هشدار! خطر ابتلا به دیابت با کم خوابی

خواب عمیق و راحت می تواند در بهبود بیماران دیابتی دارای تاثیر بسزایی باشد.

هشدار! خطر ابتلا به دیابت با کم خوابی

به گزارش ۸دی، خواب و احساس نیاز آن برای افراد مختلف متفاوت است و به فیزیک جسمی و شرایط روحی فرد بستگی دارد. عده ای با ۵ ساعت خواب شبانه همان قدر انرژی دارند که یک نفر با ۱۰ ساعت خواب. اما شاید از نظر کارشناسان کمی متفاوت تر باشد و یک نظر کلی در مورد همه ارائه بدهند. در این مقاله به تاثیر خواب بر بدن و بیماری ها اشاره خواهیم کرد.

رابطه ی بین خواب و بیماری دیابت
نتایج پژوهش ها نشان داده که خواب عمیق و راحت می تواند در بهبود بیماران دیابتی دارای تاثیر بسزایی باشد و افزایش کمیت و کیفیت خواب ممکن است اثر مثبتی را بر کنترل قند خون افراد دیابتی و غیر دیابتی بگذارد. بر این اساس نتیجه گیری نموده اند که هر چه افراد کمتر بخوابند، بیشتر مستعد اضافه وزن می گردند و اضافه وزن مقاومت به انسولین را افزایش می دهد که نتیجه آن نیز افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می باشد.

نداشتن خواب راحت و کافی، اختلالاتی را در متابولیسم گلوکز به وجود می‌آورد و حساسیت به انسولین را کاهش می دهد. علاوه بر این نشان داده شده است افرادی که شب ها به قدر کافی نمی خوابند، در طی روز بیشتر دچار خستگی و استرس می شوند و توانایی شان در کنترل و مقابله با مشکلات روزمره کمتر از افرادی است که خواب کافی دارند. این در حالی است که همه می دانیم استرس برای دیابت بسیار مضر است.

پس از آن جا که رفع خستگی روزانه با خواب کافی شبانه، نقش بسیار مهمی را در بهبود خلق و خو و توانایی بدن برای مقابله با استرس های روزمره ایفا می نماید، متخصصین علوم پزشکی توصیه می کنند که افراد دیابتی از خواب کافی شبانه برخوردار باشند.

افرادی دیابتی چه مقدار خواب نیاز دارند ؟
به گزارش الو دکتر بر طبق تحقیقاتی که در مارس ۲۰۱۵ ، توسط دکتر استیونز مارسا ، متخصص اختلالات خواب دانشگاه بوستون ، منتشر شد . هم بیش از اندازه خوابیدن و هم کم خوابیدن خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را افرایش می دهد . دکتر مارسا می گوید : خوابیدن از ۶ تا ۹ ساعت در شب ، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد . بر طبق همین تحقیقات مشخص شد ، ۷ تا ۸ ساعت خوابیدن ، بهترین مقدار خواب برای بدن انسان است و با توجه به سیستم داخلی هر فردی متغیر است .

کمبود خواب چه تاثیری بر دیابت دارد؟
متخصصین کمبود خواب را با تغییر میزان هورمونی که بر جذب غذا و وزن تاثیر می گذارد، مرتبط می دانند. اگر از دیابت رنج می برید، پس چرخه معیوبی را تحمل می کنید. برای جبران بی خوابی باید غذای بیشتری مصرف کنید تا انرژی از دست رفته را جایگزین نمایید. درنتیجه قند خون تان افزایش یافته و بی خوابی بیشتر می شود. بنابراین وضعیت تان تغییری نمی کند. کمبود خواب باعث چاقی می شود و چاقی هم به نوبه خود ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

توصیه‌هایی برای بهبود کیفیت خواب
این توصیه ها را دنبال کنید تا خواب بهتری داشته باشید:

قبل از خواب از دستگاه‌های هوشمند استفاده نکنید
قبل از خواب از دستگاه های هوشمند و کتاب خوان های الکترونیکی خودداری کنید. به جای آن از کتاب های کاغذی استفاده کنید تا هم مغزتان آرام شده و هم راحت تر به خواب بروید.

قبل از خواب الکل مصرف نکنید
حتی اگر تصور کنید که یک لیوان مشروب آرام تان می کند و به خواب می روید از این کار خودداری کنید، زیرا این کار باعث می شود تا ۸ ساعت دیگر هم بیدار بمانید.

چیزهایی که حواس‌تان را پرت می‌کنند را از خود دور کنید
اگر احتمال دارد که در هنگام خواب برایتان پیامک بیاید پس گوشی را خاموش کنید. یک ساعت زنگ دار خریده و سپس با خیال راحت گوشی تان را خاموش نمایید. تا دیگر نگران روشن بودن آن نباشید.

محیط را ساکت نگه دارید
شاید بیدار شدن با صدای پرندگان بسیار خوشایند باشد، اما در آن صورت مجبورید صدای بوق ماشین ها، سروصدای افرادی که می خواهند به سرکار بروند و صداهای دیگر را نیز تحمل کنید. اگر خواب تان سبک باشد این شرایط بسیار سخت خواهد بود. پس می توانید از فن و یا سقفی استفاده کنید که این سرو صداها را از شما دور نگه دارد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه