برگزاری همایش تجاری مشترک ایران و عراق در بغداد با حضور ظریف

همایش تجاری مشترک ایران و عراق با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در بغداد برگزار شد.

برگزاری همایش تجاری مشترک ایران و عراق در بغداد با حضور ظریف

به گزارش هشت دی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که  در رأس هیأتی سیاسی و اقتصادی و در سفری چهار روزه راهی بغداد شد، امروز بعدازظهر در همایش تجاری مشترک ایران و عراق با حضور تجار و فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد شرکت کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیروز نیز در بدو ورود به بغداد با «محمدعلی الحکیم» همتای عراقی خود دیدار و پس از آن در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

آنگونه که ظریف عنوان کرد در این دیدارها توافق شد که کمیته مشترک هماهنگی برای لایه‌روبی اروندرود هرچه سریعتر تشکیل شود و تاریخ و محل دیدار اعضاء آن نیز ظرف یکی دو روز، هماهنگ خواهد شد.

وی پس از آن با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق دیدار و دیشب نیز شام مهمان «سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت عراق بود.

عادل عبدالمهدی در دیدار ظریف بر خواست مردم و دولت عراق برای داشتن بهترین روابط با ایران و بهره‌گیری حداکثری از  ظرفیت‌های دو کشور تاکید کرد.

ظریف درباره دیدارش با عبدالمهدی نیز بیان کرد: نخست‌وزیر در این دیدار دستورات لازم را برای حل برخی موضوعات اقتصادی صادر کرد. همچنین در این دیدار توافق شد که سفر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به بغداد به دعوت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق، در اسفندماه به این کشور انجام شود.

مسائل منطقه‌ به ویژه اوضاع سوریه و یمن از دیگر محورهای مورد گفت‌وگوی ظریف با مقامات عراقی بود و وزیر خارجه ایران گفت که دو طرف مواضع مشترکی درباره حفظ تمامیت ارضی سوریه و پایان جنگ در یمن داشتند.

وزیر خارجه ایران همچنین از تلاش دولت عراق برای عادی سازی در روابط دولت سوریه با جامعه عرب استقبال کرد.

در ادامه حضور ظریف در بغداد و در دومین روز این حضور، جمعی از شخصیت‌ها و نمایندگان اقلیت‌های دینی عراقی صبح امروز (دوشنبه) با حضور در محل اقامت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با وی دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین امروز (دوشنبه) با «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان دیدار و گفت‌وگو کرد و دو طرف بر گسترش و تقویت مناسبات به ویژه همکاری‌های پارلمانی تأکید کردند.

رئیس و برخی اعضای فراکسیون ائتلاف سازندگی عراق نیز امروز بعدازظهر با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بغداد ملاقات و به گفت‌وگو پرداختند.

قرار است ظریف امشب هم شام مهمان «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق باشد.

امروز همزمان با حضور وزیر خارجه ایران در بغداد، مقامات عراقی در بغداد میزبان «عبدالله دوم» شاه اردن و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز بودند. 

زیارت عتبات عالیات نجف اشرف و کربلای معلی از دیگر برنامه‌های ظریف در این سفر است.

براساس اعلام سفارت ایران در بغداد، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در اربیل با مقامات مسئول در اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ظریف در هفته‌ای که گذشت نیز در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی سفری سه روزه به دهلی‌نو (هند) داشت.

وزیر خارجه ایران پیش از این از سفرش به هند و عراق خبر داده بود.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه