دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

مردم ایران اساساً کتاب‌خوان نیستند

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: گزاره‌ها بیانگر این است که مردم ایران اساساً کتاب‌خوان نیستند؛ اما اهل مراجعه به کتاب هستند و باید برای دسترسی مردم به کتاب تلاش بیشتری شود؛ چرا که هزینه‌های کتاب افزایش‌یافته و این در کتاب‌خوانی اثرگذار است.

مردم ایران اساساً کتاب‌خوان نیستند

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «هشت‌دی» مهدی رمضانی در گفتگو با تسنیم در پاسخ به این سؤال که موضوع نوسازی و بازسازی کتابخانه‌ها در چه شرایطی است، اظهار کرد: میزان اعتباری که در حوزه صنعتی، تجاری، زیرساخت، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی هزینه می‌شود، اعداد قابل‌توجهی است کما اینکه در آن حوزه‌ها هم اقتضائات هم به همان میزان است؛ این در حالی است که اگر حوزه فرهنگ از لحاظ بودجه‌ای تقویت شود، اثرگذاری و پیشرفت مسائلش بیشتر از تصور خواهد بود.

 وی افزود: بناها و ابنیه‌های فرهنگی زیادی در این دولت به همت دولتمردان تکمیل شد؛ اما بازطراحی و بازسازی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی نیز ضروری است.

 دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه در دور سفر دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور اختصاص اعتبار به بازسازی کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی استان‌ها از جمله کردستان لحاظ شده است، تصریح کرد: بازسازی و بازطراحی کتابخانه‌ها متناسب با نیاز و اقتضائات روز یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد بوده و هم‌اکنون چندین پروژه مختلف در این حوزه در دست اقدام است.

 رمضانی بر ضرورت توجه به حوزه فرهنگ و کتابخانه‌ها تأکید کرد و افزود: کالبد و ساختمان ابزار بهره‌برداری است، هدف نیست، محتوا و برنامه کتابخانه مهم است و این مراکز با حضور اعضا و کتابدار تجلی پیدا می‌کند، هر کدام که نقص داشته باشد، فرایند به صورت کامل شکل نمی‌گیرد.

 اختصاص ۷۰ میلیارد تومان به نوسازی کتابخانه‌های کشور

 رمضانی در پاسخ به این سؤال که آیا مبلغی برای نوسازی کتابخانه‌های کشور اختصاص یافته است، اذعان کرد: در استان‌های مختلف از محل سفر استانی رئیس‌جمهور، اعتباراتی اختصاص یافته؛ اما اکنون عدد مشخصی ندارم.

 وی با بیان اینکه بودجه این نهاد محدود است، اظهار کرد: در بخش تملک ۷۰ میلیارد تومان به نوسازی کتابخانه‌های کشور اختصاص دادیم البته نسبت به گستره این حوزه در کشور بسیار قابل‌توجه نیست؛ اما مصوبات سفرهای استانی محسوس و تغییر خود را نشان خواهد داد.

از حیث شبکه کتابخانه‌ای وضعیت مناسبی داریم

 دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در پاسخ به سؤال که ایران با استانداردهای کتابخانه‌های عمومی بین‌المللی چقدر فاصله دارد به خصوص در مقایسه با کتابخانه‌های کشورهای همسایه یا در منطقه؟ خاطرنشان کرد: وضعیت ایران در این حوزه بسیار خوب است و بارها این را تکرار کرده‌ام، به اذعان فعالان بین‌الملل و مهمانان خارجی حوزه کتاب‌خوانی و آمار و ارقام از حیث شبکه‌ای کتابخانه‌ای وضعیت مناسبی داریم؛ اما باید بازطراحی و اصلاح فرایندها و بهینه‌سازی داشته باشیم و توسعه هدفمند باشد.

توسعه باید هدفمند باشد تا منجر به بهره‌برداری شود

 وی عنوان کرد: جزو محدود دستگاه‌های فرهنگی کشور هستیم که به سمت آمایش سرزمینی پیش رفته‌ایم و معتقدیم هر گونه توسعه‌ای باید حول محور این مهم باشد؛ توسعه باید هدفمند باشد تا منجر به بهره‌برداری شود.

 دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم که سرانه مطالعه در کشور چقدر است؟ اظهار کرد: عدد دقیقی از سرانه مطالعه نداریم! اما معتقدیم که گزاره‌ها بیانگر این بوده که مردم ایران اساساً کتاب‌خوان نیستند و اهل مراجعه به کتاب هستند؛ اما باید برای دسترسی مردم به کتاب تلاش بیشتری شود؛ چراکه هزینه‌های کتاب افزایش یافته و این در کتاب‌بخوانی اثرگذار است.

 وی بیان کرد: فراهم‌کردن دسترسی مردم به کتاب جزو تأکیدات دولت و شخص رئیس‌جمهور بوده که جزو برنامه‌های اولویت‌دار قرار گرفته و باید فضاهای کلونی و محل تجمع کودکان و نوجوانان به سمت کتاب سوق داده شود. پیمایشی راجع به عادت خواندن ایرانیان انجام داده‌ایم و تلاشمان این است که نتایج آن به نمایشگاه کتاب امسال برسد.

 انتهای خبر/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه