چرا باید هر روز کتاب بخوانیم؟

خواندن کتاب به طور کل برای انسان مفید است. محققین دریافتند کتابخوانی روزانه تأثیرات مثبت بیشتری بر جسم و روح انسان می‌گذارد. در این مطلب به فواید کتابخوانی به صورت روزانه می‌پردازیم.

چرا باید هر روز کتاب بخوانیم؟

به گزارش۸دی، تحقیقات مرکز پیو در آمریکا نشان می‌دهد حدود ۲۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی در طول سال گذشته حتی چند صفحه کتاب نیز نخوانده‌اند. آمار کتابخوان‌ها هر روز در دنیا کاهش می‌یابد. این در حالی است که محققین هر روز به فواید بیشتری از کتابخوانی پی‌می‌برند. خواندن کتاب به صورت روزانه فواید بسیاری در زندگی فرد دارد که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم:

– کتابخوانی دایره لغات را افزایش می‌دهد
دانشگاه لندن در تحقیقی که بر روی افرادی با سنین ۱۶-۴۲ سال انجام داده، متوجه تاثیر مثبت کتابخوانی بر افزایش دایره واژگان آنها شده است. این دانشگاه پس از چند سال بررسی دریافت که مطالعه مستمر باعث افزایش ۶۳ درصدی دایره لغات افراد شده است. نتیجه بدست آمده به این معناست که انسان‌ها به مرور زمان مهارت‌های زبانی را می‌آموزند.

– خواندن، داستان توانایی درک حالات روحی را افزایش می‌دهد
تحقیقات گروه جامعه‌شناسی دانشگاه نیویورک ثابت کرده خواندن آثار ادبی آنچه که دانشمندان «تئوری ذهن» می‌نامند را افزایش می‌دهد. «تئوری ذهن» به معنای توانایی درک حالات روحی دیگران است. این مهارت امکان ایجاد روابط پیچیده اجتماعی که موجب شکل‌دهی جوامع می‌شود را فراهم می‌سازد.

– خواندن، سطح استرس را کاهش می‌دهد
بررسی‌های دانشگاه ساسکس در انگلستان نشان داده خواندن فقط شش دقیقه کتاب در روز سبب کاهش ۶۸ درصدی میزان استرس شرکت‌کنندگان حتی بیشتر از گوش کردن به موسیقی، نوشیدن چای یا قهوه و قدم زدن می‌شود.

– کتابخوانی به شما اعتماد به نفس می‌دهد:
سوزان کین، نویسنده کتاب «ساکت: قدرت درون‌گرایان» معتقد است قرار دادن خود در جای شخصیت‌های درون‌گرا اما محترم داستان‌ها سبب شد احساس قدرت کند: «کتاب‌ها، مخصوصاً کتاب کودک یکی از معدود جاهایی است که درون‌گرایان را منزوی و بدبخت جلوه نمی‌دهد و آنان را شخصیت‌هایی قدرتمند و با سواد ارائه می‌دهد. این موضوع برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا کودکان فقط به خاطر داستان کتاب می‌خوانند اما در واقع ذهن خود را درباره جهان و جایگاه خود در آن شکل می‌دهند.»

– کتابخوانی عادت انسان‌های موفق است:
انسان‌های موفق اعتقاد دارند که باید پیشرفت کنند. در واقع انسان‌های موفق زیادی هستند که کتاب‌ها را موجب تغییر زندگی‌شان دانسته‌اند؛ آثاری که به آنان کمک کردند تا در حرفه و همچنین زندگی‌شان موفق باشند.

– کتابخوانی شدت جریان برق ذهن را تغییر می‌دهند:
محققین در دانشگاه آتلانتا با اسکن مغز ۲۱ دانشجوی دوره کارشناسی دریافتند که خواندن کتاب موجب افزایش ارتباط بین بخش‌های مختلف مغز با زبان شده و همچنین جنبش‌های فیزیکی را بیشتر می‌کند.

منبع: ایبنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه