه اشداء علی الکفار و رحماء بینهم هم اقدام خواهد کرد.

درعین حال، بیانات روز گذشته امام خامنه ای در جمع وزیر امورخارجه و فعالان دستگاه دیپلماسی بخشی از حقانیت منتقدان نسبت به دلواپسی هایشان به روند مذاکرات و توافق ضعیف ژنو را اثبات نمود. معظم له در بخشی از فرمایشات خود پیرامون مذاکرات هسته ای اظهار داشتند: “آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ تحریم هم، فایده‌ای نداشته است“.

بنابراین، مساله افزایش تحریم های آمریکا همزمان با مذاکرات هسته ای و پس از توافق ضعیف ژنو به اثبات رسیده است و طبق متن “برنامه مشترک اقدام”، با این اقدام ایالات متحده، توافق ضعیف ژنو طی چندمرحله توسط آمریکایی ها نقض شده است. در متن توافق آمده:
The U.S. Administration, acting consistent with the respective roles of the President and the Congress, will refrain from imposing new nuclear-related sanctions
ترجمه: دولت امریکا، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از تحمیل تحریم­ های جدید مرتبط با هسته ای خودداری خواهد کرد.

با این حساب، تیم مذاکره کننده ایرانی براساس متن توافق ضعیف ژنو که در آن دوبار قید شده “هیچ چیزی توافق نمی شود مگر اینکه در مورد همه چیز توافق شود”، با توجه به زیرپاگذاشتن مفاد توافق از سوی آمریکا در چند مرحله می توانست این توافق را باطل دانسته و میز مذاکرات یکجانبه را ترک کند اما همچنان بر ادامه این مسیر نامعلوم، اصرار می ورزد.

جدول ذیل، لیستی از تحریم های وضع شده جدید آمریکا و اروپا علیه کشورمان پس از اعلام توافق ژنو را روایت می کند که خود بیانگر میزان عهدشکنی و غیرقابل اعتمادبودن غربی ها و لزوم توجه هرچه بیشتر به توانایی های داخلی ملت به جای دل‌بستن به لبخندهای شیطانی آنهاست.

جدول/لیست تحریم های اعمال شده توسط آمریکا و اروپا پس از توافق ژنو در تاریخ ۳ آذر ۱۳۹۲

index

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه