در گفتگو 8دی با دانشجویان ارائه دهنده طرح ۱۰۰ مسئله اولویت دار شهر رشت مطرح شد:

درصورت فقدان استراتژی مدیران تنها افتخارشان را آسفالت خیابان ها می دانند/ در بیان اولویت های شهر رشت اصول کاملا تخصصی جایگزین نگاه سیاسی و جناحی شد

مرکز پژوهش های بسیج دانشجویی استان گیلان به ارائه ۱۰۰ مسئله اصلی و اولویت دار شهر رشت در افق یک ساله پرداخته است.

درصورت فقدان استراتژی مدیران تنها افتخارشان را آسفالت خیابان ها می دانند/ در بیان اولویت های شهر رشت اصول کاملا تخصصی جایگزین نگاه سیاسی و جناحی شد

به گزارش ۸دی، مرکز پژوهش های بسیج دانشجویی استان گیلان با تبیین و تحلیلی بر وضعیت شهر و مجموعه مدیریت شهری به بررسی فرصت ها و چالش های پیش روی آن پرداخته و به ارائه ۱۰۰ مسئله اصلی و اولویت دار شهر رشت در افق یک ساله پرداخته است. ( از اینجا بخوانید)

به همین منظور خبرنگار ۸دی به مناسبت روز دانشجو با دو نفر از دانشجویانی که در ارائه طرح فوق الذکر نقش داشتند گفتگو کرده است که در ادامه می آید:

 

 

محمد رسول خشوعی مسؤل دپارتمان مدیریت شهری بسیج دانشجویی گیلان در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با اشاره به جزییات طرح ۱۰۰ مسیله اولویت دار شهر رشت، اظهار کرد: لازمه برطرف کردن مشکلات شناخت مسایل اصلی است، شهر رشت را اگر در کنار شهرهای هم طرازش قرار دهیم یک سری عقب ماندگی هایی دارد که این عقب ماندگی ها در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بحث معماری و شهرسازی فراوان دیده می شود.

وی افزود: به همین دلیل مجموعه ما طی یک سال گذشته و به طور ویژه در پنج ماه گذشته از اواسط تابستان ۹۷ اقدام به شناسایی مسائل و مشکلات اصلی شهر کرده است شهری که به هر حال موقعیت استراتژیک بالایی به خاطر قرارگیری و نزدیکی با کشورهای شمالی دارد.

** یکی از مشکلات مهم در مدیریت شهر رشت فقدان استراتژی است

مسؤل دپارتمان مدیریت شهری بسیج دانشجویی گیلان با بیان اینکه رشت می تواند توانایی هایش را در مسائل اقتصادی نشان دهد، گفت: یکی از مشکلات مهم ما در رشت فقدان استراتژی برای شهر است، متأسفانه هر کدام از شهرداران با تکیه مدت کوتاهی بر مسند شهرداری به دلیل اینکه چشم انداز و استراتژی برای رسیدن به آن وجود ندارد عملا دچار روزمرگی می شوند و این از طرفی کار ما و مجموعه هایی مانند ما راهم سخت می کند.

خشوعی افزود: ما دوست داریم یک برنامه ای از شهرداری وجود داشته باشد که ما آن را به عنوان الگوی خودمان داشته باشیم و بتوانیم کارنامه یک مدیر شهری را نقد و بررسی کنیم به همین خاطر اولویت شهر رشت تبیین استراتژیک در هر زمینه ای با شاخصه های گوناگون می تواند باشد.

وی با بیان اینکه شهر تهران الان سومین برنامه پنج ساله خودش راتبیین می کند، تصریح  کرد: فقط و فقط با طرح های جامع و تفصیلی اگر تازه صد درصد آن درست اجرا شود می توانیم طرح هایی در قالب کمبودهایی مثل کاربری های فرهنگی و ورزشی را تحت پوشش قرار دهیم.

 

 

مسؤل دپارتمان مدیریت شهری بسیج دانشجویی گیلان با اشاره به اینکه اگر قرار باشد شکل معنایی شهر تغییر کند و شهر و به تبع آن شهروندانش به سمت موضوعی تلاش کنند در واقع باید برای شهر استراتژی در نظر گرفته شود، اضافه کرد: البته مشکلات دیگری مثل پسماند هابا آسیب چند دهه به شهر رشت و مهاجرت هموطنان از فلات مرکزی ایران به نوار شمالی به ویژه شهر رشت را داریم.

وی با تأکید بر اینکه برای اثبات این ادعا کافی است پلاک های خودروهای وارد شده به شهر رشت را بررسی وچک کنیم، تصریح کرد: اینها هموطنان ما هستند و برخی ها به شکل مهاجرت دایم و موقت رفت و آمد می کنند و نوع این مسئله ما را به این چالش می رساند و باید براساس یک استراتژی مقابله کنیم.

مسؤل دپارتمان مدیریت شهری بسیج دانشجویی گیلان با بیان اینکه فی نفسه نمی توانم و نمی خواهم بگویم در شرایط فعلی ورود هموطنان کار خوب یا بد  یا فرصت و تهدید است، افزود: اگر برنامه و استراتژی داشته باشیم به فرصت تبدیل می شود و اگر این اتفاق نیفتد یک تهدید بسیار بزرگ می شود.

وی ادامه داد: شهرهای ما مملو از ماشین و افرادی می شوند که با بستر مکانی شان از نظر فرهنگی هیچ نوع ارتباط و سنخیتی ندارند و در نتیجه مشکلات فرهنگی پیش می آید و ترافیک خواهیم داشت و از نظر اقتصادی مشکل پیش می آید.

خشوعی تأکید کرد: اتفاق بسیار بدی که در این راستا می افتد شهر ما به سمت شهری توریست پذیر می رود اما این را خیلی اصرار دارم بگویم که مجموعه ما اعتقادی به توریست پذیری و گردشگر پذیر شدن رشت ندارد، مادامی که این نوع گردشگر وارد شهر ما می شود، ما دوست داریم اگر گردشگری وارد رشت می شود علاوه بر مسائل مالی مسائل فرهنگی و اجتماعی را هم با خودش بیاورد و گردشگری بیاید که ما بتوانیم به رشت و توسعه شهرمان کمک کنیم.

 

** درصورت فقدان استراتژی مدیران شهری تنها افتخارشان را آسفالت خیابان ها می دانند

مسؤل دپارتمان مدیریت شهری بسیج دانشجویی گیلان، گفت: با بررسی همه این ها و با کمک مدیران سطوح مختلف شهرداری و اصحاب رسانه و افراد دانشگاهی ساعت ها به شکل مستقیم و غیر مستقیم مصاحبه گرفتیم و احساس کردیم مشکلات رشت بسیار زیاد است، اگر ما این دو صورت مسئله را دسته بندی کنیم احتیاج به برنامه کوتاه مدت و  میان مدت داریم و اگر استراتژی نباشد نمی توانیم اینها را حل کنیم و درصورت فقدان استراتژی بدنه شهرداری و مدیران شهری تنها و تنها افتخارشان را آسفالت خیابان ها می دانند.

وی با تأکید بر اینکه کالبد شهر خیلی مسائل مهم دارد، تصریح کرد: سیمای رشت سیمای یک شهر مطلوب را ندارد و این سیمای فعلی نشاندهنده شهر رشت نیست.

خشوعی با اشاره به اینکه تابلوهای تبلیغاتی فراوان و بیلبوردهای متعدد دیده می شود، اظهار کرد: در صورتی که بسیار بسیار منظر شهر ما را مخدوش کرده اند و اینها نیاز به عزم همگانی دارد که فارغ از هرگونه خط کشی های مرسوم با تکیه بریک استراتژک سه زمانه کوتاه، بلند و میان مدت بتوانند اینها را مرتفع کنند.

سید امیر علوی کارشناس ارشد عمران نیز یکی دیگر از کارشناسانی است که به بررسی و تبیین ۱۰۰ مسئله اویت دار رشت پردخته است که در گفتگو با خبرنگار ۸دی، با اشاره به جزییاتی از طرح ۱۰۰ مسئله اولویت دار شهر رشت، اظهارکرد: طرحی که ما خطاب به شهردار رشت نوشتیم در واقع مربوط به مسائل اصلی شهر رشت است که ممکن است در جریان جار و جنجال ها و فضاسازی هایی که منتهی به انتخاب شهردار شد مغفول شود.

 

 

** ارائه طرح اولویت بندی مسائل اصلی شهر ساختارشکنی در حوزه مدیریت شهری است

 

وی افزود: فکر کردیم با استفاده از ادبیات تخصصی و اولویت بندی مسائل اصلی حوزه مدیریت شهری رشت می توانیم به یک معنی در این فضا ساختار شکنی کنیم.

کارشناس ارشد عمران تأکید کرد: به واسطه اینکه شهر ۳، ۴ ماه شهردار نداشت و اوضاع در مباحث اقتصادی و اداری شهر دچار اشکال بود همه خیلی سریع دوست داشتند شهر به یک ثباتی برسد، با همفکری دوستان در مجموعه مرکز پژوهش های بسیج دانشجویی به این تعریف رسیدیم که این بیانیه را منتشر کنیم و با توجه به بازخوردهای صورت گرفته از این بیانیه به نظر می آید هدف گذاری های ما از این طرح را محقق کرده است.

 

** جایگزینی نگاه کاملا تخصصی و حرفه ای در حوزه مدیریت شهری به جای نگاه سیاسی و جناحی

علوی با بیان اینکه نیت اصلی این بیانیه ۱۰۰ مسئله اولویت دار شهر رشت در واقع جایگزینی نگاه کاملا تخصصی و حرفه ای به مباحث حوزه مدیریت شهر رشت بود نه نگاه سیاسی و جناحی، گفت: اولویت ها به ترتیب شماره مشخص شدند و تحلیل ما هم مبتنی بر همان است، اگر اول نتایج درست شناخته نشوند طبعا نمی توان برای آنها راه علاجی در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه راه شناخت مسائل هم نگاه بلند مدت و استراتژی به مسایل مختلف حوزه شهری است، اضافه کرد: نگاه استراتژی چگونه می تواند شکل بگیرد؟! جز اهمیت برنامه ریزی مسائل مهم و اولویت دار.

کارشناس ارشد عمران ادامه داد: اگر شما اولویت های ابتدایی را در بندهای اول تا سه و چهار این بیانیه مشاهده کنید بیشتر مباحث ما حول اولویت نگاه به برنامه ریزی به اولویت بخشی به حوزه مدیریت شهری است.

وی خاطرنشان کرد: برخی دیگر مسائلی مانند حوزه زیست محیطی همچون وضع رودخانه های زرجوب وگوهر رود و لندفیل سراوان در این اولویت بندی است که بخاطر فقدان نگاه استراتژی بوده که تا الان به یک بحران زیست محیطی و اجتماعی تبدیل شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه