آخرین مرحله رجیستری تلفن های همراه آغاز شد

با قرارگرفتن برند سامسونگ و سایر برندهای تجاری باقی مانده در طرح ثبت و شناسه دار کردن گوشی های تلفن همراه در کشور، طرح ملی رجیستری از امروز اول اردیبهشت ماه وارد آخرین مرحله اجرا شد.

آخرین مرحله رجیستری تلفن های همراه آغاز شد

به گزارش ۸دی، اجرای طرح ثبت و شناسه دار کردن گوشی های وارداتی به کشور با هدف جلوگیری از قاچاق موبایل در بازار، حمایت از حقوق مصرف کننده و ارائه خدمات پس از فروش، از مهرماه سال ۹۶ با تشکیل کمیته ای متشکل از وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شد.

تا پیش از اجرای این طرح و طی ۱۰ سال اخیر، بالغ بر ۹۰ درصد گوشی هایی که وارد کشور می شد از مبدا غیر رسمی و به صورت قاچاق بود اما پس از ۶ ماه تلاش ضربتی برای اجرای ساماندهی بازار گوشی های تلفن همراه، هم اکنون تمامی گوشی هایی که وارد شبکه موبایل می شود باید به صورت قانونی وارد کشور شده باشد.

تاکنون بالغ بر ۱۰ برند گوشی شامل آیفون، موتورولا، گوگل پیکسل، بلک بری، ال جی، نوکیا، هواوی، سونی، تکنو، شیائومی و نیز دو مدل گوشی گلکسی S۹ و S۹+ که بیش از ۵۰ درصد بازار کشور را در اختیار دارند مشمول این طرح قرار گرفتند و به صورت رسمی وارد بازار می شوند.

از امروز اول اردیبهشت ماه ۹۷ نیز برند سامسونگ و سایر نشان‌های تجاری باقی مانده از جملهZTE
،HTC، ایسوس، CAT، لنوو، مایکروسافت و آلکاتل به طرح رجیستری پیوستند و به این ترتیب تمامی برندهای موبایل در کشور، از این پس نیازمند رجیستر شدن خواهند بود.

کاربران باید در هنگام خرید گوشی تلفن همراه، با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷* شناسه بین‌المللی (IMEI) گوشی را استعلام کنند و اگر پاسخ آن مثبت بود با اطمینان از قانونی بودن گوشی، آن را خریداری کنند.

همچنین کاربران در هنگام خرید گوشی علاوه بر استعلام IMEI، باید دقت کنند بر روی جعبه یا کارت گارانتی، کد فعال‌سازی گوشی درج شده باشد و درصورت نبودن کد فعال‌سازی از خرید گوشی خودداری کنند.

فرایند دیگری که خریداران باید انجام دهند فعال‌سازی گوشی است. هر مشترک پس از روشن کردن گوشی با استفاده از کد فعال‌سازی درج شده روی جعبه گوشی یا کارت گارانتی از طریق کد #۷۷۷۷* با انتخاب گزینه دوم با عنوان «فعال‌سازی» با وارد کردن شناسه IMEI گوشی و شماره سیم‌کارتی که از آن روی این گوشی استفاده خواهد شد و کد فعال‌سازی، گوشی خود را فعال کند.

پس از آن کاربر پیغامی را با این مضمون که در حال فعال‌سازی چه نوع گوشی با چه مشخصاتی است دریافت می‌کند که درصورت تائید کاربر گوشی در شبکه برای وی فعال می‌شود.

در مورد خرید و فروش گوشی‌های دست دوم نیز «فرآیند انتقال مالکیت» باید انجام شود. به این معنی فروشنده باید از طریق #۷۷۷۷* گزینه انتقال مالکیت را انتخاب کرده و با وارد کردن شماره تلفن و IMEI ، مالکیت گوشی را به خریدار انتقال دهد.

بر مبنای آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا، رجیستری گوشی موبایل از نیمه دوم سال ۹۶ تاکنون آمار واردات رسمی گوشی موبایل را به رشد ۲.۵ برابری رسانده است.

 

منبع: مهر

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه