اردوغان: نتایج پرونده «خاشقچی» روز سه‌شنبه اعلام می‌شود

رئیس‌جمهور ترکیه گفته که روز سه‌شنبه آینده «اظهارات ضروری» مربوط به پرونده جمال خاشقچی را عنوان خواهد کرد.

اردوغان: نتایج پرونده «خاشقچی» روز سه‌شنبه اعلام می‌شود

به گزارش هشت دی،«رجب طیب اردوغان» رئیس‌‌جمهور ترکیه روز یکشنبه خاطرنشان کرد، نتایج تحقیقات این کشور درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود روز سه‌شنبه این هفته اعلام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان تاکید کرد که روز سه‌شنبه آینده «اظهارات ضروری» و «همه جزئیات» مربوط به پرونده جمال خاشقچی را عنوان خواهد کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: پس فردا خواهم گفت که چرا ۱۵ نفر از عربستان وارد استانبول و ۱۸ نفر در ریاض بازداشت شدند.

وی با بیان اینکه آنکار در خصوص پرونده خاشقچی جدی است، گفت: « جزئیات مربوط به آن را با دقت اعلام خواهیم کرد.»

«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز یکشنبه گفت توضیحات سعودی‌ها درباره نحوه مرگ «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی «معتبر» نیست و او معتقد است که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در قتل او دخیل بوده است.

وی که با شبکه «سی.ان.ان» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان روایت رسمی ریاض درباره کشته شدن خاشقچی در جریان یک «درگیری» را باور کرد یا نه، گفت: «نه، آن‌‌ها در ارتباط با توضیح اینکه چه اتفاقی افتاد، تمام اعتبار خود را از دست داده‌اند. امیدوارم ظرف چند روز آینده فایل‌های صوتی‌ای را که ترکیه‌ای‌ها دارند، دریافت کنیم… فکر نمی‌کنم کسی آن داستان را باور کرده باشد.»

این سناتور ارشد آمریکایی در ادامه در توجیه اینکه چرا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا توضیحات سعودی‌ها را «معتبر» توصیف کرد، گفت ترامپ تلاش می‌کند کانال‌های ارتباط با ریاض را باز نگه دارد، اما سناتورها می‌توانند صریح‌تر در این مورد صحبت کنند.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان نیز روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را به شدت محکوم کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در این سه کشور در بیانیه‌ای مشترک قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را «به شدیدترین لحن ممکن» محکوم کرده‌اند. این کشورها همچنین تأکید کرده‌اند که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند کشتن این روزنامه‌نگار را توجیه کند.

خاشقچی که خود را منتقد بن سلمان و نه معارض آل‌سعود، می‌خواند، حدو سه هفته پیش وارد کنسلوگری عربستان سعودی در استانبول شد، اما دیگر هرگز خارج نشد. بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه‌ای، خاشقچی پس از ورود به ساختمان کنسولگری، بازداشت، شکنجه و سپس تکه تکه شده است.

عربستان سعودی بامداد شنبه به کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های آل‌سعود در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف و ادعا کرد، وی بعد از وقوع یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه