احتمال تخلیه کامل روستای کاکرود رودسر/ افزایش شمار جان‌باختگان کذب است

رئیس ستاد مدیریت بحران رودسر در تشریح خدمات ستاد مدیرت بحران رودسر به مردم سیل‌زده بخش رحیم‌آباد از احتمال تخلیه کامل روستای کاکرود خبر داد.

احتمال تخلیه کامل روستای کاکرود رودسر/ افزایش شمار جان‌باختگان کذب است

علی وارسته در گفتگویی با اشاره به خدمات انجام‌شده ستاد مدیریت بحران از دقایق نخست بروز حادثه سیل در روستای کاکرود منطقه اشکورات بخش رحیم‌آباد رودسر اظهار کرد: پس از وقوع سیل در کاکرود تیم‌های امدادی از شهرستان‌های رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان و مرکز استان به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در تیم‌های امدادی اعزام‌شده به محل حادثه سگ‌های زنده یاب، بالگرد جمعیت هلال‌احمر و ۱۸ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین راهداری مستقرشده‌اند و مشغول خدمات رسانه به مردم حادثه‌دیده هستند.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان رودسر از تشکیل چهار نشست فوق‌العاده مدیریت بحران در محل حادثه خبر داد و گفت: از فردای روز حادثه آب چهار روستای بالادست کاکرود که قطع‌شده بود وصل شد و مردم از آب شرب سالم برخوردار هستند.

سرپرست فرمانداری رودسر با بیان اینکه بحران ایجادشده در کاکرود از سوی استاندار گیلان حاد ارزیابی‌شده و در پی آن اکبرزاده، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان به‌عنوان رئیس ستاد معین مدیریت بحران استان در روستای کاکرود تعیین‌شد خاطرنشان کرد: برای جایگزینی لوله‌های ترکیده شده در روستا ۱۰۰ متر لوله از سوی آب و فاضلاب روستای گیلان به این روستا اختصاص‌یافته است.

وارسته با اشاره به وضعیت سوخت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده کاکرود و روستاهای بالادست آن تصریح کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت فرآورده‌های نفتی، سوخت موردنیاز در اختیار دهیاران و شوراهای اسلامی قرارگرفته و مشکلی در رابطه با سوخت در محل حادثه وجود ندارد.

وی افزود: به دلیل اینکه منطقه اشکورات از مناطق سردسیر محسوب می‌شود مردم ترجیحاً نفت را همیشه به‌صورت ذخیره در انبارها و یا منازل خوددارند و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

رئیس ستاد مدیریت بحران رودسر با اشاره به قطعی راه دسترسی روستا به روستاهای هم‌جوار بالادست و پایین‌دست بیان کرد: یک فروند بالگرد در محل حادثه از صبح تا ساعت هشت غروب وجود دارد و در صورت اضطرار اقدام به پرواز و بیماران و یا خدمات فوری را ارائه می‌دهد.

سرپرست فرمانداری رودسر از ایجاد یک‌رشته راه اضطراری به همت راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان خبر داد و تصریح کرد: تنها راه دسترسی به محل حادثه توسط نیروهای تخصصی راپل هلال‌احمر و تیپ نیروی مخصوص میرزا کوچک خان لنگرود بود اما با ایجاد راه روستایی اضطراری شرایط ایجاد راه موقت از طریق روستاهای شوئیل، لست کو، زوران و سرده نیز در حال فراهم شدن است تا راه ارتباط ۷۰ روستا ایجاد شود.

وارسته با تاکید بر اینکه در تأمین و توزیع آذوقه مشکلی وجود ندارد گفت: اگر روستایی مشکلی در خصوص تأمین آذوقه داشته باشد می‌تواند با مراجعه به دهیار، شورا و یا جمعیت هلال‌احمر آذوقه موردنیاز خودشان را تأمین کنند.

وی با اذعان به اینکه در روستا مشکل مخابراتی و روشنایی وجود ندارد خاطرنشان کرد: از ابتدای حادثه تاکنون مردمی مشکلی در خصوص آنتن دهی موبایل و یا قطعی برق نداشته‌اند و کماکان نیز هیچ مشکلی در روستا وجود ندارد.

رئیس ستاد مدیریت بحران رودسر با اشاره حضور معاون ستاد مدیریت بحران کشور در محل حادثه بیان کرد: اکبرپور تاکید کرده تا مشاور زمین‌شناسی در طی این چند روز در محل حادثه حضورداشته باشد و با ارزیابی‌های خود اعلام کنند که رانش زمین چگونه است و تاکی و با چه وسعتی ادامه خواهد داشت.

سرپرست فرمانداری رودسر با بیان اینکه اگر رانش‌ها ادامه داشته باشند نسبت به تخلیه روستا اقدام می‌شود تصریح کرد: تمهیدات لازم در خصوص تخلیه روستا اندیشیده شده چون رانش‌ها همچنان ادامه دارد و تخلیه روستا از سکنه در حال قوت گرفتن است.

وارسته از اسکان اضطراری سیل‌زدگان به مدرسه‌ای در روستای زیاد در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای از محل حادثه خبر داد و گفت: این مدرسه بزرگ است و در صورت نیاز سکنه به آن مکان منتقل می‌شوند تا بنیاد مسکن بر اساس وظیفه نسبت به اسکان موقت و دائمی سکنه اقدام کند.

وی با بیان اینکه چهار واحد مسکونی دچار سیل شده‌اند افزود: همه ساکنان این چهارخانه با چادرهایی که هلال‌احمر در اختیارشان گذاشته‌اند سکنی گزیده و فعلاً در همان محل حضور دارند.

رئیس ستاد مدیریت بحران رودسر با تقدیر از مردم ازجمله مردم آسیب‌دیده و تاکید بر استمرار آن از خیران و مردم سایر شهرستان‌ها خواست تا کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را تنها به جمعیت هلال‌احمر مستقر در شهرستان‌ها تحویل دهند و از تلاش برای حضور در محل حادثه به جد بپرهیزند.

 

*افزایش شمار جان‌باختگان سیل کاکرود رودسر کذب است

همچنین مهدی ولی پور  با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای امدادی هلال‌احمر برای پیدا کردن چهار تن از سیل‌زدگان در روستای کاکرود منطقه اشکورات بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر اظهار کرد: متأسفانه تمامی وقت و توان نیروهای امدادی هلال‌احمر در محل حادثه صرف آواربرداری گل‌ولای شده است.

وی با بیان اینکه زمین محل حادثه رانش‌های پیاپی داشته است افزود: از ساعات ابتدایی صبح تاکنون سه بیل مکانیکی در حال لایه‌برداری گل در اعماق متفاوت هستند تا بتوانند به اجساد برسند.

مدیرکل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان با بیان اینکه با برداشتن پی‌درپی هنوز خبری از اجساد مدفون در زیرخاک نیست گفت: تمام تلاش‌ها برای یافتن پیکر سیل‌زدگان به کار گرفته‌شده اما باید اعلام کرد که سطح فاجعه بسیار زیاد و عملیات کاوش بسیار سخت شده است.

ولی پور از کمک‌رسانی به سیل‌زدگان توسط بالگرد خبر داد و گفت: امروز دو سوتی پرواز برای رساندن اقلام و کالاهای اضطراری به محل حادثه انجام‌شده و کماکان ارائه خدمات هوایی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه شعاع حدود هفت کیلومتری در دیروز و ۱۰ کیلومتر نیز امروز توسط امدادگران جمعیت هلال‌احمر کاوش برای یافتن مفقود شدگان انجام‌شده خاطرنشان کرد: گمانه‌زنی‌ها مبنی بر بیشتر بودن مفقود شدگان صحت ندارد و این در حالی هست که اگر افرادی ناپدید شوند خانواده‌ها حتماً اعلام خواهند کرد.

مدیرکل جمعیت هلال‌احمر گیلان با تشکر از افرادی که قصد کمک برای یافتن مفقود شدگان دارد تصریح کرد: این جمعیت از تعداد کافی نیروهای آموزش‌دیده امدادی برخوردار است و فعلاً نیازی به تزریق نیرو نداریم.

ولی پور تنها مشکل محل حادثه را پس از مفقود شدن چهار تن از روستائیان فقدان آب آشامیدنی دانست و گفت: در پی جاری شدن سیل و ترکیدن لوله‌های آب، روستاهای بالادست کاکرود از داشتن آب شرب محروم هستند که با رساندن آب آشامیدنی توسط بالگرد این معضل رفع مشکل شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه