فرسودگی شبکه های آبرسانی آستارا از مشکلات حوزه آب روستایی است

فرماندار بندرآستارا فرسودگی شبکه های آبرسانی را از مشکلات موجود در حوزه آب روستایی این شهرستان عنوان و بر ضرورت تدبیر برای رفع آن تاکید کرد.

فرسودگی شبکه های آبرسانی آستارا از مشکلات حوزه آب روستایی است

به گزارش هشت دی، یونس رنجکش روز شنبه در جلسه کمیته تخصیص آب در فرمانداری آستارا گفت: لایروبی رودخانه ها و آب بندان ها، تجهیز خطوط انتقال آب روستایی و رفع مشکل فاضلاب باید مورد توجه دستگاه های متولی قرار گیرد.
وی افزود: فرسودگی شبکه های آبرسانی از مشکلات موجود در حوزه آب روستایی است و همه ساله در ماه های تیر و مرداد فشار آب کاهش می یابد و بخش عمده‌ای از آب روستاهای آستارا از طریق منابع آب شهری تامین می‌شود.
وی بیان کرد: منابع تولید آب در آستارا محدود است و شرکت آب و فاضلاب روستایی استان گیلان باید نگاه ویژه ای به این شهرستان داشته باشد.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: زیرساخت های طرح سد لاستیکی آستارا آماده نیست و تسریع عملیات اجرایی آن، نیازمند هم افزایی دستگاه های متولی و تامین اعتبار لازم است.
ولی داداشی افزود: طرح سد لاستیکی با ظرفیت ذخیره یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب، قابلیت آبرسانی به ۱۵ روستای آستارا را دارد اما زیرساخت های آن از طرف دستگاه های متولی نظیر شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان فراهم نشده است.
وی بیان کرد: تصفیه خانه طرح سد لاستیکی باید توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی مطالعه شود و تکمیل این طرح، نیازمند ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.
وی ادامه داد: خطوط و شبکه انتقال آب سد لاستکی راه اندازی نشده و اگر این طرح ظرف یک سال آینده به اتمام نرسد، با مشکلات زیادی در حوزه آب شرب و کشاورزی مواجه خواهیم شد.
داداشی گفت: ساخت دومین سد لاستیکی آستارا بر رودخانه چلوند نیز پیگیری می شود و با تحقق آن، آب مورد نیاز ۴۰ سال آینده این شهرستان تامین خواهد شد.
او با اشاره به اینکه مدیران آب استان باید مشکلات آب و فاضلاب آستارا را به جهت موقعیت مرزی و گردشگری آن جدی بگیرند، افزود: طی روزهای گذشته ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح فاضلاب شهری آستارا تصویب شد و برای تسریع ساماندهی فاضلاب نیز، در روزهای آینده ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز تصویب خواهد شد.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روستای ویرمونی با جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر آب سالم و قابل مصرف ندارد و شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان باید برای رفع این مشکل، به بهسازی خطوط انتقال و راه اندازی چاه های جدید اقدام کند.
شهرستان بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در ۲ بخش و ۶۲ روستا در غرب استان گیلان قرار دارد و هشت هزار و ۴۷۸ مشترک روستایی و ۲۳ هزار مشترک شهری آن از آب سالم برخوردارند.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه