نفوذ فرهنگی در سایه عدم نظارت مسئولان؛

برگزاری دوره آموزشی نگهداری از سگ در گیلان یا ترویج بی عفتی و زیر سؤال بردن احکام دین؟!

ترویج بی عفتی و در پی آن ایجاد گسل های فرهنگی، از مهمترین اهداف نفوذ فرهنگی در جمهوری اسلامی است که هر روز در چهره ای جدید رخ می نماید.

برگزاری دوره آموزشی نگهداری از سگ در گیلان یا ترویج بی عفتی و زیر سؤال بردن احکام دین؟!

به گزارش ۸دی، چند روز پیش در سطح شهر رشت، پوستر و بنر کارگاه عملی و آموزشی تربیتی رفع ناهنجاری و نگه داری از سگ های کار و خانگی، با حضور یک استاد بین المللی (!؟)، خبر از برگزاری این کلاس آموزشی در روز پنجشنبه گذشته (۲۲ فروردین ۱۳۹۷) داد.

تصویر بنر تبیلغ مراسم

با کمی بررسی و تحقیق درباره مؤسسه بانی این مراسم در می یابیم که شخصی به نام الف. الف با عناوین سرمربی سگ های جستجو از کشور آلمان و سرمربی سگ های زنده یاب ایران و … مدیریت این مجموعه را برعهده دارد.

با مراجعه به صفحه اینستاگرام متوجه می شویم این گروه، در جای جای ایران و به مرکزیت تهران، به برگزاری کلاس های آموزشی نگهداری از سگ یا بهتر بگوییم ترویج نگهداری از انواع سگ ها می پردازد.

فارغ از مسایل فوق، نگاهی به کلاس هایی که در روزهای هشتم و بیست و دوم فروردین ماه سال جاری در گیلان برگزار شده  قابل توجه است.

نکته اول: رایگان بودن این دوره است. اینکه استاد مذکور با رزومه ای که از خود منتشر کرده، چرا کلاس را رایگان برگزار می کند؟ آن هم در زمانه ای که به قول معروف هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمی گیرد!!

نکته دوم: زیر سوال بردن احکام مسلم دین اسلام در پست های تبلیغی این مدرسه آموزشی سگ در فضای مجازی است.

در زیر تصویری که از کلاس های آموزشی گیلان منتشر شده است نوشته است: «سگ نجس نیست؛ نجس افکاری است که بی آزارترین مخلوق خدا را نجس می دانند.»

در اینکه سگ بی آزار است یا خیر و یا اینکه چه ویژگی های دارد محل بحث ما نیست اما آنچه که در احکام دین اسلام آمده است؛ سگ یکی از حیوانات نجس است و بر اساس احکام دین اسلام کسی که به سگ دست می زند، دستش نجس شده و باید آن را بشوید.

شکی نیست که تمام احکام دین اسلام مبنای علمی دارد و خداوند از طریق کلام الله قرآن مجید با بندگانش سخن گفته و خیلی از مبناهای دین اسلام نیز از روایات پیامبر(ص) و ائمه اطهار آمده است و پر واضح است که نمی توان احکام دینی را بر اساس نظرات شخصی و خوش آمد یا بد آمدهای این و آن تغییر داد.

در ادامه روایاتی که بر نجس بودن سگ دلالت می کند می آید:

ـ ابن شریح، حکم نیم خورده سگ را از امام صادق(ع) پرسید که آیا مى توان از آن نوشید یا با آن وضو گرفت؟ حضرت فرمود: نه، راوى پرسید: آیا او یک درنده (مثل دیگر درندگان) نیست؟ فرمود: نه، به خدا سوگند، او نجس است. نه، به خدا سوگند، او نجس است.»

ـ ابی سهل می گوید از امام صادق(ع) درباره گوشت سگ سؤال کردم، حضرت فرمود: از حیوانات مسخ شده است. گفتم آیا حرام است؟ امام فرمود: نجس است. سه مرتبه این سوال را تکرار کردم و هر سه بار امام فرمود: نجس است.»

ـ محمد بن مسلم از امام صادق (ع) در مورد سگی که خودش را به بدن مردی مالیده است، سوال کرد. حضرت فرمود: محل تماس سگ را بشوید.

حضرت علی (ع) فرمود: از نزدیک شدن به سگ ها بپرهیزید؛ و کسی که سگ مرطوبی را لمس کرد، ـ لباسش را ـ بشوید و چنانچه سگ خشک بود، بر لباسش آب بپاشد.(بشوید).

فقهای عظام شیعه، سگ را یکی از نجاسات می دانند و این حکم بین آنها اجماعی است.

در مذاهب اسلامی، تنها گروهی که سگ را نجس نمی دانند مالکی ها ـ یکی از فرق اهل سنت ـ هستند که آنها هم معتقدند احکام و دستورات مربوط به سگ، باید به صورت تعبّدی عمل شود. آنها با اینکه سگ را نجس نمی دانند، اما از روی تعبد ظرفی را که سگ لیسیده، هفت بار می شویند. شافعیه و حنابله نیز می گویند: این ظرف باید هفت بار تطهیر شود، که یک بار آن به صورت خاک مال است.

 

نکته سوم: حضور بدون پوشش قانونی بانوان در این دوره ی آموزشی و عدم رعایت شئونات اولیه اسلامی است. در ادامه تنها گوشه ای از این برنامه را می بینید:

به راستی، مراجع صدور مجوز به این موسسات چه میزان نسبت به برنامه های آنان نظارت دارند؟ برگزاری چنین برنامه ای در گیلان توسط کدام نهاد صورت گرفته است؟ مکانی که این به اصطلاح دوره آموزشی در آن برگزار شده از کدام سازمان مجوز گرفته است؟!

آیا اصلا نهادهای نظارتی به واضح ترین وظیفه خود یعنی «نظارت» ذره ای اهمیت می دهند؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه