دستاوردهای بی شمار جمهوری اسلامی در توسعه کشور؛

از توسعه آب و برق در روستاها تا خودکفایی نظامی و انرژی هسته ای/ نباید خدمات انقلاب به بهانه ضعف ها نادیده گرفته شود

در آستانه سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سویی نباید از دستاوردهای بی شمار جمهوری اسلامی در توسعه کشور غافل شد و از سویی دیگر نباید لحظه ای از همت برای پیشرفت ایران دست کشید.

از توسعه آب و برق در روستاها تا خودکفایی نظامی و انرژی هسته ای/ نباید خدمات انقلاب به بهانه ضعف ها نادیده گرفته شود

به گزارش خبرنگار هشت دی، دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول این سال ها بسیار بوده در این گذر تنها فهرست وار به برخی از آنها اشاره می کنیم:

عمومی شدن آموزش و ارتقای سطح علمی جامعه

تعداد دانشجویان، قبل از انقلاب اسلامی ۱۶۰ هزار نفر بود و اکنون به بالای دو میلیون نفر رسیده است که این آمار نشان از رشد فرهنگی مردم و آموزش نیروهای متخصص و مورد نیاز کشور داردف توسعه علمی در میان زنان نیز بسیار بوده و امروز بیشتر پذیرفته شدگان دانشگاه‌ها زنان هستند، هنوز در این زمینه باید کارهای بیشتری برای پیوند دادن صنعت و علم انجام داد ولی جمهوری اسلامی توسعه کمی غیر قابل باوری را برای مراکز علمی انجام داده و چند سالی است که کیفیت آموزش سرلوحه مسئولان علمی کشور قرار گرفته است.

در راستای همین رشد فرهنگی ، قدرت ابتکار و خلاقیت اقشار ملت به ثمر نشسته است به طوری که جهان هر ساله شاهد پیروزیهای نخبگان ایرانی در رشته های مختلف در سطوح جهانی است، فناوری نانو، انرژی هسته ای، موسسه تحقیقاتی رویان تنها بخشی از این پیشرفت علمی است و لازم است به نخبگان این عرصه توجه بیشتری شود.

توسعه صنایع مختلف

حجم سازندگی در سال های پس از جنگ به حدی سریع بوده که اعجاب جهانیان را بر انگیخته است علاوه بر بازسازی خرابیهای جنگ تحمیلی که یک نمونهی کوچک آن از بین رفتن چندین شهر و صدها روستای کشور را شامل میشد، طرحهای بزرگی اجرا شده که از جمله آنها می توان از مجتمع فولاد مبارکه ، فولاد اهواز ، سد ساوه ، سد مارون و سد پانزده خرداد و کارخانجات متعدد سیمان ، نیروگاههای مختلف برق ، راه آهن بافق ، بندر عباس و سرخس –مشهد –تجن ، پروژههای مختلف در امور کشاورزی ، صنعتی که شرح آن در این مقال نمی گنجد.

خودکفایی نظامی

در حال حاضر بیشتر سلاح هایی که در ارتش و سپاه به کار گرفته میشود ساخت کارخانجات داخل است پیشرفتهای قابل ملاحظهای که در تولید انواع موشکها ، توپها ، خمپاره اندازها، تهیه قطعات یدکی هلکوپترها و هواپیماها و سیستمهای کنترل را داری. توسط ارتش، سپاه و وزارت دفاع صورت گرفته نمونههای روشنی از خودکفایی نظامی است. علاوه بر تولید تجهیزات نظامی، کشورمان در حال حاضر از نظر تعمیر و نگهداری و مدرنیزه کردن سلاحهای جنگی و آموزش افراد، به مرز استقلال دفاعی رسیده به طوری که میتوان گفت نیروهای مسلح ایران در حال حاضر در ردیف قویترین ارتشهای دنیا قرار گرفته است. ساخت پهبادها، زیردریایی، ناو جماران، موشک های بالستیک نمونه اقتدار ایران در این عرصه است.

افزایش خدمات رسانی به نقاط مختلف کشور

استفاده از برق و انرژی یکی از شاخص‌های مهم پیشرفت و رفاه است. در حالی که تعداد مشترکین برق در سال ۵۷ رقم ۳،۳۹۹،۰۰۰ بود و بسیاری از روستاهای کشور فاقد برق بودند، تعداد مشترکین برق در سال ۱۳۹۲ از مرز ۲۹ میلیون گذشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به مرز ۳۰ میلیون برسد. این تعداد مشترکین نشان‌دهنده توانایی کشور در صنعت برق، گسترش شبکه سراسری توزیع برق است. شبکه سراسری توزیع برق ایران، فاصله زمین تا ماه را به صورت ۴۰ برابری پوشش می‌دهد. هم‌ اکنون میزان تولید بر در ایران به‌گونه‌ای است که در مقاطعی از سال به کشورهای همسایه برق صادر می‌شود.

گاز طبیعی هم اکنون در جان به عنوان انرژی برتر محسوب می‌شود. ایران با داشتن ۲۸/۳ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی به عنوان دومین دارنده ذخایر شناخته شده جهان بعد از روسیه قرار دارد. با وجود این رتبه گازی ایران در جهان تا سال ۱۳۵۷ تعداد ۵۱ هزار خانوار ایرانی از نعمت گاز طبیعی برخوردار بودند و این رقم هم‌ اکنون از مرز ۱۴ میلیون خانوار گذشته است. اکنون بسیاری از روستاهای ایران هم علاوه بر شهرها از نعمت گاز برخوردارند.

خطوط ریلی و راه‌آهن در هر کشور، نقش مهمی در پیشرفت و توسعه دارد. از سال ۱۲۹۱ هجری شمسی که اولین سوت قطار در ایران به صدا درآمد تا سال ۱۳۵۷ حدود ۵۶۵/۴ کیلومتر خطوط ریلی در ایران ساخته شد. اکنون ایران نیزدیک به ۱۰،۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی دارد و این عدد براساس سند چشم‌اندازی باید به ۱۵۰۰۰ کیلومتر برسد. به عبارتی متوسط سالانه احداث راه‌آهن در ایران قبل از انقلاب ۸۰ کیلومتر بوده و این عدد بعد از انقلاب به ۱۶۸ کیلومتر افزایش یافته است.

طی ۱۲۱ سال فعالیت تلگراف و تلفن در ایران قبل از انقلاب، تا سال ۱۳۵۷ تداد مشترکین تلفن ثابت به ۸۵۰ هزار و ۸۰۰ نفر رسید و تنها ۳۱۲ روستای کشور دارای ارتباط مخابراتی بود. طی سال‌های پس از انقلاب در عرصه برخورداری مردم از نعمت مخابرات و خطوط تلفن ثابت و همراه، آمارهای رسمی نشان‌دهنده یک تحول بزرگ در این عرصه است. تعداد خط تلفن ثابت از ۸۵۰،۸۰۰ مشترک به بیش از ۳۰ میلیون افزایش پیدا کرده است. تلفن‌های همگانی از تعداد ۴۲۹۴ دستگاه در سال ۱۳۵۷ به ۲۶،۴۰۰ افزایش یافته است. اکنون بیش از ۴۵،۰۰۰،۰۰۰ مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد.

با توسعه شبکه فیبر نوری در کشور، امروز نزدیک به ۳۰ میلیون کاربر اینترنتی در ایران فعال است.

بررسی‌ها در شاخص‌های توسعه شبکه آب‌رسانی، شبکه راه‌های کشور، تعداد خودروهای سواری در کشور، حجم مسافرت‌های داخلی و خارجی، سرانه مصرف، درآمد سرانه و … همگی از افزایش‌های قابل توجه نسبت به قبل از انقلاب داشته و از بهبود وضعیت زندگی مردم حکایت می‌کند.

رسیدن به آرمان های انقلاب با مدیریت جهادی ممکن می شود

هشت دی در نظر دارد در گزارش های بعدی به صورت مفصل به دستاوردهای انقلاب اشاره کند ولی نکته ای که نباید فراموش کرد این است که امروز اقتصاد و معیشت مردم با مشکل جدی مواجه است و مردم به حق خواستار همت مسئولان برای رفع این مشکل هستند از طرفی نباید دستاودرهای انقلاب به بهانه ضعف ها نادیده گرفته شود و با سیاه نمایی در زمین دشمن بازی کرد و از طرف دیگر نباید لحظه ای از همت برای پیشرفت ایران دست کشید زیرا کشور ما هنوز با آرمان های انقلاب در سال های تشکیل فاصله زیادی دارد و با فعالیت جهادی باید این فاصله با آرمان را کاهش داد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه