آموزش‌وپرورش گرفتار کمبود معلم و مطالبات/دلایل عدم‌اجرای تحول بنیادین

عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس شورای اسلامی با تشریح دلایل عدم‌پیشرفت در اجرای سند تحول بنیادین گفت: مشکلات حاشیه‌ای اما مهمی همچون کمبود معلم و مطالبات معلمان فرصتی برای اجرای سند تحول نمی‌گذارد.

آموزش‌وپرورش گرفتار کمبود معلم و مطالبات/دلایل عدم‌اجرای تحول بنیادین

به گزارش ۸دی، هفته معلم امسال، دیدار فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب به‌شیوه‌ای متفاوت رقم خورد و رهبر انقلاب برای نخستین بار با حضور در دانشگاه فرهنگیان با دانشجومعلمان، اساتید دانشگاه و مسئولان آموزش‌وپرورش دیدار کردند.

در این دیدار رهبر معظم انقلاب پیرامون آموزش‌وپرورش به موضوعات مختلفی اشاره کردند که می‌توان سرفصل‌های آن را این‌گونه نام برد: سند تحول بنیادین: “مطالبه اصلی من از آموزش و پرورش این است که برای تحقق سند تحول، زمانبندی دقیقی معین و این سند اجرا شود”.

معاونت پرورشی:‌ “من بارها بر موضوع معاونت پرورشی تأکید کرده‌ام و انتظار این است وزیر محترم که فردی باانگیزه و بانشاط هستند، این موضوع را به‌طور جدی پیگیری کنند”.

دانشگاه فرهنگیان:‌ “دانشگاههای تربیت معلم باید از نظر کیفی و کمّی توسعه یابند زیرا تا چند سال آینده تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می‌شوند و کشور با بحران کمبود معلم مواجه خواهد شد. متأسفانه در خصوص دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های تربیت معلم کوتاهی شده است و این دانشگاه‌ها از لحاظ استاد، بودجه و فضای آموزشی دچار کمبودهای جدی هستند”.

یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب، اجرای سند تحول بنیادین بود و درباره چرایی اجرای فقط ۱۰ درصد از این سند سؤال داشتند؛ اگرچه سند تحول بنیادین در سال ۹۱ مصوب و رونمایی شد اما در تمام سال‌های اخیر صرفاً اجرای آن در ساختار خلاصه شده است به‌گونه‌ای که شاهد تغییر نظام آموزشی به ۶.۳.۳ بودیم و مراحل اصلی این سند وارد فاز اجرا نشده است.

در همین رابطه سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید “اخیراً در پایشی که از اجرای این سند انجام دادیم  مشخص شد در استقرار سند آن گونه که باید جلو نرفته‌ایم و اجرای آن در بخش‌هایی است که آسان بوده و در بخش‌های کیفی درصد اجرا پایین‌تر است”.

همچنین او در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش نمایندگان درباره چرایی عدم اجرای سند تحول بنیادین می‌گوید:‌ سند تحول بنیادین، مهمترین مأموریت وزارت آموزش و پرورش است، آنچه تا امروز از این سند داشته‌ایم، مباحث مفهومی و مبانی سند بوده اما برنامه‌های عملیاتی سند در زیرنظام‌های شش‌گانه آمده است که فقط زیرنظام منابع انسانی باقی مانده که آن هم طی یک ماه آینده تصویب خواهد شد و با تصویب و ابلاغ ششمین زیرنظام سند، همه حجت‌ها بر من و همکارانم در خصوص اجرای سند تحول بنیادین تمام می‌شود.

در همین رابطه سید محمد جواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره چرایی عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گفت: آموزش‌و پرورش آنقدر درگیر چالش‌های مادی و بودجه است که فرصتی برای تدوین آئین‌نامه‌ها و برنامه‌های سند تحول بنیادین ندارد درحقیقت بیشترین انرژی آموزش‌وپرورش صرف چگونگی پرداخت معوقات فرهنگیان می‌شود و در بررسی‌ای که کمیسیون آموزش مجلس داشت این وزارتخانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان مطالبه باید پرداخت کند و عمده وقت مسئولان آموزش‌وپرورش صرف چانه‌زنی با بخش‌های مختلف برای تأمین اعتبار لازم، جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و پرداخت مطالبات فرهنگیان می‌شود.

وی افزود:‌ مشکل دیگر برای اجرای سند تحول بنیادین این است که برخی مسئولان آموزش‌وپرورش توجه دقیق به سند تحول بنیادین ندارند و برای اجرای ۲۰۳۰ تلاش کردند و در این مدت سند تحول کنار گذاشته شد و برای تدوین ۲۰۳۰ تلاش کردند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با طرح این پرسش که چرا از زمان تصویب سند تحول تا به امروز نتوانستند اقدام لازم برای اجرای سند را انجام دهند، گفت: امیدوارم بعد از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان، رویکرد جدی‌تری را برای اجرای سند تحول شاهد باشیم و آموزش‌وپرورش بتواند از مشکلات حاشیه‌ای اما مهمی مانند کمبود معلم و پرداخت معوقات رها شود و حرکت در مسیر تحول را با جدیت آغاز کند.

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه