صنعت خودروسازی سیاست زده است

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد «صنعت خودروسازی کشور سیاست زده است و هرگونه آینده نگری در این صنعت باید با درنظر داشتن همه جوانب دخیل در آن باشد».

صنعت خودروسازی سیاست زده است

به گزارش ۸دی، «امیرحسین قناتی» عصر سه شنبه در پنجمین نشست تخصصی «برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری صنعت خودرو» افزود: صنعت خودرو یک صنعت ایزوله نیست، بلکه مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در آن وجود دارد؛ به ویژه در کشور ما جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن بسیار بالاست.
قناتی وزارت صنعت، معدن و تجارت را در بحث رگولاتوری و سیاست‌گذاری خودرو با چالش‌های زیادی روبرو دانست و ادامه داد: یکی از مشکلات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقوله سیاست گذاری این است که مواردی را به شرکت ها ابلاغ می کنیم که به ما ارتباطی ندارد.
وی گفت: جامعه ایران با هیچ جامعه ای در جهان قابل مقایسه نیست و همچنین بازار خودرو، نحوه رفتار اجتماعی با خودرو، بهره برداری و تولید آن با هیچ کشوری قابل قیاس نیست؛ از این رو، کپی برداری از سایر کشورها جوابگو نخواهد بود و باید راهبرد خاص خود را طراحی کنیم.
«صنعت خودروسازی فقط در وزارت صنعت، معدن و تجارت قابل برنامه ریزی نیست، بلکه وزارتخانه‌های نیرو، راه شهرسازی و کشور نیز باید درگیر آن باشند».
قناتی از مشکلات در تولید موتور نیز خبر داد و افزود: شرکت های سرمایه گذار خارجی به دنبال شمارگان (تیراژ) اقتصادی اند اما وزارت نفت ما اعلام می کند برای تامین سوخت یورو۵ برنامه ای ندارد، از طرفی توزیع سوخت در کشور نیز با مشکل روبروست.
این مسئول گفت: در کشور ما قیمت گازوئیل یورو ۳ و یورو ۴ یکی است پس وزارت نفت به چه دلیل باید سوخت یورو ۴ تولید کند.

** مشکلات خصوصی سازی در صنعت خودرو
مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: یکی از اهداف اصلی ما ایجاد جایگاهی بالا برای خودروسازی در عرصه بین‌الملل است اما بسیاری انتقاد می‌کنند که ایران، خودروساز نیست اما باید گفت امروز ما در زنجیره خودروسازی جهانی قرار گرفته ایم.
به گفته این مسوول، خودروسازی ایران نهادینه شده و از زیرساخت‌ها و توانمندی های لازم برخوردار است اما مشکل اصلی، فاصله فنی با جهان به شمار می رود.
قناتی بیان داشت: همه، راهکار پیشرفت صنعت خودرو را در خصوصی‌سازی می‌ دانند اما نگاهی به شرکت های خصوصی سازی در کشور نشان می‌دهد حتی ۱۰ درصد آنها عاقبت به خیر نشدند. به طور نمونه، آیا به شرکت های خصوصی سازی اجازه می‌دهیم شمار کارکنان و کارگران خود را تعیین کنند؟ آیا شبکه بانکی کشور با آن شرکت ها همکاری می کند؟
مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: می خواهیم در صنعت خودروسازی به جایگاه پنجم آسیا و به رتبه یازدهم جهان برسیم اما در بحث های کیفی عقب مانده ایم.
این مسوول افزود: می خواهیم در آینده یک سوم خودرو تولیدی کشور را صادر کنیم اما حتی عراق و سوریه که اکنون به آنها صادرات داریم استانداردهای روز جهان را از ما می خواهند.
وی مشکل عمده صنعت قطعه سازی را استانداردهای جدید دانست و افزود: حجم سرمایه گذاری لازم برای روزآمدی و تولید قطعات به روز با قیمت رقابتی در صنعت قطعه سازی حدود چهار میلیارد دلار و بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال (به تفکیک منابع ارزی و ریالی) است.

** هزینه‌های بالای تولید خودروهای برقی
این مسوول یادآوری کرد: سه سال است درگیر بحث خودروهای برقی شده ایم، مصوبه دولت و الزام قانونی را داریم که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید خودرو برقی تولید و پس از مدتی با خودروهای فرسوده جایگزین کند.
وی افزود: به این منظور بسته ای تدوین شده که عامل اصلی آن زیرساخت ها و ایجاد بازار است اما نگاهی دقیق به مساله نشان می دهد همین موارد به هزینه‌های بالایی نیازمند است.
قناتی ابراز امیدواری کرد تا ۲ سال درباره صنعت خودرو قانونی وضع نشود، بلکه فقط یک راهبرد ارتقای کیفیت، رقابت پذیری و صادرات دنبال شود.
وی یادآوری کرد: صنعت خودروسازی کشور برای نخستین بار با سازمان ملی استاندارد گام به گام همراه شده و برنامه سه ساله تدوین کرده است.
پنجمین نشست تخصصی «برنامه ملی آینده نگاری علم و فناوری صنعت خودرو» عصر سه شنبه در سازمان مدیریت صنعتی ایران برگزار شد.

منبع: ایرنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه