ترکیه در هرات و قندهار افغانستان کنسولگری دایر می کند

سفیر ترکیه در کابل روز یکشنبه با « محمد آصف رحیمی » استاندار هرات در شمال غرب افغانستان دیدار کرد و در این جلسه از تصمیم دولت ترکیه برای دایر کردن کنسولگری در شهرهای هرات و قندهار خبر داد.

ترکیه در هرات و قندهار افغانستان کنسولگری دایر می کند

به گزارش ۸دی، «جیلانی فرهاد» سخنگوی استاندار هرات با اعلام این خبر به رسانه ها ، گفت که سفیر ترکیه در افغانستان در جریان دیدارش با استاندار علاوه بر ابراز علاقه ترکیه برای ایجاد کنسولگری از برقراری پروازهای مستقیم میان هرات و استانبول نیز سخن گفته است.‌
وی افزود که «اوزان آرطغرل» سفیر ترکیه در کابل راه اندازی کنسولگری کشورش را در هرات به آینده ای نزدیک نسبت داده و ابراز امیدواری کرده است که با ایجاد این کنسولگری روابط تجاری و گردشگری بین دو کشور هر چه بیشتر تقویت شود.
سخنگوی استاندار هرات تصریح کرد که آگاهان امور اقتصادی از ایجاد کنسولگری ترکیه در هرات استقبال می‌کنند و معتقدند که این اقدام سطح داد و ستد تجاری میان دو کشور را افزایش می‌دهد.
فرهاد تاکید کرد که این کنسولگری مشکلات اخذ روادید ترکیه را نیز برای شهروندان غرب افغانستان آسانتر می شود و به بحث بورسیه های تحصیلی ترکیه نیز کمک خواهد کرد.
ترکیه از جمله کشورهایی است که در روند کمک به افغانستان برای بازسازی با ناتو همراهی کرده است و در ده سال اخیر در بخش نظامی و سیاسی نیز فعالیت محسوسی در افغانستان داشته است.
ترکیه با توجه به فاصله ای که با افغانستان دارد در حافظه تاریخی مردم این کشور سابقه منفی ندارد و از سوی دیگر نظام سکولار آن با ساختارهای حاکمیتی فعلی در افغانستان همگون است و همین نکته سبب شده که در اذهان عمومی افغانستان پذیرش برای افزایش فعالیت های ترکیه مساعد باشد.
البته ترکیه نیز از این فضا به ویژه وجود ازبک های برای همراهی با اتحادیه اروپا و آمریکا در قالب نیروهای ناتو تلاش می کند تا اثربخشی خود را افزایش دهد و نقش محوری تری در مسائل افغانستان ایفا کند.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه