برداشت مکانیزه بادام زمینی در گیلان اجرایی شد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان‌ گفت:‌ امسال برای نخستین بار مراحل کاشت و برداشت بادام زمینی در استان گیلان به صورت مکانیزه انجام شد.

برداشت مکانیزه بادام زمینی در گیلان اجرایی شد

به گزارش ۸دی، لیلا بذرکار در رابطه با برداشت مکانیزه بادام زمینی در گیلان اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی گیلان به‌منظور ترویج روش‌های نوین در حوزه کشاورزی امسال برای نخستین بار و به صورت پایلوت طرح کاشت و برداشت مکانیزه محصول بادام زمینی را در سطح وسیعی از اراضی استان به مرحله اجرا در آورد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان عنوان کرد:‌ بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی واقع در استان گیلان به کشت بادام زمینی اختصاص دارد که بیشتر این محصول نیز در شهرستان آستانه‌اشرفیه توسط کشاورزان این خطه تولید و به بازار عرضه می‌شود.

بذرکار در تشریح سطح زیرکشت بادام زمینی در شهرستان‌های استان گیلان تصریح کرد: حدود ۲ هزار و ۵۰۷ هکتار از اراضی بادام‌کاری در آستانه‌اشرفیه قرار دارد و مابقی آن به ترتیب ۲۲۰ هکتار در شهرستان رشت،‌ ۸۰ هکتار در تالش و کمی هم در رودبار و بندرانزلی واقع شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد بادام زمینی کشور در شهرستان آستانه ‌اشرفیه تولید و روانه بازار می‌شود افزود: آستانه اشرفیه در ۳۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است و از دیرباز به عنوان مرکز و قطب تولید بادام زمینی در سطح کشور محسوب می‌شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به میزان برداشت بادام زمینی در این استان اشاره کرد و ابراز داشت:‌ به طور میانگین در هر هکتار از سطح زیر کشت محصول بادام زمینی در استان گیلان،‌ بیش از ۵.۵ تن پیله تر بادام زمینی برداشت و استحصال می‌شود.

بذرکار قیمت هر کیلو پیله تر بادام زمینی را برشمرد و خاطرنشان کرد: در ابتدای‌ امسال و در اوایل فصل برداشت محصول، قیمت هر کیلو پیله تر بادام زمینی حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما در حال حاضر این نرخ به حدود هر کیلو ۶ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه عملیات آماده کردن زمین برای کاشت بادام زمینی در گیلان از فروردین ماه آغاز می‌شود تصریح کرد:‌ کشاورزان اردیبهشت ماه نسبت به کاشت بادام زمینی اقدام کرده و سپس پس از یک دوره حدوداً ۱۲۰ روزه از اواخر مرداد شروع به برداشت محصول می‌کنند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان ارتقاء و گسترش روش‌های مکانیزه کاشت‌ و برداشت بادام زمینی را مورد تأکید قرار داد و گفت:‌ امسال به همت جهاد کشاورزی گیلان و برای نخستین بار طرح کاشت و برداشت محصول بادام زمینی به صورت مکانیزه انجام شد.

بذرکار گسترش روش‌های‌ مکانیزه در فرآیند کاشت انواع محصولات کشاورزی را از اهداف سازمان جهاد کشاورزی گیلان خواند و بیان داشت:‌ استفاده از روش‌های مکانیزه علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند به افزایش میزان بهره‌وری محصولات کشاورزی نیز کمک کند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه