صادرات ۲۰ میلیون دلاری شیلات گیلان/ ۴ هزار صیاد گیلانی از دریای خزر ماهی استخوانی صید می‌کنند

فصل صید ماهیان استخوانی برای چهار هزار صیاد گیلانی عضو ۵۱ تعاونی صید پره از ۱۵ مهر آغاز شده و این صیادان تا ۱۵ فروردین سال آینده در آب‌های ساحلی دریای خزر از آستارا تا چابکسر ماهی استخوانی صید می‌کنند که حاصل این صیدها صادرات ۲۰ میلیون دلاری شیلات گیلان است.

صادرات ۲۰ میلیون دلاری شیلات گیلان/ ۴ هزار صیاد گیلانی از دریای خزر ماهی استخوانی صید می‌کنند

به گزارش ۸دی، فصل صید ماهیان استخوانی برای چهار هزار صیاد گیلانی عضو ۵۱ تعاونی صید پره از ۱۵ مهر آغاز شده و این صیادان تا ۱۵ فروردین سال آینده در آب‌های ساحلی دریای خزر از آستارا تا چابکسر ماهی استخوانی صید می‌کنند.

رتبه ۱۹ ایران در دنیا از لحاظ آبزی‌پروری

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ایران با بیان اینکه صنعت تولید و تجارت آبزیان ایران در کشور صنعت جوانی است اظهار کرد: رشد و‌ توسعه صنعت تولید و تجارت آبزیان در این سال‌ها براساس زیرساخت‌هایی که ایجادشده بسیار سریع و مناسب بوده است.

عیسی گلشاهی با اشاره به اینکه در جهان بر اساس آخرین آمار ازلحاظ آبزی‌پروری در رتبه ۱۹ هستیم افزود: درمجموع، تولید شیلاتی ایران در رتبه ۲۴ جهان قرار دارد و به لحاظ منطقه‌ای نیز وضعیت، بسیار مناسب است.

وی با بیان اینکه ایران در بین کشورهای خاورمیانه به لحاظ میزان تولید در بحث صید و صیادی رتبه اول و در بحث آبزی‌پروری رتبه دوم را دارد گفت: در بین کشورهایی که در حوزه اقیانوس هند صید و صیادی را انجام می‌دهند رتبه دوم را بعد از اندونزی داریم و در غرب اقیانوس هند نیز رتبه اول را داریم.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ایران با بیان اینکه بر اساس آمار برای هر فرد ایرانی در سال ۲۰۱۶ مصرف سرانه ماهی ۱۱.۲ کیلوگرم بود تصریح کرد: در حوزه تجارت آبزیان در سال ۹۶ موفق شدیم ۱۳۷ هزار تن انواع محصولات شیلاتی را به کشورهای مختلف دنیا صادر کنیم که سهم عمده آن به آسیا جنوبی، اتحادیه اروپا، استرالیا، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، دریای عمان، روسیه، عراق و افغانستان صادر شد.

گلشاهی با اشاره به ارزش صادرات شیلات انجام‌گرفته گفت: ارزش صادرات حدود ۵۰۷ میلیون دلار بوده و برنامه این است که در سال جاری بیش از ۱۰ درصد رشد را در صادرات داشته باشیم و صادرات شش‌ماهه ما نیز رشد بیش از این عدد را نشان می‌دهد و امیدواریم بتوانیم به حدود ۵۶۰ میلیون دلار تا پایان سال برسیم.

صادرات ۲۰ میلیون دلاری شیلات گیلان

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه گیلان جزو استان‌های فعال شیلات کشور است اظهار کرد: گیلان به دلیل موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی، شرایط ممتازی برای فعالیت‌های شیلاتی دارد.

اسحاق شعبانی با اشاره به اینکه در گیلان سه میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم‌ افزود: از کل استان گیلان ۴۹ درصد برای امر کشاورزی شیلات مناسب است که از این مقدار ۴۰۰ هزار هکتار مزرعه کشاورزی و حدود هشت هزار هکتار مزرعه شیلاتی و پرورش ماهی وجود دارد که حدود سه درصد مزارع کشاورزی است.

وی با اذعان به اینکه صادرات شیلات استان حدود ۲۰ میلیون دلار است گفت: حدود ۱۰ درصد ارزش صادرات تولیدات کشاورزی در گیلان است اما به دلیل پراکندگی آمار دقیقی وجود ندارد.

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه ازنظر کیفیت بهترین پروتئین را تحویل جامع می‌دهیم خاطرنشان کرد: ماهی غذای سلامتی انسان‌ها است و خاویار پرورشی را غالباً به کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان، بلژیک، ایتالیا صادر می‌کنیم و محصول عمده‌ای که بیشترین سهم را برای صادرات دارد، ماهی بوده که به کشورهای عراق، روسیه و آذربایجان صادر می‌شود.

شعبانی با اذعان به اینکه محصولات برای صادرات باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند بیان کرد: هزینه تولید محصول در کشور بالا است به همین علت قدرت رقابت از تولید‌کنندگان گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید بسته‌بندی‌ محصولات دریایی به‌خوبی انجام شود افزود: باید شرایط استاندارد رعایت ‌شود اما ما مرکز عمل‌آوری خوب در استان‌ نداریم که کد لازم را داشته باشد.

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه شرایط ارزی، سیاسی و تحریم‌ها مشکلاتی برای تولیدکنندگان به وجود آورده گفت: علاوه بر مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان نیز به شرایط فنی کار آشنا نیستند و باید استاندارد را رعایت کنند و در تلاش هستیم که مشکلات را رفع کنیم.

فصل صید ماهیان استخوانی از ۱۵ مهر آغاز شده و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان گیلان نیز با بیان اینکه صیادان گیلانی از ۱۵ مهرماه امسال، فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر را آغاز کردند اظهار کرد: بر اساس اعلام شیلات ایران امسال به دلیل سرمای زودرس هوا و برای حمایت از صیادان، زمان آغاز فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر از ۲۰ مهر به ۱۵ مهر تغییر کرد.

اکبر ایلدرم با اشاره به اینکه با آغاز فصل صید ماهی استخوانی دریای خزر برای ۱۲ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در گیلان شغل ایجادشده افزود: پیش‌بینی‌شده که در صورت مساعد بودن شرایط جوی، صیادان گیلانی امسال بیش از ۳ هزار تن ماهی استخوانی صید کنند.

 وی با اذعان به اینکه چهار هزار صیاد گیلانی عضو ۵۱ تعاونی صید پره در گیلان فعالیت می‌کنند بیان کرد: این صیادان تا ۱۵ فروردین سال آینده در آب‌های ساحلی دریای خزر از آستارا تا چابکسر ماهی استخوانی صید می‌کنند.

منبع: فارس

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه