بیماری که ریشه در شیرخوارگی دارد

یک متخصص داخلی با اشاره به علل بیماری‌های تنفسی مهم ترین عوامل بروز این عارضه را تشریح کرد.

بیماری که ریشه در شیرخوارگی دارد

به گزارش هشت دی،محمد عبدالهی متخصص داخلی اظهار کرد: بیماری‌های ریوی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جهان است که بر اثر عواملی مختلف ایجاد می‌شود. در این بین سیگار کشیدن، عفونت و ژنتیک از شایع‌ترین علل بروز بیماری‌های ریوی است ;i با رعایت نکاتی ساده می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

عبدالهی بیان کرد: یک بیماری ریوی ممکن است باعث درگیری مجاری تنفسی، بافت ریه یا عروق خونی شود؛ معمولا ترکیبی از این اختلالات در بسیاری از بیماری‌های تنفسی دیده می‌شوند به طور کلی می‌توان بیماری‌های تنفسی را به بیماری‌های انسدادی ریوی، بیماری‌های محدود کننده و بیماری‌های عروقی ریوی و بیماری‌های دیگر تقسیم کرد.

این متخصص داخلی درباره بیماری‌های انسدادی ریه گفت: بیماری‌های انسدادی ریه در حقیقت بیماری‌های ریوی هستند که بر مسیر‌های تنفسی و هوایی تأثیر می‌گذارند؛ نای به لوله‌هایی به‌نام نایچه منشعب شده و این شاخه‌ها در ادامه به لوله‌هایی کوچک درون ریه تقسیم می‌شوند، بیماری‌هایی که بر این مسیر‌های تنفسی تأثیر می‌گذارند، با کاهش سرعت جریان بازدمی مشخص می‌شوند که شامل آسم، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه، برونشیت مزمن، امفیزم و برونشیت حاد هستند.

وی ادامه داد: از میان بیماری‌های انسدادی ریوی، بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی و آسم شیوع بیشتری دارند؛آسم، یک بیماری التهابی رایج مزمن مجاری هوایی است که علائم متغیر و عودکننده، انسداد برگشت پذیر جریان هوا و اسپاسم برونش از جمله ویژگی‌های آن است، در آسم مسیر‌های هوایی ملتهب و بعضی اوقات دچار گرفتگی شده و باعث خس خس کردن و تنگی نفس می‌شوند.

این متخصص داخلی علل بروز آسم را عوامل مختلفی دانست و گفت: آلرژی، عفونت، آلودگی از علت‌های بروز آسم است؛  علائم بروز این بیماری شامل تکرر خس خس، تنگی نفس، تنگی قفسه سینه و سرفه است، همچنین ایجاد خلط بدلیل سرفه کردن و یا ممکن است بر اثر سرفه از ریه خلط تولید شود، اما بالا آوردن آن اغلب دشوار است.

عبدالهی افزود: در هنگام بهبودی پس از حمله ممکن است این خلط، چرک مانند به نظر برسد و علت آن وجود میزان زیاد سلول‌های سفید خون موسوم به ائوزینوفیل است؛ علائم ذکر شده معمولاً در شب، صبح زود و یا در هنگام ورزش یا در هوای سرد تشدید می‌شود.

بیماری‌های ریوی؛ چگونه می‌توان از بروز آسم پیشگیری کرد؟

راه‌های پیشگیری از آسم

وی درباره راه‌های پیشگیری از آسم گفت:پیشگیری از وقوع آسم یکی از بزرگترین اهداف مراکز پزشکی و بهداشتی است؛ در حال حاضر شواهد و مدارک نشان می‌دهند که مهم‌ترین عوامل خطرزا و موثر در ایجاد آسم، تماس با محرک‌ها، بخصوص در دوران شیرخوارگی است.

این متخصص داخلی یادآوری کرد: دود سیگار و یا سایر آلرژن‌های موجود در محیط بسته مانند هیره‌ها در محل خواب، فرش، سایر وسایل، مبلمان، گربه و دیگر حیوانات خانگی و سوسک‌هاست، همچنین بروز این بیماری می‌تواند به دلیل تماس با محرک‌های شیمیایی در محل کار صورت بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه