برنامه ۱۰۰ روزه؛ اولین وعده محقق نشده دولت یازدهم

من به نامزدهای گوناگون عرض می کنم جوری حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را جلوی خودتان گذاشتند یا پخش کردند، شرمنده نشوید؛ جوری وعده بدهید که اگر چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد. امام خامنه ای (۱۴ خرداد ۹۲)

برنامه ۱۰۰ روزه؛ اولین وعده محقق نشده دولت یازدهم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خیبرآنلاین، اولین وعده عملی نشده دولت روحانی را اما می توان وعده ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات اساسی به خصوص مشکلات اقتصادی- معیشتی مردم دانست. وعده ای که نه تنها محقق نشد بلکه با سیاهنمایی علیه دولت گذشته همه تقصیرها و مسئولیت ها به دولت قبل واگذار شد، تا جایی که جلسه گزارش ۱۰۰ روزه به مردم، محملی برای روایت قصور های دولت قبلی گردید؛ این جلسه اگرچه محمود احمدی نژاد را به واکنش واداشت؛ ولی نتوانست مردم را قانع نماید.

هنوز از یادها نرفته است که حسن روحانی در شعارهای  انتخاباتی خود، وعده حل کوتاه مدت یکماهه و صد روزه یکسری از مشکلات کشور را داده بود و حتی نمایندگان او نیز در برنامه های تلویزیونی بر وجود برنامه مدون کارشناسی برای حل مشکلات اقتصادی در کوتاه مدت تأکید داشته و حل شوک آور مشکلات در ۱۰۰ روز اول را قابل دسترس تر از هر اقدام دیگری می دیدند.

در آن روزها اما همه این سوال را مطرح می‌کردند که روحانی چگونه می‌ تواند ۱۰۰ روزه مشکلات کشور را حل کند؟ با این حال این وعده نیز از جنس وعده‌های انتخاباتی بود و بعدها تفسیر دیگری از آن شد.

4470_547

آدرس این جمله معروف روحانی را ۷ خرداد سال ۹۲ در برنامه “با دوربین” رسانه ملی می توان جست و جو کرد. در این برنامه شیخ حسن درباره برنامه هایش برای اداره کشور با مردم سخن گفت.

در آخرین بخش این گفت و گوی ۳۰ دقیقه ای روحانی از سیاست‌های خود برای رفع مشکلات اقتصادی حرف زد و تاکید کرد: “در برنامه من علاوه بر برنامه‌های میان مدت برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست‌ خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰ روزه وجود دارد“. (اینجا)

این درحالی بود که در واقع، بعد از پیروزی در انتخابات وعده ۱۰۰ روزه حل مشکلات کشور به گزارش ۱۰۰ روزه تبدیل شد و دیگر خبری از قول و قرارهای انتخاباتی نبود.

هرچند براساس آنچه روحانی به مردم وعده داده بود، علاوه بر برنامه برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و امور فرهنگی، او یک برنامه کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰ روزه نیز داشت اما رییس دولت یازدهم در نخستین نشست خبری‌ اش به عنوان رئیس‌ جمهور منتخب که در ۱۵ مرداد ۹۲ برگزار شد، در برابر رسانه‌ ها تفسیر جدیدی از حل مشکلات ۱۰۰ روزه ارائه داد و به جای «برنامه ۱۰۰ روزه» از «گزارش ۱۰۰ روزه» سخن گفت و اعلام کرد «همکاران بنده در ۱۰۰ روز نخست درباره وضعیت اقتصادی کشور به مردم گزارش خواهند داد.»

رییس دولت یازدهم بعدها و پس از تجدید میثاق با آرمان‌ های امام راحل و هنگامی که بخش اعظمی از کابینه‌اش رای اعتماد گرفته بودند، بار دیگر تعهد ۱۰۰ روزه خود را یادآوری کرد و گفت: «وعده می‌دهیم که طبق سخنان قبلی، حتما طی ۱۰۰ روز اول و حتی کوتاه‌تر از‌ آن اقدامات ضروری و فوری را برای رونق بخشی اقتصادی و حل مشکلات انجام دهیم و ماحصل آن نیز به اطلاع مردم خواهد رسید

با این حال بعد از این وعده، ۱۰۰ روز گذشت و تنها چیزی که نصیب مردم شد، گزارشی از اتفاقاتی بود که در دولت دهم گذشت و دولت یازدهمی ها تنها به بیان بدهی های میلیاردی دولت سابق به بانک ها، خالی بودن خزانه، آماری از افزایش بیکاری، وضعیت بد فرهنگ و هنر و… از دیدگاه خود بسنده کردند و تنها دولت محمود ا حمدی نژاد را متهم کردند اما از تدبیر دولت یازدهم برای حل مشکلات خبری نبود.

به این ترتیب، وعده ۱۰۰ روزه حل مشکلات هرگز محقق نشد تا اولین وعده مهم دولت حسن روحانی، اگرچه برای قضاوت نهایی در تاریخ ثبت شد، اما فعلا به ورطه فراموشی سپرده شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه