رییس هیات کوهنوردی گیلان:

خانه کوهنورد در مناطق کوهستانی گیلان احداث می شود

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان گفت: خانه کوهنورد در مناطق کوهستانی گیلان احداث می شود

خانه کوهنورد در مناطق کوهستانی گیلان احداث می شود

به گزارش ۸دی، مصطفی قامتی مقدم فومنی اظهار داشت: احداث خانه کوهنورد به عنوان یک طرح بزرگ عمرانی در هیات کوهنوردی استان گیلان در دست اقدام است که ابتدا بصورت آزمونه (پایلوت) در پای قله درفک به عنوان نماد کوه های گیلان ساخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: خانه کوهنورد به عنوان پایگاهی برای کوهپیمایان و گردشگران است تا بتوانند از آن برای صعود به کوه و قله استفاده کنند که فعلا دو مسیر سی دشت و یکی هم شیرکوه در حاشیه های درفک شناسایی شده است و در جلسه ای با فرمانداری رودبار این طرح فعلا در مرحله واگذاری زمین قرار دارد.

وی یکی از اهداف خانه کوهنورد را علاوه بر تامین امنیت و امکانات رفاهی کوهنوردان ایجاد پایگاه امداد و نجات با همکاری هلال احمر ذکر کرد.

وی اظهارداشت:در صدد هستیم در همکاری با فرمانداری ها و پیگیری هایی که در شهرستان های مختلف انجام می گیرد، شهرستان هایی که قطب های کوهنوردی محسوب می شوند و در آن ساخت چنین پایگاهی مورد نیاز باشد خانه کوهنورد و پایگاه امداد و نجات کوهستان با همکاری هیات های کوهنوردی شهرستانی در آن مناطق احداث شود.

قامتی گفت:دو پایگاه امداد و نجات کوهستان بزودی در منطقه اولسبلنگاه ماسال به یاد زنده یاد فتحی رییس فقید هیات کوهنوردی ماسال و پایگاه بعدی نیز در شهرک تاریخی ماسوله ساخته می شود.

وی اظهار داشت: طرح عمرانی دیگری که در مرحله تحقیق و مطالعه قرار دارد پیگیری احداث مسیر سبز کوهستان در راستای حفظ کوه ها و بهره وری مناسب کوهنوردان از مناطق کوهستانی است که ابتدا روی قله درفک بصورت آزمونه (پایلوت ) اجرا خواهد شد.

وی با بیان این که چند مسیر از سی دشت به درفک و از رحمت آباد و شیرکوه به درفک هدف گذاری شده است که پس از اجرای آن در درفک این طرح به همه کوه های گیلان تعمیم پیدا می کند افزود: یک تیم علمی روی این مسیرها در حال بررسی و مطالعه است که پس از مطالعه علامت گذاری و امکانات سازی برای این مسیرها ایجاد می شود و کتابچه راهنما برای مسیرها در راستای ایمنی افراد و حفظ طبیعت تعریف خواهدشد تا کوهنوردان بتوانند از این مناطق به گونه ای استفاده کنند که کمترین آسیب به طبیعت وارد شود.

وی یادآورشد : از آنجایی که کوهنوردی امری حادثه خیز است براساس این طرح مناطق حادثه خیز شناسایی و هشدارها و تابلوهای خطر در مسیرها نصب خواهد شد.

رییس هیات کوهنوردی استان گیلان گفت: درحال حاضر سالن تخصصی سنگنوردی در مجموعه سردارجنگل رشت به عنوان اولین سالن تخصصی استان در حال احداث است که تاکنون ۳۵درصد پی ریزی ساختمان آن به اتمام رسیده است و در مرحله اسکلت بندی قرار دارد و سالن تخصصی ورزشی یادگار امام رشت نیز به عنوان مجهزترین و بهترین سالن سنگنوردی فعلی در مرکز استان در حال تجهیز است.

رییس هیات کوهنوردی گیلان ادامه داد:در مرحله بعدی طرح بندی و شناسایی مناطق مورد نیاز در شهرستان ها است که پس از شناسایی امکانات و سالن های ورزشی این سالن ها نیز تجهیز خواهندشد و با توجه به اینکه سنگنوردی ورزشی المپیکی شده است روی آن سرمایه گذاری بیشتری انجام شود و حمایت های فدراسیون هم در این زمینه دریافت شده است.

فومنی افزود: بخش عمده ای از مساحت استان گیلان کوهستانی است و بیشتر شهرهای گیلان بطور مستقیم با کوه ارتباط دارند و از طرفی تراکم جمعیتی که در گیلان آن وجود دارد ، خدمات مستقیم به کسانی که در حال دید و بازدید از طبیعت کوهستانی گیلان اعم از میهمانان و گردشگران امری ضروری است .

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان یاداور شد: در کشور ۶۳هزار و ۵۰۰کوهنورد بیمه شده رسمی ورزش وجود دارد .

در استان گیلان حدود ۱۰هزار نفر کوهنورد سازمان یافته و سازمان نیافته فعالیت دارند که بطور مداوم به فعالیت های کوهنوردی می پردازند.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه