اولین نیروگاه برق آبی کاپلان کشور به بهره رسید

اولین نیروگاه برقآبی کشور با توربین کاپلان بر روی سد تنظیمی تاریک با حضور معاون وزیر نیرو در استان گیلان به بهره برداری رسید.

اولین نیروگاه برق آبی کاپلان کشور به بهره رسید

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از زیتون خبر، نیروگاه جریانی و زمینی برقآبی سد انحرافی تاریک اولین نیروگاه با توربین کاپلان در کشور محسوب می شود  با حضور معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ، مسوولان استانی و شهرستان رودبار  بطور رسمی افتتاح شد.

عملیات اجرایی این نیروگاه از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و با ظرفیت سه مگاوات برق و تولید سالیانه انرژی ۱۶ و نیم میلیون کیلووات ساعت، بر روی سد تنظیمی تاریک بر روی رودخانه سفیدرود در ۳۵کیلومتری شهر رشت در حدفاصل رستم آباد و امام زاده هاشم ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان در مراسم افتتاح این نیروگاه گفت: نیروگاه برق آبی به عنوان یک منبع تولید انرژی پاک ، ارزان ، سازگار با محیط زیست و تجدیدشونده است و نیروگاه سد تاریک نیز یک نمونه برای استحصال بهتر انرژی از آب های سطحی و رودخانه های جاری در استان های شمالی می باشد.

سیف الله آقابیگی خاطرنشان کرد:با شروع بهره برداری از این نیروگاه، استحصال برق حدود یک هزار خانوار منطقه از این انرژی پاک تامین می شود.

وی اظهار داشت: با توسعه نیروگاه دیگری در سمت راست این نیروگاه، قابلیت ظرفیت خط انتقال نیروگاه تا شش مگاوات هم افزایش است.

آقابیگی یادآور شد: ۳۷ ساختگاه برای نیروگاه های برق آبی در استان گیلان وجود دارد و فرایند ساخت نیروگاه ها برقآبی برای استفاده از ظرفیت های استان ادامه می یابد.

مجری نیروگاه برق آبی سد تنظیم آب تاریک نیز در این مراسم اظهار داشت: ساخت نیروگاه های کوچک برای ورود سرمایه گذاری بخش خصوصی آماده است و بستر مناسبی برای افزایش سرمایه گذاری محسوب می شود.

محمد رهبری افزود: ظرفیت تولید ۱۲۹ مگاوات برقآبی در کشور با ساخت نیروگاه های کوچک فراهم شده و در حال حاضر از طریق سرمایه گذاری دولتی و فاینانس تولید ۶۰ مگاوات برق در دست تهیه است.

وی گفت: ساخت نیروگاه های برقآبی کوچک در بسته های مطالعاتی در قالب بسته های شمال ، شمال غرب ، جنوب و جنوب غرب در دست مطالعه است و با این اقدام تولید ۲۰۳مگاوات برق آبی فراهم می شود.

وی یادآور شد: تولید حدود یکصد مگاوات برق از طریق فراخوان عمومی و دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی بزودی انجام می شود که در بودجه کشور نیز پیش بینی شده و یک حرکت جدید و پرشتابی بشمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۳۵میلیارد ریال در بخش تولید برق آبی در کشور هزینه شده است .

رهبری اظهار داشت :در سال ۸۶ اسناد مناقصه ساخت نیروگاه برقآبی تاریک در گیلان مبادله و در سال ۸۸ عملیات اجرایی آن آغاز شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه