وقتی خبرگزاری دولت فقط سلبریتی ها را آدم حساب می‌کند!/گزارشی آماری از توفان توئیتری در اعتراض به استخدام رانتی نزدیکان روحانی

بر اساس داده کاوی های انجام شده در جریان ترند شدن هشتک #استخدام _بنفش کل ریتوییت ها ۱۰ هزار مورد و میزان لایک ها ۷۰ هزار مورد بوده که کاربران تقریبا ۷ برابر بیشتر از ریتوئیت ها لایک کرده اند

وقتی خبرگزاری دولت فقط سلبریتی ها را آدم حساب می‌کند!/گزارشی آماری از توفان توئیتری در اعتراض به استخدام رانتی نزدیکان روحانی

به گزارش ۸دی به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بعد از انتشار خبر مربوط به توصیه رئیس جمهور درباره استخدام هواداران و فعالان ستادهای انتخاباتی او توسط دانا، موجی از واکنش های اعتراضی نسبت به این توصیه برای استخدام اتوبوسی هواداران دولت شکل گرفت.

کاربران فضای مجازی با هشتگ #استخدام_بنفش نسبت به این موضوع اعتراض کردند و در مدت کوتاهی این هشتگ ترند نخست توئیتر فارسی شد. در همین رابطه خبرگزاری دولتی ایرنا که به تازگی با کپی برداری از طرح دو سال قبل خبرگزاری فارس، قسمتی با عنوان “ایرنا پلاس” ایجاد کرده است ادعاهای عجیب و قابل تاملی درباره این پویش مردمی مطرح کرد.

این بخش از خبرگزاری ایرنا که به جای انتشار مطالب مفید برای جامعه ایرانی سعی کرده بیشتر در حوزه تخریب منتقدان گام بردارد اخیرا گزارشی با نام «ربات ها علیه دولت؛ استخدام بنفش چکونه ترند اول توییتر فارسی شد؟» منتشر کرد که با مطالعه این گزارش و نگاهی به واقعیت های موجود، می توان به تناقض ها و همچنین مطالب خلاف واقع آن پی برد.

در بخشی از این گزارش با اشاره به کمپین مورد اشاره آمده است که «در هشتگ #استخدام_بنفش نه تنها هیچ یک از چهره‌های سیاسی مخالفت دولت مشارکت نکرده‌اند، بلکه سلبریتی‌های توئیتری این جریان سیاسی نیز در آن اقدام به انتشار هیچ توئیتی نکرده‌اند.»

نگاهی به چهره های شرکت کننده در این کمپین مردمی نشان می دهد که چندین چهره شاخص توییتری منتقد دولت در آن شرکت کرده اند که توییت های آنان بیشترین میزان ریتوییت و توییت را داشته است.

از سوی دیگر آنچه قابل توجه و مهم به نظر می رسد نوع نگاه خبرگزاری دولتی ایرنا به اعتراضات صورت گرفته نسبت به یک اقدام رانتی در دولت است.

این خبرگزاری دولتی با طرح این ادعا که هیچ سلبریتی توئیتری در این کمپین شرکت نکرده است (که خلاف بودن آن مورد اشاره قرار گرفت) ترند شدن آن را به ربات ها نسبت داده است! اگر کارمندان حقوق بگیر این بخش از خبرگزاری ایرنا که از بودجه بیت المال نیز تغذیه می کنند به جای ساخت برخی ادعاهای غیر مستند در فضای عمومی جامعه رفت و آمد داشتند و از نزدیک با مشکلات اقتصادی خصوصا وضعیت اشتغال جوانان مواجه می شدند شاید پاسخ این سوال را بهتر دریافت می کردند.

نکته قابل توجه اینکه ادعای خبرگزاری دولت مبنی بر عدم شرکت چهره های شاخص در این کمپین در حقیقت مهر تاییدی بر عمومی و مردمی بودن اعتراضات صورت گرفته نسبت به توصیه عجیب برای استخدام رانتی هواداران آقای روحانی در بدنه دولت است.

این موضوع از آن جهت گفته می شود که در سرتاسر گزارش ایرنا پلاس، هیچ نکته استنادی و علمی برای اثبات ادعای مورد اشاره وجود ندارد. شاید از نگاه مجموعه رسانه ای دولت یک کمپین انتقادی تنها زمانی ارزش دارد که حتما برخی سلبریتی ها به آن بپیوندند؛ همین گزارش رسانه رسمی دولت نشان می دهد که نگاه حاکم بر فضای رسانه های دولت آقای روحانی به گونه ایست که تنها سلبریتی ها را آدم و دارای حق اعتراض می دانند!

ایرنا پلاس البته در بخش دیگری از گزارش خود ادعاهای دیگری نیز مطرح کرده و با استناد به همان ادعاهای غلط، این کمپین مردمی را ناشی از فعالیت ربات ها نامیده است. ادعاهایی که با داده کاوی های دقیق توسط پایشگرهای فضای مجازی غلط بودن آنها به خوبی اثبات می شود.

ایرنا پلاس در ادامه گزارش خود بدون ارائه داده کاوی کامل از این کمپین با برش نصفه نیمه از این طوفان توئیتری، سعی کرده آن را ساخته و پرداخته ربات ها بداند در صورتی که افراد حقیقی بازنشر کننده در تمامی کمپین های شاخص توییتری به عنوان یکی از پیوست های تقویت کننده عملیات های مجازی، به کار برده می شوند.

خبرگزاری وابسته به دولت در ادعایی عجیب و البته غلط نوشته است: « اکانت‌های توئیتری هستند که تنها یک توئیتر با هشتگ استخدام بنفش را بازنشر کرده‌اند، بدون آن که آن را لایک کرده باشند. واضح است که این اکانت‌ها، ربات توئیتری هستند، چرا که کاربران واقعی توئیتر در صورت بازنشر یک توئیت، معمولا آن را لایک هم می‌کنند.»

در تصویر زیر که به خوبی کمپین “استخدام بنفش” را مورد داده کاوی قرار داده نشان می دهد که میزان توییت های تولیدی در این طوفان توییتری از میزان ریتوییت ها بیشتر بوده و این یکی دیگر موارد کذب گزارش خبرگزاری ایرنا است.

بر اساس داده کاوی های انجام شده  در جریان ترند شدن هشتک #استخدام _بنفش کل ریتوییت ها ۱۰ هزار مورد و میزان لایک ها ۷۰ هزار مورد بوده که کاربران تقریبا ۷ برابر بیشتر از ریتوئیت ها لایک کرده اند؛ اینکه این موضوع واضح اینگونه توسط خبرگزاری دولت سانسور شده و خلاف ان گفته می شود و با استناد به همین ادعای جعلی، یک کمپین اعتراضی مردمی به ربات ها نسبت داده می شود دارای ابهامات فراوانی است. گردانندگان ایرنا پلاس باید بدانند که با جعل آمار ، نمی توان روند انتقادی افکار عمومی نسبت به برخی اقدامات رانتی در دولت را گرفت.

ایرنا پلاس همچنین در قسمت میانی گزارش پلیسی خود می آورد «پیش از هر چیز لازم به ذکر این نکته است که ترند شدن یک هشتگ در توئیتر بر اساس تعداد توئیت و ریتوئیت‌های حاوی آن هشتگ محاسبه می‌شود و هر توئیت به طور معمول به ازای هر ۱۲ تا ۱۵ لایک، یک ریتوئیت (بازنشر) دریافت می‌کنداگر این نسبت عدد کوچکتری باشد، احتمال سازمان‌یافته بودن حمایت از آن هشتگ و یا احتمال حمایت ربات‌ها از آن افزایش می‌یابد».

تصویر زیر میزان توییت های تولیدی، ریتوییت و همچنین میزان لایک ها درباره هشتگ #استخدام_بنفش را آورده است که به خوبی کذب بودن گزارش ایرنا را نشان می دهد.

میزان لایک ها (پسند ها) در سامانه ها حدود ۷۶ هزار لایک  و

 میزان تجمیع توییت و ریتوییت در حدود ۳۱ هزار مورد است.

در پایان به دولت پیشنهاد می شود بودجه هایی که برای گردانندن و ایجاد صفحاتی که اساس آن کپی پیست ناقص طرح های رسانه های دیگر است را حداقل در اختیار افراد کارشناس قرار دهند تا با انتشار گزارش های دروغ بیش از این به حیثیت رسانه ای مجموعه ای به نام خبرگزاری جمهوری اسلامی که طبق اساسنامه آن باید خبرگزاری نظام جمهوری اسلامی باشد خدشه وارد نکنند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه