بعد از ۱۷ ماه مذاکرات سخت و فراز و فرود‌های بسیار

شمارش معکوس برای جدایی تاریخی انگلیس از اتحادیه اروپا

سران کشور‌های اروپایی روز یکشنبه در نشستی ویژه برای تصویب توافقنامه تاریخی در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) در بروکسل گرد هم می‌آیند.

شمارش معکوس برای جدایی تاریخی انگلیس از اتحادیه اروپا

به گزارش ۸دی، سران کشورهای اروپایی روز یکشنبه در نشستی ویژه برای تصویب توافقنامه تاریخی در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) که به عقیده ترزا می، نخست‌وزیر این کشور آینده‌ای بهتر را برای انگلیس رقم خواهد زد، در بروکسل گرد هم می آیند. اروپایی ها آماده جدایی تاریخی انگلیس هستند.

این “توافقنامه خروج بی سابقه” که لندن و بروکسل در مدت ۱۷ ماه مذاکرات سختی را درباره آن انجام داده‌اند، باید به تصویب پارلمان اروپا به ویژه پارلمان انگلیس برسد تا ۲۹ مارس ۲۰۱۹ اجرایی شود.

نخست‌وزیر انگلیس که شنبه شب وارد بروکسل شد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ” این توافقی برای آینده بهتر است و از فرصتی که در انتظار ماست استفاده خواهیم کرد”.

اختلاف نظر درباره آینده منطقه جبل الطارق این نشست را تهدید می کرد که این مسئله در لحظات آخر حل و فصل شد. ابتدا سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا غیر از انگلیس صبح یکشنبه برای تصویب توافقنامه جدایی (برکسیت) که حدود ۶۰۰ صفحه است، گرد هم می آیند.

آنها همچنین “بیانیه سیاسی” الحاقی به توافقنامه جدایی را برای تعیین روابط در بالاترین سطح میان دو طرف در آینده امضا خواهند کرد و سپس ترزا می به آنها ملحق می شود تا مراسم نمادین این توافق برگزار شود.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا قبل از دیدار با رهبر محافظه کار انگلیس در توییتی نوشت:‌ “دوستان تا آخر دوست باقی خواهند ماند”.

توسک در پیام خود برای دعوت به این نشست از اینکه ۲۷ کشور ” آزمون وحدت و همبستگی “‌را پشت سر گذاشتند ابراز خرسندی کرد و نوشت: ” کسی نمی خواهد بر کس دیگر پیروز شود ما همه برای رسیدن به توافقی عادلانه و متوازن تلاش کردیم و من فکر می کنم در نهایت به بهترین توافق ممکن رسیدیم”.

در همین حال این وحدت در روزهای اخیر بعد از آنکه اسپانیا تهدید کرد در صورتی که تضمین کتبی را درباره سرنوشت منطقه جبل الطارق به دست نیاورد، این نشست را لغو خواهد کرد تا حدودی تحت الشعاع قرار گرفت. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا عصر شنبه بعد از مذاکرات فشرده اعلام کرد رضایت لازم را به دست آورده است.

مادرید تضمین های کتبی لازم را از سوی اتحادیه اروپا برای اینکه در هر توافق آتی بین اتحادیه اروپا و انگلیس درباره جبل الطارق حق وتو داشته باشد، به دست آورد. جبل الطارق، منطقه متعلق به انگلیس در منتهی الیه جنوبی شبه جزیره ایبری که اسپانیا نیز مدعی حاکمیت بر آن است.

اسپانیا همچنین اعلام کرد تضمین کافی را از مقامات انگلیس گرفته است که توافقات آتی بین لندن و اتحادیه اروپا شامل جبل الطارق نشود.

در همین حال ترزا می روز شنبه با بیان اینکه “من مفتخرم که جبل الطارق انگلیسی است و من همواره از این مسئله حمایت خواهم کرد” تاکید کرد موضع انگلیس درباره حاکمیت بر این منطقه “تغییر نیافته است و عوض نخواهد شد”.

دیگر کشورهای عضو در پایان مذاکرات نگرانی هایی را مطرح کردند و تضمین های دیگر را در برخی زمینه ها از جمله حق ماهیگیری را در آب های سرزمینی انگلیس خواستار شدند.

این موضوع که برای فرانسه مهم است در توافقنامه خروج حل و فصل نشده و در آن توافقی تا اواخر نیمه سال ۲۰۲۰ پیش بینی شده است. یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد “‌اما بیانیه‌ای در روند شفاف شورای اروپا برای تاکید بر اولویت این موضوع برای ۲۷ کشور وجود خواهد داشت”.

در این بیانیه همچنین مسائل دیگر از جمله تعهد ۲۷ کشور برای هوشیاری در برابر لندن در اجرای توافقنامه های خود از جمله “رقابت محلی “‌ لازم در زمینه اقتصادی مطرح خواهد شد.

اتحادیه اروپا و انگلیس بعد از ۱۷ ماه درباره ” توافقنامه خروج انگلیس” و “بیانیه سیاسی ” برای تعیین چارچوب روابط آنها در دوره بعد از برکسیت به ویژه در زمینه تجاری به توافق رسیدند. توافقنامه خروج به ویژه موضوع هزینه هایی را که لندن باید به اتحادیه اروپا بپردازد بدون ارائه آمار حل می‌کند و در آن راه حل بحث برانگیز برای جلوگیری از بازگشت به مرزهای فیزیکی بین ایرلند و ایرلند شمالی پیش بینی می شود.

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در بلفاست بار دیگر توافقنامه خروج را به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد این توافقنامه ایرلند شمالی را به مستعمره اقتصادی اتحادیه اروپا تبدیل می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه