آلرژی‌ چگونه بر بدن اثر می‌گذارد؟

آلرژی یا حساسیت زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه یک ماده خاص، مانند بادام زمینی یا حلزون را به عنوان ماده مضر مورد شناسایی قرار می‌دهد و برای مقابله و نابودی آن اقدام می‌کند.

آلرژی‌ چگونه بر بدن اثر می‌گذارد؟

به گزارش هشت دی،  واکنش‌های آلرژیک می‌توانند کشنده باشند. اما علی رغم نگاه معمولی که به آنها وجود دارد،‌ دانشمندان هنوز به طور کامل نمی‌دانند که چه رخدادهایی در بدن به وقوع می‌پیوندند که در نهایت یک شوک آنافیلاکسی را به ارمغان می‌آورد. شوک آنافیلاکسی یا شوک پیش دفاعی یک واکنش آلرژیک جدی است که به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ گردد.

محققان راه زیادی را برای درک واقعیت پشت پرده آلرژی پیموده‌اند. برای نخستین بار دانشمندان مکانیزمی را در موش‌ها شناسایی کرده‌اند که، حتی زمانی که در معرض مقدار اندکی از ماده آلرژن یا حساسیت‌زا قرار می‌گیریم، بدن را در یک حالت خاموشی ترسناکی فرو می‌برد.

آلرژی یا حساسیت زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه یک ماده خاص، مانند بادام زمینی یا حلزون را به عنوان ماده مضر مورد شناسایی قرار می‌دهد و برای مقابله و نابودی آن اقدام می‌کند. به طور بالقوه این واکنش با آنافیلاکسی‌ها همراه هستند. آلرژی‌های جز اختلالات سیستم ایمنی به شمار می‌روند.

شوک آنافیلاکسی فوق‌العاده خطرناک است و به عنوان یکی از جدی‌ترین واکنش‌های آلرژیک شناخته می‌شود. شوک آنافیلاکسی می‌تواند با سرعت بسیار بالایی به وقوع بپیوندد. در طول چند دقیقه تماس با ماده آلرژن، سیستم ایمنی فرد بیمار می‌تواند وارد عمل شود. از جمله پیامدهای این اتفاق می‌توان به تورم در ناحیه صورت، افزایش ضربان قلب، ظهور دانه‌ها و کهیر بر روی پوست و اختلالات تنفسی اشاره کرد.

امروزه می‌دانیم که یک نوع از سلول‌های ایمنی به نام مست سل (mast cell) ها نقشی کلیدی در بروز آنافیلاکسی‌ها ایفا می‌کنند. هنگامی که یک ماده آلرژن مورد شناسایی واقع شد، این مواد ملکول‌های التهابی نظیر هیستامین‌ها را آزاد می‌کنند. هیستامین‌ها نقش مهمی در بروز پاسخ التهابی در بدن به عهده دارند. التهاب نیز به خودی خود یکی از مهمترین مکانیزم های دفاعی بدن انسان به شمار می‌رود.

اینکه چگونه وجود ماده آلرژن یا حساسیت زا می‌تواند با سلول‌های مست سل ارتباط داشته باشند و با چنین سرعتی واکنش مرموز آنافیلاکسی را به ارمغان بیاورد توضیح داده نشده است. این مطالعه جدید نوعی از سلول های ایمنی به نام دندریتیک را متهم ردیف اول معرفی می‌کند.

سومن آبراهام (Soman Abraham) متخصص ایمنی شناسی از دانشگاه دوکه و نویسنده ارشد این مقاله توضیح می‌دهد :‌ “یافته اصلی این تحقیق بر نقش سلول های دندریتیک متمرکز است. آنها عنصری کلیدی در پیشرفت واکنش‌های آلرژن محسوب می‌شوند. به علاوه سلول های دندریتیک به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز شوک‌های آنافیلاکسی شناخته شده‌اند.”

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه