مدیر اتاق خبر صدا و سیمای گیلان در گفتگو با 8دی:

خاطرات تلخ و شیرین برف سنگین سال ۸۳ در گیلان/ در رسانه نباید مخاطب را فراری داد/ جوان عراقی می گفت: «سیدعلی خامنه ای! عشق، عشق»

خبرنگار با سابقه گیلانی و مدیر اتاق خبر صدا و سیمای گیلان، گفت: خبرنگاری شغل سختی است که وقتی با مشکل گشایی برای مردم همراه می شود واقعا لذت بخش و شیرین است و جای هیچ لذتی را نمی گیرد.

خاطرات تلخ و شیرین برف سنگین سال ۸۳ در گیلان/ در رسانه نباید مخاطب را فراری داد/ جوان عراقی می گفت: «سیدعلی خامنه ای! عشق، عشق»

کیانوش معصوم پرست در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با تبریک روز خبرنگار، گفت: روز خبرنگار را به خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه و خبر که قلم می زنند و زحمت می کشند تبریک عرض می کنم.

 

** از کودکی اخبار را حفظ می کردم و برای اعضای خانواده می خواندم

 

وی از علاقه اش به خبر و خبرنگاری از دوران کودکی گفت و اظهار کرد: من از زمانی که دانش آموز بودم اخبار را دوست داشتم، آن زمان اخبار ساعت ۱۹بود و یک بخش خبری دیگر هم فکر می کنم ساعت ۲۱ بود از رادیو گوش می کردم حتی زمان شام می رفتم اخبار را گوش می کردم و بعد می آمدم شام می خوردم و اخبار را حفظ می کردم و حتی خبر را برای اعضای خانواده هم می خواندم.

این خبرنگار با سابقه گیلانی ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی در خبرها می گفتند «خلبانان تیز پرواز ارتش جمهوری اسلامی ایران مواضعی از دشمن بعثی را بمباران کردند» این دست اخبار را حفظ می کردم و سفر مقامات سایر کشور ها به ایران و سفر های آقای ولایتی و سایر مسؤولان به خارج را حفظ می کردم و برای دوستان و همکلاسی های خودم تعریف می کردم.

معصوم پرست ادامه داد: به کار خبرعشق داشتم و گزارشات خبرنگاران ایرانی در خارج کشور مانند فرانسه و انگلیس را می دیدم و لذت می بردم و دوست داشتم یکی از خبرنگارانی بودم که به کشوری بروم و گزارش کنم و برای کشور قدمی بردارم، این آرزویم محقق شد و خبرنگار صدا و سیمای ایران در آستاراخان روسیه و عراق بودم.

 

** بهترین آرزویم ارسال گزارش از بین الحرمین بود

 

مدیر اتاق خبر صداوسیمای گیلان با اشاره به خاطرات خود در سفر به عراق، گفت: آرزو داشتم از خارج کشور گزارشات ویژه ای داشته باشم و بهترین آرزویم ارسال گزارش از بین الحرمین بود، زمانی که کربلا بودم چنین گزارشی داشتم و خیلی لذت بردم سفرم با فضای معنوی و عرفانی همرا بود زیرا آرزوی همه است که به کربلا مشرف شوند و من چندین بار از نجف و کربلا گزارش گرفتم و به آرزویم رسیدم.

 

وی افزود: در نجف بودم و می خواستم گزارش جشن غدیر را تهیه کنم شب هنگام بود و جمعیت زیادی هم حضور داشتند یک مرتبه دیدم در جریان مصاحبه مردمی یک از حاضرین جشن من را از بین جمع صدا کردند و یک هم استانی عزیز گفت: «من گزارشات شما را از عراق می بینم و می شناسم شما را»؛ در صحن امام حسین(ع) نیز برای تهیه گزارش رفته بودم دیدم یک نفر دوان دوان به سمت من آمد و فامیلی بنده را هم به خوبی تلفظ نمی کرد گفتم بفرمایید گفت: «من مشهدی ام از مشهد گزارشات عراق شما را دنبال می کنم گفتم به عراق بیایم شما را پیدا می کنم و بالاخره پیدا کردم» این موارد انگیزه می دهد و روحیه کاری را دوچندان می کند.

** سیدعلی خامنه ای! عشق، عشق

معصوم پرست اضافه کرد: یک جوان عراقی وقتی من را دید، گفت: ایرانی؟! گفتم: نعم، آری! گفت: سیدعلی خامنه ای! نفس نفس، قلب قلب، عشق عشق!

 

** خاطرات تلخ و شیرین برف سنگین سال ۸۳ در گیلان

مدیر اتاق خبر صداوسیمای گیلان در پاسخ به سؤال خبرنگار ۸دی مبنی بر اینکه در این مدت بهترین و تلخ ترین خبری که با آن مواجه شدید چه بود؟! گفت: بهترین خبرم در داخل کشور و استان این بود که در زمان برف سنگین سال ۸۳ مشکلاتی برای مردم رشت پیش آمد و عبور و مرور به کندی صورت می گرفت، برق و آب برخی مناطق قطع بود من گزارشی مردمی از مشکلات مردم در رابطه با کمبود آب، نان و… تهیه کردم و این گزازش پس از پخش واکنش جدی مسئولان را به همراه داشت و رسیدگی کردند و مشکلات مردم برطرف شد از این باب که قدمی در حل مشکلات مردم برداشتم برای خوشحال کننده بود. مدتی هم خبرنگار آزاد منطقه کوچصفهان در سال ۷۰ـ۶۹ بودم، یک منطقه ای در حوزه ما خشک بود و آب زراعی به آن نمی رسید از این شالیزار گزارشی گرفتم و پخش شد و تأثیر بسزایی بر مسؤولان منطقه و آب منطقه ای داشت و سریعا به آن مسئله رسیدگی کردند.

معصوم پرست افزود: در این راستا کشاورزان آمدند و از من تشکر کردند و خیلی لذت بردم و گفتم من کاری نکردم و وظیفه ام را انجام دادم و به عنوان یک خبرنگار که در آن روز ها تجربه کمی داشتم این گزارش را گرفتم که اخبار استان ها در تهران هم گزارش من را پخش کرد خیلی هم تأثیرگذار بود و خوشحالی مردم را در برداشت.

 

** هر رسانه ای در هر جای دنیا خط قرمز هایی دارد/ هر آنچه که هست را باید دید و هنرماندانه بیان کرد

وی در خصوص نحوه خبرنگاری گفت: همواره آن چیزی که هست را باید دید و هنرمندانه بیان کرد، هر رسانه ای خط قرمز هایی دارد و در همه دنیا اینطور است و سیاست هایی که هست باید انجام شود، همیشه باید به مردم امید و آگاهی داد، رسانه باید به مردم امید بدهد.

معصوم پرست افزود: عصر سرعت و دقت و صحت است که در کنار این ۲ مقوله امید دادن را هم باید به مردم داشته باشیم و هیچ کدام را نباید فدای یکدیگر کنیم، سعی کنیم گزارشات قشنگ و شیوا داشته باشیم و واژه هایی که استفاده می کنیم خوب، قشنگ و شیوا و هنرمندانه باشد تا مردم لذت ببرند و مخاطب را جذب کنیم.

 

** مخاطب را نباید فراری داد

وی افزود: مخاطب را نباید فراری داد، مخاطب را باید جذب کنیم طوری گزارش بگیریم که شیوا، خلاصه و مفید باشد و از طولانی نویسی و طویل نویسی هم خودداری کنیم، گزارشات ما به گونه ای باشد که لید خبر را قشنگ و شیوا بزنیم تا مخاطب تا آخر پای گزازش ما بنشیند و نگاه کند و با مردم صادقانه صحبت کنیم.

 

** یک ساعت کار خبری با شش ساعت کار جسمی برابری می کند

مدیر اتاق خبر صدا و سیمای گیلان با بیان اینکه باید توکلمان به خدا باشد و اگر رضایتمندی خداوند را داشته باشیم رضایت مردم را هم خواهیم داشت، گفت: به هر حال خبرنگاری شغل حساسی است، خبرنگاری از شغل کارگران معدن که این شغل هم بسیار سخت و ارزشمند است و خدمت این عزیزان خسته نباشید عرض می کنم سخت تر و سنگین تر است و برای روح و جسم انسان خستگی دارد؛ مثلا اگر ما یک ساعت کار کنیم با شش ساعت کار جسمی برابری می کند، همه مشاغل از فرهنگی گرفته تا آموزشی و … سخت و حساس اند ولی خبرنگاری چون با افکار و فرهنگ مردم سر و کار داریم سخت تر است و باید بیشتر دقت به خرج بدهیم و قلم فرسایی کنیم.

وی با باین اینکه رسانه های بیگانه با هنرمندی خاص خودشان را صحیح جلوه می دهند، بیان کرد: اگر ما با مردم صادقانه صحبت کنیم مردم هم بیشتر با ما همراه می شوند و مخاطب ما بیشتر جذب می شود.

 

** خبرنگاری  با وجود سختی هایش برایم شیرین است اما آن را به خانواده خودم هم توصیه نمی کنم

معصوم پرست در پاسخ به این سوال خبرنگار ۸دی که اگر روزی به عقب برگردید دوباره خبرنگاری را انتخاب می کنید؟!، گفت: من به خانواده خودم توصیه کرده ام که این کار را نکنند، چون خبرنگاری کار سختی است، من این شغل را دوست دارم و خیلی هم سختی کشیدم با وجود سختی هایش برایم شیرین است، همین که با گزارش و خبر ما مشکلات مردم کم و تا حدودی برطرف می شود بسیار لذت بخش است، مردم خوشحال می شوند و ما را هر جا می بینند رضایت مندیشان را بیان می کنند؛ در برخی مواقع مشکل گشا هستیم و این واقعا لذت بخش و شیرین است و جای هیچ لذتی را نمی گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه باید در جهت اهداف نظام جمهوری اسلامی و در مسیر رشد و توسعه کشور قدم برداریم، گفت: خبرنگاران ما باید خوب کار کنند و در برابر هجمه های رسانه های بیگانه محکم بایستیم و این توانمندی در خبرنگاران و رسانه های ما است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه